Deloitte & Touche in de aanval na rellerig jaar
Accountants en belastingadviseurs doen graag hun werk in stilte. Bij Deloitte & Touche houdt men zich niet zo aan deze regel....
Maar Hoogendoorn vindt waarschijnlijk dat het vuil nu genoeg is opgehoopt en hij heeft in het blad de bezem ter hand genomen. 'Vie d'Or heeft altijd al een verhoogde aandacht van de maatschap gehad. Het was een cliënt die in zeer korte tijd een ongekend sterke groei vertoonde.'
Na de publiciteit rond de verzekeraar is men bij Deloitte de boeken nog eens nagelopen en de conclusie was duidelijk: 'Dat onderzoek bevestigde wat we al wisten. Dat we ons werk altijd naar eer en geweten op de juiste wijze hadden gedaan.'
Volgens Hoogendoorn is in dit soort situaties de aanval de beste verdediging. In de slag om nieuwe klanten (zoals Elsevier) is Deloitte zelf over de affaire begonnen en heeft zoveel mogelijk open kaart gespeeld. Hoogendoorn denkt dat deze taktiek succesvol is, immers Elsevier is op deze manier binnengehaald.
Het kantoor heeft uit alle publiciteit ook lering getrokken en gedragsregels opgesteld mocht zo'n zaak nog eens gebeuren. Voor akkefietjes met klanten, zoals bij Vie d'Or, hanteert Hoogendoorn de regel: praat niet met de pers. Gaat het om interne strubbelingen dan geldt min of meer het omgekeerde: direct actie ondernemen waardoor de (negatieve) publiciteit zo kort mogelijk aanhoudt.