'Defensie handelt klachten slecht af'

Slordig, misschien onzorgvuldig. Maar niet onrechtmatig, vindt defensie-onderzoeker De Veer.

DEN HAAG - Defensie neemt klachten van personeelsleden wel degelijk serieus. Maar de afhandeling laat te wensen over. 'Mensen denken: ik heb iets gemeld, maar wat doen ze ermee?'


Luitenant-generaal b.d. Cees de Veer (66) kraakt harde noten in zijn rapport over 'integriteitszorg' bij Defensie. Aanleiding voor het onderzoek waren publicaties in de Volkskrant over misstanden (zelfverrijking, vriendjespolitiek et cetera) bij een marine-onderdeel van de Defensie Materieel Organisatie (DMO).


U heeft generaals, Kamerleden en vele anderen gesproken. Waarom niet de klokkenluiders in Den Helder?

'Het was een bewuste keuze van onze commissie om geen individuele gevallen te onderzoeken. We hebben ons gericht op de hele defensieorganisatie, en uiteraard extra aandacht besteed aan DMO. We stellen wel vast dat de nieuwe regeling voor klokkenluiders is ingevoerd, maar dat de bijbehorende vertrouwenspersonen nog niet zijn benoemd.'


De auditdienst van Defensie deed een deel van het onderzoek. Is dat niet de slager die zijn eigen vlees keurt?

'Nee. Bij die in hoge mate onafhankelijke dienst zitten experts die niet verbonden zijn aan DMO of de marine. Onze conclusie: er is sprake van slordigheid en onzorgvuldigheid, maar niet van onrechtmatigheden. We zijn kritisch over de beloningsstructuur, daterend uit een tijd dat een tekort dreigde aan automatiseringsdeskundigen die in het bedrijfsleven beter konden verdienen. Daarna heeft niemand zich afgevraagd of die structuur wel deugde.'


U kreeg amper zicht op de omvang van integriteitsschendingen.

'Ik kan inderdaad niet zeggen hoeveel gevallen er zijn. En ja, meten is weten. Daarom zeg ik tegen Defensie: zorg dat je zicht houdt op de afhandeling van incidenten. Want anders heeft zelfs de minister geen weet van de trends en de risico's. Maar ik heb niet de indruk dat de situatie dramatisch slechter is dan bij organisaties als de politie.'


U signaleert dat medewerkers schromen naar een meerdere te stappen.

'Sommigen willen per se niet dat klachten bij meerderen komen. Defensie is sterk hiërarchisch. Maar commandanten kunnen pas optreden als ze de klachten kennen.'


VERVOLG VAN PAGINA 1

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden