De winnende tandem

Veel fietsvakanties sneuvelen door het krachtsverschil tussen man en vrouw. Aan de voet van de berg is het stel nog gezellig samen....

MICHIEL SCHLUTTER

Al decennia bestaat er een oplossing: de tandem. Maar de ouderwetse Nederlandse tandem is geen alternatief voor de liefhebbers van racefietsen of stoere mountainbikes.

Sportieve tandems waren er wel, zegt fietshandelaar Wim Kok uit Utrecht, maar ze waren weinig populair vanwege spaakbreuk, lekke banden en een instabiel frame. 'Het voordeel is dat veel frames nu van aluminium zijn. Ze zijn een stuk stijver. En dat is belangrijk. Zeker als je op fietsvakantie gaat, want dan komt er aardig wat gewicht aan een fiets te hangen.'

Het zijn vooral merken als Cannondale, Trek en Burley die de dienst uitmaken, zegt Kok. De prijzen lopen uiteen van 4.500 gulden voor een gewone sporttandem tot vijftienduizend gulden voor de Amerikaanse Santana ('de Rolls Royce onder de tandems'). De meeste tandems die Kok verkoopt, hebben het 26 inch wiel van een mountainbike. Volgens Kok zijn kleinere wielen sterker. De brede banden dempen de klappen die de spaken moeten opvangen, wanneer er plotseling een kuil opdoemt.

Voor een sportieve tandem van Nederlandse bodem verwijst Kok naar Frank Groot in Heerhugowaard. Groot maakt en verkoopt al jarenlang sportieve tandems met stalen frames en 28 inch wielen met extra spaken. Zijn Vittorio-tandem kost tussen 5.400 tot achtduizend gulden. 'Tandems zijn natuurlijk een niche-markt. Veel fabrikanten zien er geen markt meer in. Het is moeilijk om een goede tandem te maken. Je moet veel know-how hebben en het is een arbeidsintensief product.'

Maar het gaat goed met de Vittorio-tandem. Begin jaren tachtig verkocht Groot twee tandems per jaar. Nu kan hij elk jaar op zestig klanten rekenen.

Kok heeft geen cijfers, maar zegt wel dat hij 'een goed tandemseizoen' achter de rug heeft. 'Ik verkoop de meeste tandems aan stellen, waarvan de vrouw moeite heeft het tempo van de man bij te houden. Als de man in zijn eentje de berg op fietst, hebben ze samen geen plezier meer. Een tandem vinden veel mensen gezelliger. Je kunt met elkaar praten. Rijden op een tandem geeft het maatjesgevoel.'

'Maar', waarschuwt Kok, 'het moet wel bij je passen.' Veel stellen twisten al in de winkel over wie moet sturen. Kok geeft ze het volgende advies: 'Huur eerst een gewone tandem. Kijk of je dat leuk vindt. Als je alleen zadelpijn hebt en nog niet praat over een echtscheiding, kun je erover denken een tandem te kopen.'

Als de samenwerking goed verloopt, kunnen er successen worden geboekt. Marieke en Marten Hoffmann, beiden lid van de Nederlandse Tandemclub, zijn op elkaar ingespeeld. Ze hebben geen moeite om in ruw terrein mountainbikers bij te houden, al blijft de tandem door de lengte van het frame eerder steken op een boomstronk.

De tandem kan harder dan een eenzame fietser. Alleen op steile hellingen is de tandem trager dan de fietsende eenling. Het is lastig om met zijn tweeën tegelijkertijd uit het zadel te gaan om snelheid te maken.

In het vlakke Nederland is de tandem onverslaanbaar. Marten: 'We hebben gemerkt dat de snelheid van een tandem de gemiddelde snelheid van beide fietsers is, plus 10 procent.' Marieke en Marten laten de racefietsers rustig passeren en voelen geen aandrang om te racen. Maar sommige clubleden kunnen niet altijd de verleiding weerstaan om goed getrainde racefietsers met gladgeschoren kuiten 'zoek te rijden'.

Michiel Slütter

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden