Nieuws Denk

Denk moet referendumsubsidie terugbetalen, geld onjuist besteed

Denk moet het leeuwendeel van de subsidie terugbetalen die de partij heeft ontvangen voor de campagne voor het referendum over de inlichtingendiensten. Ruim 16 duizend euro is niet besteed zoals de bedoeling was, oordeelt de commissie die op de subsidie toeziet.

Denk-leider Tunahan Kuzu brengt zijn stem uit voor de gemeenteraadsverkiezingen en het raadgevend referendum over de inlichtingenwet Beeld ANP

Denk vindt dat het onlinemarketingbureau aan te rekenen dat de opdracht uitvoerde. OptimusAd zou broddelwerk hebben geleverd. Daarom wil de partij het teruggevorderde bedrag verhalen op het bureau. Maar dat zegt eenvoudig te hebben gedaan wat was afgesproken.

Het kiezersonderzoek waarvoor Statera, het wetenschappelijk bureau van de partij, subsidie kreeg, is niet naar behoren uitgevoerd. Het zou allerhande kiezers onder de loep nemen, maar door OptimusAd is meer ingezoomd op de Denk-achterban. Dat gebeurde in opdracht van Statera, stelt het bureau. Denk zou zo informatie hebben willen verzamelen waarmee het zijn eigen voordeel zou kunnen doen.

Denk spreekt dat tegen. OptimusAd zou zijn aanpak ook niet hebben verantwoord en een ‘broodmager’ eindrapport hebben geleverd, klaagt de partij.

OptimusAd houdt vol de opdracht te hebben uitgevoerd zoals met Denk overeengekomen. Als de referendumcommissie niet tevreden is, is Statera daarvoor aansprakelijk. Het bureau nodigt Denk uit de zaak uit te praten, maar benadrukt voet bij stuk te houden en niet terug te deinzen voor een gang naar de rechter. ‘Denk zou niet zo de Don Quichot moeten uithangen’, vindt Eduard Nandelall van OptimusAd.

Denk kan nog bezwaar aantekenen tegen het besluit van de referendumcommissie. Maar de partij onderschrijft haar oordeel en lijkt dat daarom niet van plan.

Lees ook: de Trumpiaanse campagne van Jochem Stoeten

De 20-jarige student Jochem Stoeten wilde met behulp van microtargeting voor de VVD in de gemeenteraad komen. Onlinemarketeer OptimusAd beloofde hem dat het een eitje zou worden. Maar gebruik van big data blijkt geen garantie voor succes, en heeft sinds het Cambridge Analytica-schandaal een luchtje.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.