Degelijk Burberry nu succesvol modehuis

Interessant hoe Milanese ontwerpers met de economische crisis omgaan. Bij de vrouwencollecties presenteerden de ontwerpers nog massaal goud- en zilverkleurige minirokken (eerder pers- dan kopersvriendelijk), bij de mannenmode 2003/2004 gaat het vooral om draagbare kleding: dingen waarvan bewezen is dat mannen ze werkelijk dragen....

Met het gevolg dat in de eerste dagen van de Milanese mannenweek vooral kleren voorbijkwamen die iedere modieuze man allang in de kast heeft: veel pakken, legerbroeken, sportkleren, bomberjacks, fluwelen colberts. Alleen de spijkerbroek lijkt eindelijk een beetje naar de achtergrond verdwenen.

Het nieuwe, als het er al is, zit 'm vooral in het silhouet. Sexy strakke en lage broeken met een oversized top op jasje, of juist vrij korte jasjes die net iets te strak op de rug lijken te zitten (bij Dolce & Gabbana), grote schoudervullingen en soms zelfs een double breasted sluiting (Jil Sander).

De meest fletse collectie is vooralsnog die van Versace. De geruchten dat het niet zo goed gaat met het huis worden steeds sterker - volgende week slaat het voor het eerst sinds eind jaren tachtig de Parijse coutureshows over - en de kleren lijken dat te onderschrijven. Niet lelijk die klassieke pakken en leren jassen, maar ze stralen wel erg weinig eigens uit.

Dat hoofdontwerper Donatella Versace had bedacht om de boel op te leuken met vrouwelijke topmodellen in blote couturejurken, maakt het er niet beter op.

Een van de weinige echt bijzondere shows tot dusverre was die van het Engelse Burberry, dat zich binnen een paar jaar van degelijk regenjassenmerk tot een echt en buitengewoon succesvol modehuis heeft ontwikkeld. Ontwerper Christopher Bailey koos voor komende winter niet alleen voor een jongere snit, hij gebruikte als eerste ontwerper kleur.

Onder een klassiek tweedjasje kwam een groen nylon windjack met capuchon; bij een al even groene oversized montycoat werd een strakke, lage paarsblauwe broek gedragen. Het was vrolijk en fris, zonder maar ergens ondraagbaar of raar te worden - beter kan niet in deze tijd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden