Delpeut kan zich eindelijk bewijzen

AMSTERDAM - Met een flinke U-bocht heeft theatermaker Thibaud Delpeut alsnog Utrecht veroverd. Nadat eerder een subsidieverzoek van zijn eigen stichting werd afgewezen (de Utrechtse adviescommissie twijfelde destijds aan zijn verbondenheid met de stad) , krijgt hij alsnog de hoofdprijs. Hij wordt artistiek directeur van De Utrechtse Spelen, op advies van een commissie onder leiding van George Lawson, die het bestuur van het Utrechtse gezelschap adviseerde Delpeut aan te stellen.


Vandaag begint hij met een jaarlijkse rijkssubsidie van 1.5 miljoen euro en wordt tevens de baas van een van de grotere toneelgroepen van het land. Ook is er een flink financieel tekort, veroorzaakt door een ongelukkig artistiek en zakelijk beleid van de vorige directie, Jos Thie en Jelle Snijder.


Daarom heeft de commissie-Lawson geadviseerd om naast Delpeut ook Jacques van Veen aan te stellen als algemeen directeur. Van Veen is zo ongeveer van alle theatergroepen, schouwburgen en festivals zakelijk leider geweest (Stadsschouwburg Groningen, Holland Festival, Uitburo, Ro Theater) en kan op de centen passen. De afgelopen jaren is te veel subsidiegeld in Utrecht verspild - dat schaadde het imago van het theater aldaar.


Delpeut (1978) loopt zich al enkele jaren warm voor het grotere werk. Na de regie-opleiding aan de Amsterdamse theaterschool, leerde hij het vak als regie-assistent van Ivo van Hove bij Toneelgroep Amsterdam. Later kon hij daar eigen voorstellingen maken, waaronder Antigone-Kreon-Oidipous en het bejubelde Al mijn zonen van Arthur Miller.


Niet al zijn voorstellingen waren meteen goed: zijn regie van Sarah Kane's Blasted was een kwelling (voor deze toeschouwer althans) en met Strindbergs Freule Julie vloog hij behoorlijk uit de bocht. Maar vorig jaar maakte hij indruk door op locatie in Zeeland een intense versie van Medea te regisseren. Zijn werk kenmerkt zich door een vrij kale, soms zelfs kille afstandelijkheid.


Binnenkort maken Delpeut en Van Veen hun toekomstplannen bekend. Ongetwijfeld zal dat een mix zijn van voorstellingen voor de grote zaal, waarmee de Stadsschouwburg Utrecht ook weer iets van een huisgezelschap heeft, kleinere producties en locatietheater.


Hopelijk wordt ook het eigen theater van De Paardenkathedraal weer terugveroverd, zodat ook andere makers in deze benarde tijden een kans krijgen. Delpeut zelf heeft veel kansen gekregen en gegrepen, het is aan hem nu gul te zijn voor anderen. Mits de portemonnee dat toelaat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden