nieuwsbreak

'Denk is overschatte club die te veel aandacht krijgt'

Een vorm van actiejournalistiek zoals we die nog niet eerder zagen bij het AD. De volledige voorpagina van de 'meest gelezen krant van Nederland' is vandaag rood-wit-blauw: de Britse vlag, het AD-logo en de tekst 'Don't leave me this way' in dikke chocoladeletters. De boodschap aan de Britten: Blijf als-je-blieft in de EU. Maar zit de AD-lezer wel te wachten op zo'n groot statement rond die 'saaie' Brexit? Waarom niet zo'n zelfde voorpagina, maar dan met een reactie op de aanval op de media van Denk? De nog maar net begonnen hoofdredacteur Hans Nijenhuis verklaart zich nader in de Nieuwsbreak.

Voormalig NRC-journalist Hans Nijenhuis - geestelijk vader van NRC.Next - is sinds 1 mei de nieuwe hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad (AD). Hij volgde toen Christiaan Ruesink op, die naar Voetbal International vertrok.Beeld Frank Ruiter

We moesten even in onze ogen wrijven vanmorgen. Actiejournalistiek, vintage-NRC-Next. Hier is de hand van Nijenhuis te zien.

'Was het maar waar. Het is het product van een groep mensen, volgens mij kwam adjunct Frank Poorthuis (voorheen De Pers, red.) er als eerste mee. Die Brexit is ontzettend belangrijk, het gaat echt iedereen aan, maar okee; het is ontzettend saai. Hoe bereiken we dan toch onze lezers? Al pingpongend in een klein groepje kom je dan op de inhoud: wat willen we vertellen - dat een Brexit ook óns raakt - en hoe gaan we dit doen? Het gave van mijn werk als hoofdredacteur is dat ik uiteindelijk de beste voorpagina mag kiezen, en dat is deze geworden.

'Uiteraard zijn we bij het AD niet állemaal voor een behoud van de Britten; er werken hier ruim 200 journalisten. Maar het is onze taak als krant om dit nieuws te duiden. Het ís belangrijk, voor ons allemaal. En door dan stelling te nemen, schud je mensen wakker.'

De voorpagina van de landelijke AD vanmorgen.Beeld AD

Wat een jankverhaal van het AD, schreef iemand op Twitter. Als ze zo graag wegwillen, toedeledoki. Hoe reageren uw eigen lezers vandaag?

'Wat er op Twitter gebeurt, is niet zo interessant. Het gaat mij erom wat onze lezers ervan vinden, en om eerlijk te zijn, we hebben slechts enkele reacties gekregen. Een paar van lezers die vinden dat we altijd neutraal moeten blijven, maar ook eentje van een lezer die de voorpagina uitknipt, plastificeert en achterop zijn caravan plakt als hij met vakantie naar Engeland vertrekt.

'In Engeland zelf is er ook heel leuk op gereageerd, moet ik zeggen; zo heeft één van de frontmannen van The Communards (die een hit hadden met hun versie van Don't Leave me this way in de jaren '80) onze voorpagina geretweet.'

Hans Nijenhuis in zijn tijd als hoofdredacteur van NRC Next.Beeld ANP

U heeft zich wel duidelijk laten inspireren door onder meer het Duitse weekblad Der Spiegel en de Daily Mirror, die beide een soortgelijke voorpagina produceerden.

'Het was geen inspiratie, louter toeval. De aanleiding voor deze voorpagina was de cover van The Sun maandag, die duidelijk kozen vóór een Brexit. Bij ons antwoord daarop kom je al snel op een vlag, en niemand heeft patent op de Britse vlag. Toen ik zag dat Der Spiegel hetzelfde had gedaan, heb ik nog wel met onze vormgevers overlegd of we dan wel hetzelfde konden doen, maar we hadden gewoonweg hetzelfde plan. Great minds think alike.'

Beeld Daily Mirror
Beeld .

Toch vraag ik me af of AD-lezers het wel met u eens zijn. Is de anti-EU-stemming niet veel groter onder uw publiek?

'Dat zou best kunnen, maar toch hebben we onze journalistieke plicht. De krant is er voor de lezer, maar dat wil niet zeggen dat we alles maar moeten doen wat de lezer wil. En ja, er zijn voordelen aan een Brexit, die melden wij ook, maar door stelling te nemen dwing je je lezer over het onderwerp na te denken. Kom op, ook een beetje leven in de brouwerij. Maar actiejournalistiek blijft een gimmick, we gaan het niet over alles doen.'

Had de AD-lezer vandaag niet meer behoefte gehad aan een scherp tegengeluid richting Denk dat gisteren de aanval opende op de media?

'We waren gisteren zo druk met dit én met Bruce (Springsteen, red), dat ik het bewuste YouTube-filmpje nog niet eens heb gezien. Heb er uiteraard wel over gehoord. Maar laten we eerlijk zijn, Denk verhoudt zich tot een Brexit als een Hans Nijenhuis tot een Johan Cruijff. Een eventuele Brexit is veel en veel belangrijker voor Nederlanders dan die vergeten twee zetels in de Tweede Kamer. Denk is een overschatte club die veel te veel aandacht krijgt in de media.'

Dit is aflevering 733 van de Nieuwsbreak, het nieuwsinterview van de Volkskrant, elke dag om 16.00 uur online.

Beeld Screenshot Youtube DENK
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden