Dekker mag Citoscores basisscholen openbaar maken

Staatssecretaris Dekker van Onderwijs mag de gemiddelde Citoscores van basisscholen openbaar maken. Dat bepaalde de rechtbank in Utrecht woensdag. Het gaat om de ruwe scores tussen 2009 en 2012. De eindresultaten van individuele leerlingen worden niet bekendgemaakt.

AMSTERDAM - In maart kondigde Dekker aan de gemiddelde Cito-scores naar buiten te brengen. Dat deed hij nadat RTL-journalisten die gegevens hadden opgevraagd via de Wet openbaarheid van bestuur. Daarop stapten 120 schoolbesturen naar de rechter. De bestuurders vinden dat ruwe scores geen goed beeld geven, maar in een context moeten worden geplaatst. Ze vrezen dat ouders de resultaten gaan gebruiken om scholen op kwaliteit te vergelijken. Op deze manier dreigen de Citoscores te veel gewicht krijgen.


De rechtbank in Utrecht verklaarde de bezwaren ongegrond. De scholen hebben een week om hoger beroep aan te tekenen tegen het besluit. Of ze dat gaan doen, is nog niet bekend.


De Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS) is teleurgesteld in het oordeel van de rechter. 'Wij zullen onze leden adviseren andere toetsen dan Cito te gaan gebruiken', zegt een woordvoerder. 'Dan valt de mogelijkheid om te vergelijken weg.' Uit eigen onderzoek van de AVS eerder dit jaar bleek dat 60 procent van de schoolleiders overweegt te stoppen met de toets als de gegevens openbaar worden. 'Ze vinden dat de publicatie van zo'n lijst ouders op het verkeerde been zet. Om iets over de kwaliteit van een school te zeggen, moet je naar het totale onderwijs over een langere periode kijken.'


Het is de vraag hoe belangrijk ouders de gemiddelde score van een basisschool op de Citotoets vinden bij het zoeken van een school voor hun kind. Onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau toonde eerder aan dat ouders vooral letten op de sfeer in een school en of die in de buurt staat.


Scholen in Arnhem en Amsterdam publiceren de gemiddelde Citoscores al enige tijd. In Arnhem gebeurt dat door de Stichting Primair Onderwijs Arnhem (PAS), dat van de gemeente subsidie krijgt. 'Met één belangrijk verschil', zegt Karin van Westrhenen van PAS. 'Wij publiceren niet de ruwe, maar de gecorrigeerde scores.'


Dat betekent dat bijvoorbeeld de resultaten van leerlingen die toelaatbaar zijn tot het praktijkonderwijs niet meetellen, net als scores van leerlingen die kort in Nederland verblijven en om die reden het Nederlands minder goed beheersen. Naast de toetsresultaten geeft PAS ook informatie over de sociale achtergrond van de leerlingen en scores van andere toetsen. 'De score is bedoeld als aanvulling op andere informatie over een school en zegt op zichzelf dus weinig', zegt Van Westrhenen.


Ongeveer 85 procent van de basisscholen werkt met de eindtoets basisonderwijs van Cito. Een deel van de resterende 15 procent laat leerlingen alternatieve toetsen maken, zoals de NIO-toets en de Drempeltest. Die meten niet de feitelijke schoolprestaties, maar leggen de nadruk op aanleg en de mogelijke prestaties.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden