De zin van omzien

Verfrissend is het, als een film met succes genregrenzen slecht. El secreto de sus ojos is een beetje een thriller, een beetje een liefdesdrama, een beetje een buddykomedie en een beetje een politiek geëngageerde film. Dat is nogal wat en het slingeren tussen die genres zou zomaar de kijker, gewend aan duidelijkheid, kunnen irriteren. Maar de vooral voor tv werkende Argentijn Juan José Campanella omzeilt de valkuilen behendig.


Hij vertelt zijn verhaal in twee perioden. Begin jaren zeventig krijgt hoofdpersoon Benjamin Esposito, als justitieel onderzoeker, een gruwelijke zaak op zijn bord. Een jonge vrouw is in haar huis verkracht en vermoord. Achter zijn rug om blijken er door een carrièrejager binnen justitie twee onschuldigen gearresteerd te zijn. Die weet Esposito nog wel vrij te krijgen, maar de zaak wordt gesloten zonder dat de dader gepakt is - iets wat Esposito toch beloofd had aan de ontroostbare weduwnaar.


In het heden is Esposito net met pensioen en stort hij zich nog één keer op de zaak, met als doel er een roman over te schrijven. Dat biedt hem niet alleen de mogelijkheid de zaak sluitend te reconstrueren, maar ook de verhoudingen tussen hem en zijn vrouwelijke chef, zijn collega-die-meer-dan-een-collega is en de weduwnaar van het slachtoffer van alle ruis te ontdoen die er in de loop der jaren op is gekomen. Dat maakt van El secreto de sus ojos een rijk en in essentie melancholiek drama over een man die terugkijkt op zijn leven en orde schept in zijn herinneringen. 'Ik hoop dat je dat zorgvuldig doet', zegt iemand tegen hem, 'want herinneringen zijn uiteindelijk het enige wat overblijft.'


El secreto de sus ojos (Juan José Campanella, 2009)


Nederland 2, 23.15-01.16 uur.


Million Dollar Baby

(Clint Eastwood, 2004) Als je iets niet verwacht in Million Dollar Baby, is het wat Clint Eastwood ten slotte doet. Dat komt deels door hoe en wat de oude meester doet en zegt in de film, maar vooral door het imago dat Eastwood nog altijd aankleeft: held van conservatief Amerika. Toch had Eastwood met voorganger Mystic River al afgerekend met dat personage: hij liet zijn personages erachter komen dat simplistisch denken nooit de sleutel tot een oplossing is. En zo vergaat het ook zijn protagonisten in deze boksfilm, waarin Eastwood zelf gestalte geeft aan de oude nurkse boksleraar die eigenlijk geen les wil geven aan de door Hilary Swank vertolkte serveerster die wil investeren in een bokscarrière. Boksen is niets voor vrouwen, vindt de oude mopperpot, zoals hij wel meer vooringenomen meningen heeft. Maar een voor een worden die onderuit gehaald wanneer de film zich eerst in de verwachte en uiteindelijk in een totaal onverwachte richting ontwikkelt. Verzilverde in 2005 vier van de zeven Oscarnominaties, waaronder de belangrijkste: Beste Film.


RTL 8, 20.30-23.10 uur.


L.A. Confidential

(Curtis Hanson, 1997) Sfeervolle 'neo-noir' verfilming van James Ellroys L.A. Confidential, met de toen nog jonge sterren Russell Crowe en Guy Pearce, die met Kevin Spacey als detectives in het gewelddadige Los Angeles van 1953 de jacht openen op weinig scrupuleuze criminelen. De drie acteurs halen het uiterste uit hun rol en dan moeten Kim Basinger (Oscar voor de Beste Vrouwelijke Bijrol) en Danny DeVito (geniaal als zweterige persmuskiet) nog komen. Met een overdaad aan personages en verhaallijnen maakt Hanson het de kijker niet gemakkelijk, maar alles blijkt na 136 boeiende minuten te kloppen.


Veronica, 22.25-01.05 uur.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden