Dekabelisatie

In de VS verruilen steeds meer kijkers hun kabelabonnement voor een goedkoper streamend kijkleven. Waarom? En kan dat hier ook al? En wat zijn de gevolgen?

Er zijn een paar uitspraken die je met enige regelmaat op verjaardagen hoort. Behalve 'gefeliciteerd', 'hoe is het op het werk?', 'nee, ik eet alleen nog maar biologisch' en 'Frans, ik denk dat je nu wel genoeg hebt gehad', is een nieuwe oneliner bezig aan een bescheiden opkomst: 'ik kijk eigenlijk bijna geen televisie meer'.


Hoewel uit onderzoek blijkt dat we gemiddeld juist meer televisie zijn gaan kijken, doet een steeds groter deel van de kijkers dat via andere apparaten dan de televisie. Volgens Stichting Kijkonderzoek keek 42 procent van de kijkers in 2013 weleens televisie zonder naar de televisie te kijken. Een jaar eerder was dat nog 36 procent. Daarnaast is er een groeiende groep mensen die besluit zijn vaste televisieabonnement maar helemaal de deur uit te doen om series, films, programma's, nieuws en sport alleen nog maar via internet te kijken. In de Verenigde Staten is overal een woord voor. En deze radicale internetrebellen wordt daar cord cutters genoemd.


Het idee is simpel: waarom zou je ook maandelijks veel geld betalen voor honderden zenders die je toch niet kijkt, als je met een beetje degelijke internetverbinding voor veel minder geld - of zelfs gratis - de films, series en programma's kan zien die je ook echt wil zien?


In Amerika brokkelen de eens zo oppermachtige muren van de kabelmaatschappijen af onder de grote druk van streaming video. Time Warner Cable, de op een na grootste kabelaar van de Verenigde Staten, raakte vorig jaar 831 duizend abonnees kwijt: een verlies van 6,7 procent. Samen met Comcast, een andere grote kabelmaatschappij, vormt Time Warner een moderne variant van de logge armada die het steeds meer moet afleggen tegen de kleinere, soepelere vloot van Netflix, iTunes, Amazon, Hulu, Google en al die andere platforms die de kijker maar al te graag op een andere, goedkopere en persoonlijkere manier kunnen bedienen met hun video-on-demand-diensten.


Hoewel we in Nederland nog niet zo'n groot aanbod in streaming media hebben als de VS, valt hier ook prima te overleven op een kabeltelevisie-arm dieet van alleen maar internet. Ga maar na: de Olympische Spelen zijn in hoge kwaliteit op de website (en apps) van de NOS te bekijken, De Wereld Draait Door, Pauw & Witteman, Boer Zoekt Vrouw of je favoriete scandi-thriller kijk je rechtstreeks via npo.nl (of ook weer de app) en als je ze gemist hebt is er, tadaa, Uitzending Gemist.


Goede Tijden, Slechte Tijden kijk je terug via RTL XL of tegen een kleine betaling zelfs al voordat het is uitgezonden. Kwaliteitsseries als Breaking Bad of House of Cards zijn te vinden op Netflix, de nieuwste films zie je via iTunes en als dat allemaal niet genoeg is kun je met een paar kleine wijzigingen in je instellingen ook de gigantische Amerikaanse bibliotheek van Hulu en Netflix doorpluizen. Tel daarbij op dat binnenkort de Publieke Omroep, RTL en SBS hun krachten bundelen in het on-demandplatform NLZiet en je hebt nog maar weinig redenen om elke maand trouw te blijven betalen voor die kabelaansluiting die je toch niet gebruikt.


Langzaam voelen de grote kabelmaatschappijen UPC en Ziggo de grond onder hun voeten steeds warmer worden, als de lava van een uitgebarsten vulkaan die gestaag - maar zeker - steeds dichterbij komt. In 2013 verloor UPC bijna honderdduizend abonnees; Ziggo zag een soortgelijk aantal opzeggingen. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat het niet alleen om cord cutters gaat, maar ook om mensen die overstappen naar goedkopere concurrenten zoals Tele2. 'Dat proces is een tijdje gaande en dat is vervelend', zegt Rob van Esch van NLkabel, de vereniging van kabelbedrijven. 'Aan de andere kant drijft het ons tot steeds verdere verbetering en innovaties.'


Van Esch doelt op de ontwikkelingen en investeringen in de kabel- en glasvezelnetwerken van de kabelaars die moeten resulteren in nog sneller internet, waardoor huishoudens nog meer live sport van de NOS, nog meer Netflix-series en nog meer iTunes-films, allemaal tegelijk en in nog hogere kwaliteit, kunnen kijken.


Daarmee graven ze hun eigen graf, maar maken ze zich tegelijkertijd onmisbaar. Dezelfde kokende lava die de aarde onder de voeten van de kabelaars verschroeit, vormt de vruchtbare grond waarop ze hun nieuwe imperium als internetprovider kunnen opbouwen. Hoe meer streaming video we kijken, hoe sneller en beter onze internetverbindingen moeten zijn. Hoewel ze televisieabonnees verloren, zagen zowel UPC als Ziggo het aantal internetabonnees vorig jaar groeien.


Tegelijkertijd spint ook de adverteerder garen bij het cord cutting. 'Als je een video via internet bekijkt, is er opeens een interactieve mogelijkheid', zegt Ruud de Langen van mediabureau Mindshare. 'In plaats van dat je alleen maar naar het beeld kunt kijken, kun je er nu ook gelijk iets mee doen. Het medium televisie wordt krachtiger dan ooit.' Tenminste, als de adverteerder ook welkom is op het kijkfeestje. 'In het geval van Netflix, waar je een vast bedrag betaalt en geen advertenties hebt, wordt het lastig. Maar je zou dan wel weer een serie of programma kunnen co-financieren.'


Het wachten is nu alleen nog op de Nederlandse commerciële zenders: hoewel je daar wel programma's terug (en vooruit) kan zien, is het nog niet mogelijk om online rechtstreeks naar de zenders van bijvoorbeeld RTL of SBS te kijken. Maar we moeten ook niet te ongeduldig zijn. 'Geef me de tijd' zei wijlen Alexander McQueen ooit, 'en ik geef u een revolutie'. Doet het trouwens ook uitstekend op een verjaardag.


CORD CUTTING IN VIER STAPPEN

1. Bezint eer ge begint

Voordat je je kabelaansluiting met een bijl te lijf gaat en de afgehakte coaxstekkers laat bezorgen op het huisadres van een UPC-topman, moet je eerst nagaan of dit wel iets voor jou is. Maak een lijstje van de programma's die je graag kijkt en hoe je die kijkt. Ben je toch meer iemand die het fijn vindt een avondje te zappen en af en toe aan een film blijft kleven? Zeg dan je kabelabonnement nog maar even niet op.


2. Snelheid

Als je een nieuw internetabonnement neemt, let dan op drie dingen: snelheid, snelheid en snelheid. Glasvezel geeft veruit de hoogste snelheden, maar ook met internet via de kabel (die je net in stukken hebt gehakt) komt het wel goed. Zelfs met ADSL kan je het proberen, maar reken er dan niet op dat je veel tegelijkertijd kan kijken.


3. Het materiaal

Je nieuwe bestaan als cord cutter kan je op verschillende manieren inkleuren. 1) Je kijkt alleen nog maar via je computer, tablet of telefoon. 2) Je kijkt via een televisie met een internetverbinding (een Smart-TV, je koopt ze vanaf 250 euro). Of 3) je koppelt een mediaspeler (met internetverbinding) aan je televisie. Daar zijn er genoeg van te vinden, bijvoorbeeld de Apple TV. Die kost ongeveer 100 euro .


4. Programma's

Om nog even bij het voorbeeld van de Apple TV te blijven: daarmee kan je televisie kijken via de apps op het apparaat. Je hebt bijvoorbeeld YouTube en ook Netflix standaard geïnstalleerd. Als je de locatie-instellingen van je Nederlandse Apple-TV wijzigt (geen hogere wiskunde) kan je ook kiezen uit het veel uitgebreidere menu van de Amerikaanse variant. Zo heeft de zender SkyNews bijvoorbeeld zijn eigen app, waarmee je 24 uur per dag het nieuws kan zien in HD.


Het zal even duren voordat je weet hoe en waar je alles kunt vinden, maar uiteindelijk kun je bijna alles zien wat je wil zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden