De zwaartekracht pootje gelicht

Door

Al vanaf hun eerste dansvoorstelling, vijf jaar geleden, kleven Laura Vandorm en Laure Dever (alias het duo LaLa) graag aan plafonds en kruipen ze met gemak tegen muren op. In turnbroekjes of spinnenpakjes, op skates of blokhakken, in spagaat of handstand. Onder de bedrieglijk meisjesachtige motoriek huist een maffe, stoere en sexy bewegingstaal. Nu zetten ze die in voor hun eerste officiële (korte) dansfilm: FL-AIR. Vier minuten over de menselijke drang om op eigen kracht te kunnen vliegen, zweven of drijven. Daarbij maken ze handig gebruik van filmische mogelijkheden om fysieke bewegingen te vertragen, versnellen of vermenigvuldigen. Eindelijk de zwaartekracht pootje gelicht. Op doek in ieder geval. Dankzij de hoge vlucht van digitale cameratechnieken; bewegingen kunnen zonder scherpteverlies worden vertraagd of versneld.


Gisteren begon de achtste editie van het filmfestival Cinedans, dat ruim baan geeft aan de korte dansfilm. Zestig zijn er daarvan te zien; vier daarvan werden ondergebracht in het nieuwe project Point Taken, een cross-over dansproject van het Mediafonds, het Fonds Podiumkunsten, de NTR en Cinedans. Naast Hyperspace van Gerris & Bello zijn dat het mystieke Val van Boukje Schweigman & Joris Hoebe, het romantische MemoryLane van Joost Vrouenraets & Paul & Menno de Nooijer en het ontwapenende Diamond Dancers van Nicole Beutler & het duo Quirine Racké & Helena Muskens.


Allemaal werken ze opvallend veel met versnelling en vertraging. Zelfs de linedansers-op-leeftijd in Diamond Dancers krijgen flashmob-allures door hun verstilde en vertraagde voorbereidingen voor de spiegel en hun steeds snellere, spontane optreden op de Dam.


Naast de korte films zijn er tijdens Cinedans traditiegetrouw veel documentaires te zien over internationaal beroemde choreografen zoals Pina Bausch, Alain Platel, Sidi Larbi Cherkaoui en Wayne McGregor.


De film Going Somewhere over McGrecor is net zo vaag als de titel: een te brave observatie van het creatieproces van één choreografie, waarbij de Brit zelf, die ooit nog vliegbewegingen voor Harry Potter-films creëerde, zich slechts uit in clichématige choreografenpraat.


Indrukwekkender is Passion - Last Stop Kinsasha over de felle confrontatie tussen Alain Platels heftige lijdensverhaal Pitié! Erbarme dich en religieus Afrikaans publiek. Dicht op de huid zit ook Dreams of Babel over Sidi Larbi Cherkaoui, die daarin nog even zijn jeugdheld Michael Jackson nadoet. Het vrolijkst word je van Happy to be so van Yelena Demikovsky over de voormalige ballet-sterren Oleg Briansky en Mireille Briane, een echtpaar dat met hilarisch veel zelfspot terugblikt op hun liefdesleven en balletcarrière. Goed doorgevraagd en knap gemonteerd uit veel materiaal. Wie maakt in Nederland ook zo'n film over Han Ebbelaar en Alexandra Radius of over Gary Feingold en zijn vrouw, danseres Savina Marasi? Pluspunt: Feingold grossiert in joodse humor en bouwde naast zijn balletcarrière ook een muffinimperium op in Amsterdam.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden