Debiteuren/crediteuren steeds populairder

Een grote belangstelling voor kijkcijfers heeft de VPRO nooit aan de dag gelegd, maar de sterke stijging van het aantal kijkers naar de 'komische kantoorscènes' van Debiteuren/crediteuren (D/C) is de omroepleiding niet ontgaan....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Trokken de eerste drie afleveringen nog iets meer dan driehonderdduizend kijkers, nu is dat aantal bijna verdubbeld. Van Kooten en De Bie, die zondag hun winterseizoen afsloten, wisten tot dusver gemiddeld 810 duizend kijkers te trekken.

Officieel is D/C een programma van de omroepen NPS, VARA en VPRO gezamenlijk, maar de D/C-makers bedachten eerder Jiskefet voor de VPRO en staan, met Van Kooten en De Bie, bekend als de belangrijkste exponenten van 'VPRO-humor'. Leden van die omroepvereniging kijken dan ook massaal naar het programma.

In de waardering is er een opvallend verschil tussen D/C en Van Kooten en De Bie. Beide scoren hoog met een gemiddelde van 7,5. Maar waar de kijkers naar het doorgewinterde komisch duo een grote gelijkmatigheid aan de dag leggen, is het programma van Storm, juffrouw Jannie en de heren Edgar en Jos controversieel te noemen: de kijker loopt ermee weg of verafschuwt het. De waarderingscurves lijken in dat opzicht op die van VPRO-klassiekers als Sjef van Oekel en Fred Haché, beiden creaties van Wim T. Schippers.

Controversieel waren vooral de Sinterklaas-uitzending, waarin Sinterklaas zich door meneer Edgar laat pijpen en daarna voor straf door Storm van achteren wordt genomen, en de uitzending rond het konijn Flappie, dat door de kantoorgenoten werd rondgegooid.

Het tijdstip van D/C is ongunstig: dinsdagavond half twaalf. Van de tv-kijkers op dat moment kijkt gemiddeld 19 procent naar het programma. Van Kooten en De Bie, die op een gunstiger tijdstip werden uitgezonden (zondagavond, tien over acht), bleven daar met 14 procent op achter. Ongunstig voor Van Kooten en De Bie was dat Studio Sport dit seizoen ook na acht uur voetbal bracht.

De publieke omroepen behaalden een marktaandeel van 45 procent dank zij de inbreng van Nederland-Ierland. Met 5,4 miljoen kijkers bleef de wedstrijd bijna twee miljoen kijkers voor op nummer twee, het NOS-journaal van zondag.

Opvallend was dat de ondertekening van het vredesverdrag voor Bosnië beter op RTL 4 werd bekeken dan dezelfde uitzending op Nederland 1. De kijkdichtheden bedroegen respectievelijk 1,5 en 0,6 procent. 'Duidelijk is aangetoond dat kijkers niet alleen voor programma's met een hoge amusementswaarde voor RTL 4 kiezen', concludeerde Rik Rensen, de hoofdredacteur Nieuws en Sport van de HMG-stations.

De afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS wijst erop dat de ondertekening bij RTL 4 werd voorafgegaan door Koffietijd, met 3 procent kijkdichtheid het populairste programma in de ochtenduren. Op Nederland 1 was de ondertekening van het vredesakkoord het eerste programma van die dag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden