Den Haag projecteert wijk boven emplacement station

Het spoorwegemplacement bij Den Haag CS met zijn vele sporen vormt nu nog een barrière midden in de stad. Begin volgende eeuw hoopt het college van burgemeester en wethouders van Den Haag die barrière te slechten....

Van onze verslaggeefster

DEN HAAG

Dinsdag presenteerde het Haagse college de plannen voor wat wordt genoemd Hoog Hage. Vanaf de kop van CS tot ruim een kilometer in de richting Utrecht moet op zo'n zeven meter boven de rails een 'stadsvloer' komen. Daar bovenop ziet het college kantoren, woningen en een evenementenhal. 'Maar misschien wordt het over zeven jaar als de plannen concreet worden ingevuld wel iets anders', relativeert wethouder H. Meijer (VVD).

Hoewel grote delen van het centrum van Den Haag op dit moment geheel op de schop gaan, is het volgens Meijer dringend noodzakelijk nu alweer met nieuwe plannen te komen voor volgende eeuw. 'Als de huidige werkzaamheden klaar zijn, is Den Haag wat ruimte betreft op. Als we in de jaren 2000 tot 2010 niks nieuws aan kunnen bieden, trekken kantoren naar locaties buiten de stad of blijven ze in monumentale panden in woonwijken zitten. Die panden kunnen we beter als woonruimte gebruiken.'

Het Haagse college denkt met een nieuwe, mooi vormgegeven wijk boven het spoorwegemplacement werkgelegenheid voor de stad te kunnen behouden of naar de stad te kunnen lokken. 'Ik denk dat ook in de volgende eeuw het interessant blijft voor een werkgever om midden in een stad bij een knooppunt voor openbaar vervoer te zitten', zegt Meijer. Voor de dure stadsvilla's en penthouses, die ook op de stadsvloer moeten komen, zal volgens hem zeker belangstelling bestaan.

Een van de grootste uitdagingen is volgens Meijer om de wijk op de zeven meter hoge stadsvloer op een natuurlijke manier te laten aansluiten bij de rest van de stad. 'Het moet vanzelfsprekend worden dat je omhoog gaat. Het mag niet zo zijn dat je vanaf de zijkant op het huidige straatsniveau tegen lelijke pijlers aankijkt. Daar moet de bebouwing dus al beginnen.'

Het CS-station krijgt ook een facelift. Omdat het een kopstation wordt voor de hogesnelheidstrein (HST) naar Parijs en straks ook Duitsland en bovendien de toekomstige Randstadrail op CS uitkomt, moet de stationshal worden vergroot om de vele reizigers te kunnen opvangen. Daarnaast denkt Meijer aan een wachtruimte waar internationale reizigers bijvoorbeeld hun bagage al kunnen inchecken.

Mede met het oog op de komst van de HST wil het college ook een eind maken aan het verbindingsprobleem tussen de twee grote stations in Den Haag, CS en HS. Snel van het ene station naar het andere reizen is nu niet mogelijk, terwijl dat voor overstappers wel een hele vooruitgang zou zijn. 'Daarom denken we aan een peoplemover of een andere vorm van hoogwaardig vervoer die in een zeer hoge frequentie tussen de twee stations op en neer reist. Daardoor krijgt de reiziger toch meer het gevoel dat de stations één zijn.'

Voor de nieuwe wijk op de stadsvloer zal een miljardeninvestering nodig zijn. Het grootste deel van het geld zal van particuliere investeerders moeten komen. Voor de verbetering van ondermeer de stations en het openbaar vervoer doet Den Haag een beroep op het geld dat het rijk wil investeren in het verbeteren van infrastructuur.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden