Delftse vinding om tankers te reinigen beschermt milieu

Een student van de Technische Universiteit Delft heeft een apparaat ontwikkeld dat het mogelijk maakt chemicaliëntankers op volle zee schoon te maken zonder het milieu te belasten....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Slechts een beperkt aantal havens beschikt over een installatie om het vervuilde water te verwerken. Reders maken nauwelijks gebruik van die voorziening, omdat het op de wal schoonmaken van tankers duur is. De schepen moeten voor een schoonmaakbeurt langer in de haven liggen en dat kost geld. Daarom geven de reders hun kapiteins vaak opdracht het verontreinigde spoelwater in zee te lozen.

De installatie van de net afgestudeerde maritiem ingenieur J. de Waart maakt het mogelijk de tankers op volle zee te reinigen. De kosten voor een schoonmaakbeurt dalen daardoor aanzienlijk. Het systeem heet Seatreat en zuivert de voor het milieu schadelijke stoffen uit het spoelwater. Het schone water wordt geloosd en de ingedikte chemicaliën, het 'slop' in vaktermen, worden opgespaard. Dat slop kan dan een of twee maal per jaar worden afgegeven in een haven, waar het wordt verwerkt in een verbrandingsinstallatie.

Het apparaat wordt in een andere vorm al langer gebruikt bij het schoonspoelen van vrachtwagens die chemicaliën vervoeren. Nieuw is vooral dat het Seatreat-systeem redelijk mobiel is. Het relatief kleine apparaat kan gemakkelijk worden ingebouwd in oudere schepen. Het gewicht van de installatie, 218 ton, is volgens de ontwerper 'te verwaarlozen'. Het Seatreat-systeem houdt exact bij hoeveel water is gereinigd, wat de controle op het lozen van chemische stoffen gemakkelijker maakt.

De Waart zegt in het een dezer dagen verschijnende blad Delft Integraal van de technische universiteit dat reders nu eerder geneigd zullen zijn de chemicaliën van het waswater binnenboord te houden. 'Het mes snijdt aan twee kanten: het milieu wordt gespaard en een schip hoeft niet langer in de haven te liggen.'

Volgens de Delftse universiteit is de milieu-organisatie Greenpeace ingenomen met de vinding. Op welke termijn het systeem ook daadwerkelijk in gebruik genomen kan worden, is niet duidelijk. Dat geldt ook voor de vraag of de reders en verladers van chemicaliëntankers al belangstelling hebben getoond voor de schoonmaakinstallatie. De Waart en zijn begeleider, prof. dr ir. N. Wijnolst, waren gisteravond niet bereikbaar voor een toelichting.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden