Den Haag koopt Thek

Het Gemeentemuseum Den Haag heeft een drieluik verworven van de Amerikaanse kunstenaar Paul Thek. 'Een aanwinst voor Nederland.'

Het Gemeentemuseum van Den Haag heeft een drieluik (1971) van de Amerikaanse kunstenaar Paul Thek aangekocht. Het museum beschouwt het werk als een van de hoogtepunten van Theks schilderkunst uit de jaren zeventig. Zijn werk gaf een belangrijke aanzet tot de opleving van een nieuw soort figuratieve schilderkunst, aldus het museum.


De aan aids gestorven Paul Thek (1933-1988) maakte in de jaren zestig en zeventig zowel in de Verenigde Staten als Europa naam met zijn eigenzinnige sculpturen en installaties. Hij maakte gebruik van alledaagse objecten als tuinkabouters, maar ook op het menselijk lichaam lijkende 'vleeshompen'. Hiermee brak hij met alle conventies.


Na zijn overlijden leek Thek in de vergetelheid te zijn geraakt. Pas sinds enkele jaren vindt er in de kunstwereld een herwaardering van zijn werk plaats. Hij wordt nu gezien als inspirator voor belangrijke, hedendaagse kunstenaars als Paul McCarthy, Mike Kelley en Damien Hirst.


Thek zou naar schatting zeven drieluiken hebben geschilderd, maar slechts van drie triptieken is het bestaan bekend. Een hangt in het Centre Pompidou in Parijs, een ander is in particulier bezit. Ook het drieluik dat door het Gemeentemuseum is aangekocht, was in particulier bezit. Het bestaan ervan werd vorig jaar pas bekend, toen het deel uitmaakte van een aan Thek gewijde expositie in Amerika.


Het Gemeentemuseum was de eerste om interesse te tonen in het werk. 'We waren net op tijd', zegt museumdirecteur Brenno Tempel. Met de hulp van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, de Bank Giro Loterij, SNS Reaal Fonds en de eigen Vrienden Vereniging heeft het museum het drieluik voor 'flink onder de miljoen' kunnen kopen.


Thek schilderde het drieluik tijdens zijn verblijf in Parijs. Het was een bedankje voor de vrouw in wiens appartement hij enkele maanden verbleef. Het thema , life is like a bowl of cherries (naar een popliedje van Ray Henderson) was het levensmotto van Thek. Tempel: 'Aan de ene kant was hij een enorme levensgenieter, reisde hij jarenlang door heel Europa. Aan de andere kant had hij vele stormachtige relaties en settelde hij zich nergens.'


Dat het Gemeentemuseum de aankoop heeft kunnen doen, noemt Tempel een buitenkans. 'Dit werk is niet alleen een aanwinst voor ons, maar ook voor de Collectie Nederland.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.