Decoratief

Pubers hebben steeds meer belangstelling voor cosmetica. Voor vermiste Bosniërs is minder interesse.

Ook elke ochtend misselijk van de doordringende Axe-meur waarmee puberende huisgenootjes de ozonlaag aan flarden spuiten? Volgens HP/De Tijd kunnen ze er niks aan doen; ze zijn het willoze slachtoffer van een trend. Niet eerder was het aanbod van zeepjes en


deodorants zo groot en niet eerder werd er zo gretig gebruik van gemaakt. Vorig jaar werd er 334 miljoen euro uitgegeven aan 'decoratieve cosmetica'. Vooral jongeren zijn gek op haargel en deodorant, zegt HP/De Tijd. Er ontwikkelt zich een nieuwe generatie die uiterlijke verzorging een stuk serieuzer neemt dan de oudjes: 'In 2009 kochten twee keer zoveel scholieren cosmetica als twee jaar ervoor.


Verder in HP/De Tijd een groot verhaal over het massagraf dat zich ergens in de buurt van Srebrenica moet bevinden, bij de Nederlandse basis van Dutchbat in Potocari. De exacte locatie is niet bekend, wie er liggen begraven evenmin. 'Als het vermoeden bestaat dat er ergens veteranen uit de Tweede Wereldoorlog liggen, wordt alles uit de kast gehaald om ze te vinden', zegt dutchbatter Dave Maat die de zaak aanhangig maakte. 'Nu het om vermiste Bosniërs gaat die door ons zijn begraven, gebeurt er helemaal niets. Het doet me denken aan de verdwenen fotorolletjes.'


Vrij Nederland heeft een mooi interview van Carolina Lo Galbo met de geniale Arnon Grunberg, wat een wonder is gezien diens overvolle agenda. Hij heeft het 'absurd druk' met stukken en lezingen 'en dan ook nog dat privéleven dat zucht en steunt, met mensen die dingen van me willen. Ik vraag me in alle eerlijkheid wel eens af waarom ik zo veel moet doen.' De drukte werkt gelukkig nog niet dempend op zijn vermogen zinnen te produceren die zo op een tegeltje kunnen: 'Leven is je wapenen tegen de dreigingen van het noodlot.'


Grunberg staat ook in De Groene Amsterdammer, met een essay over het gedrag van de mens. Hij laat zich volgend jaar zomer opnemen op de psychiatrische afdeling van het UMC en wil daar met psychiaters en hun patiënten leven zoals hij met legers in oorlogsgebieden leefde, of met de gezinnen in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn: 'Zoals een auto wielen nodig heeft, zo heeft een schrijver werkelijkheid nodig en bij voorkeur een andere werkelijkheid dan die men tegenkomt op schrijverscongressen, festivals, prijsuitreikingen en symposia.'


Het coververhaal van De Groene gaat over adviesbureau McKinsey & Company, een prestigieus bureau met negenduizend consultants. Het bureau bleef voor de onderzoeksjournalisten 'deels een gesloten fort', wat jammer is, want de grote vraag die in het begin wordt gesteld - wie controleert de adviseur? - blijft daardoor deels onbeantwoord.


Elsevierzet de verschillende iPad-achtigen op een rij en toont zich het meest gecharmeerd van de Galaxy's van Samsung: slank, licht en toch stevig. En de kleuren zijn levensecht!


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden