De wow-factor terug

MIAMI WIL MEER ZIJN DAN DE STAD VAN DRUGSDOLLARS, OPFLADDERENDE FLAMINGO'S EN ART DECO HOTELS. SOUTH BEACH TRANSFORMEERT ZICH TOT ULTRACOOLE PLEK....

DOOR ERIC VAN DEN BERG

De wereld bestaat niet in Miami. Of anders: in Miami is er maar één wereld, en dat is de wereld van Miami. Stad van klatergoud, maar ook van echte diamanten. Waar morgen vandaag al is vergeten.

In Miami kan het snel gaan.

Outfitje kopen bij En Avance op Lincoln Road? Fout! Wie indruk wil maken op de portier van club Mansion koopt tegenwoordig spullen bij Intermix, op Collins.

Zin in een Appel Martini? Vorige week was dat misschien nog de enige juiste keuze, nu bestellen we Red Bull/Belvedere Wodka.

Miami is een stad met een attitude. En iedereen lijkt zich daar moeiteloos in te schikken. Met de toon van: Who the fuck is Prada - T-shirts die je op Washington Avenue kunt kopen.

Dinsdag, en dus alléén op dinsdag: allemaal in de rij voor het Astor Hotel voor de Metro Kitchen+Baravond. De portier kijkt alsof hij het hotel bezit (en de rest van de straat), heeft besloten enkel mannen toe te laten die ieder minimaal twee vrouwen bij zich hebben. Meisjes laten hun vriendje staan ('Ga maar vast, ik zie wel hoe ik binnenkom'), slimmeriken proberen de achteringang, en ja hoor, de glazenophaler blijkt niet zo meedogenloos.

Donderdag: naar de Sky Bar in The Shore Club, hotel aan Collins Avenue. Om twaalf uur gaat het VIP-koord voor de deur van de Red Room, en dan moet je Christina Aguilera of Usher heten om losjes door te kunnen lopen. Of, lesje geleerd, al veel eerder aan de bar gaan zitten en dan volharden. Niet met een Bud Light natuurlijk, maar met een Sky Bar Mojito (14 dollar).

Miami is hot. En cool ook. Een gewoon zeepje in de hotelkamer? Nee. Hotel Clinton regelt 'zepen uit de hele wereld'. Plus bovenop de minibar exclusieve bosbessenchocolaatjes en een 'Kamasutraset'. 'Dat is Miami', zegt manager Rafael Barrera. 'Mensen hebben genoeg van al dat suffe, oude gedoe. We maken het nieuw, spannend. Miami is sensueel, Miami is sexy.'

Het invloedrijke Britse lifestyleen designblad Wallpaper heeft de stad bestempeld als 'de spannendste stad' van het moment. En er is reden toe. Miami is dé plek om te zien en te worden gezien. Op een fundraiser voor - o ja - de tsunamislachtoffers, op de recepties van de Art Basel, de Zwitserse beurs die twee jaar geleden in Miami Beach een zonnige wintersatelliet vond met - o ja - vernieuwende moderne kunst.

Allemaal waar. Maar daar houdt het niet mee op. Miami is allang veel meer dan de stad van de opfladderende flamingo's en drugsdollars uit Miami Vice. Miami is ook veel meer dan de palmen en art deco hotels van South Beach: downtown gaat voor een miljard dollar op de schop (het Mandarin Orientalhotel is op vrijdagavond al een hotspot), het Design District, vol galeries en kunstwinkels, krijgt meer restaurants en bars en wordt voetgangersvriendelijker gemaakt.

Toch is South Beach, het zuidelijke puntje van Miami Beach, nog steeds het middelpunt. Compact, alles op loopafstand. Van de broeiterrasjes op Ocean Drive, langs de art deco hotels op Collins, de fastfoodzaakjes op Washington, en de fancy restaurants op Lincoln Road Mall (die nu al zo'n 30 duizend dollar per maand aan huur betalen).

Modellen worden gefotografeerd naast het dakzwembad van The Hotel (en lopen dus ook rond in de stad), vrouwen en mannen met kleine hondjes shoppen heen een weer op Lincoln, Shaquille O'Neal van de Miami Heat heeft een van zijn 44 auto's uitgekozen om op zaterdagmiddag nonchalant over Ocean Drive te rijden. Open dak; anoniem bestaat hier niet, dat is zinloos.

Elf miljoen toeristen stappen jaarlijks in deze live MTV-clip (plus nog eens zo'n drie miljoen passagiers van cruiseschepen). Op Ocean Drive is dat te merken.

Vanaf het terras van het Clevelanderhotel schalt Girls wanna have fun van Cindy Lauper, ook bij Ocean's Ten is het happy hour (tien chicken wings voor 5 dollar). En daar komt de Duck Tour aan: een afzichtelijke amfibiebus die door de stad toert, met toeristen die om de zoveel straten luidkeels een eend nadoen.

'Het is allemaal, ja hoe zal ik het zeggen, wat platter geworden', zegt Suzie Sponder van het Miami Visitors Bureau. 'Ocean Drive is overgenomen door de toeristen.'

En hoe goed het ook gaat met Miami, dat moet anders. Ocean Drive heeft weer wat stijl nodig. Iets wat de heropening van het Delanohotel in 1995 doet verbleken. Het Delano, met zijn achterdeur aan de Atlantische Oceaan, werd heringericht door Philippe Starck, werd méér dan een van de vele opgeknapte art decohotels. Het werd de nieuwe standaard, de hotelbar als de hippe club. Minimalistisch, ruimtelijk - urban chic. En dan heb je meteen Mariah Carey en Elton John aan je bar.

Dat trucje nog een keer, dat is het plan.

'De rijkdom komt terug naar Ocean Drive' staat er groot op het Carlyle Hotel, een condominiumhotel dat zijn kamers nu aan het verkopen is. Al halfopen is het Setaihotel tussen Collins en Ocean Drive, luxer dan luxe, dat zet in op zes sterren (al heeft nog geen enkel hotel in Miami vijf sterren).

De grote klapper voor 'O.D.' moet echter komen van het VictorHotel een paar deuren verder, afgelopen maand geopend door P. Diddy. Stond twintig jaar min of meer leeg, is nu herbouwd, en in SoBestijl ingericht door de Parijse ontwerper Jacques Garcia: paars/groene sofa's in de lobby, en een aquarium met vijf kwallen in blauw licht bij de receptie.

Motto, het staat groot op het raam: Provoke, Intrigue, Indulge - daag uit, intrigeer, zwelg! Wat ze bij de buren ook doen: het huis van Gianni Versace, daar op de stoep vermoord in 1997, is omgebouwd tot members only club Casa Casuarina.

'De locals verlangen naar een nieuwe ervaring', zegt Christine Alicea, salesmanager van het Victor. 'Dit hotel, samen met onze gewéldige buren, gaat Ocean Drive dramatisch veranderen. We geven Miami de wowfactor terug.' Een kleine voorspelling: 'Er komt hier een ongelooflijke buzz, met fotosessies voor de deur, modellen, sterren, design.'

Wie zich houdt aan de dress your bestregel (SoBe Chic), mag gewoon naar binnen, naar de Passage Bar, het Vueterras of de V-Bar (met ijslaag) voor wodka. Wie een nacht in het penthouse wil slapen, moet 6000 dollar meenemen. Een Very Victorkamer komt op 555 dollar.

Een vibe manager stuurt een 'kruidige' geur door het hotel. Ze regelt een personal shopper, noteert zelfs de maten van de gasten, voor het geval ze onverwacht een galajurk nodig mochten hebben. Extra zeep in de kamer? Zeven handdoeken? Ze zet het allemaal in een c.v..

Discretie, discretie, discretie. Niemand krijgt te horen wie er in het penthouse verblijft, maar vermoedelijk is het 'een sportman' of 'een zanger'. Gasten op wie The Victor nadrukkelijk hoopt: Colin Farrell en Jamie Foxx, de beoogde hoofdrolspelers in Miami Vice, de film dan, die volgend jaar uitkomt. Eén episode van de jarentachtigserie speelde in de ballroom van het originele hotel van L. Murray Dixon uit 1937. De directie 'heeft al contact opgenomen' om de nieuwe Crockett en Tubbs hierheen te krijgen.

Het grootste hotel van de stad, het Fontainebleau, is al een stapje verder: zé komen. De hele zomer. Nu moet het hotel het nog doen met herinneringen aan Frank Sinatra (wanneer was die er níet?), Sean Connery in kamer 1438 voor Goldfinger, en Al Pacino aan het zwembad voor Scarface: 'This is paradise, I'm telling ya.'

Verder nog weinig glamour: het zwembad is een kinderparadijs geworden, Cookies World. De badhokjes eromheen zijn inderdaad hokjes, maar heten nog cabanas. Net als toen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden