De win-winsituatie van wit asfalt

Het bespaart energie, het vermindert de CO2-uitstoot en is veiliger voor de automobilist. Eureka! Wit asfalt. Maar de vraag is of het ook brede toepassing krijgt. Want prijzig is het wel.

Naus gehurkt op een strook wit asfalt bij Hoofddorp: 'Ik denk dat de overheid deze weg moet opgaan.' Beeld Foto Julius Schrank

Robbert Naus (48) beroert bijna liefkozend de witte steentjes in het asfalt. Een ei kun je er niet op bakken, erkent hij. Ook niet als de zon moordend brandt. De temperatuur van zwart asfalt kan tot boven de 50 graden oplopen. Nee, dat haalt wit asfalt niet. Wit reflecteert en is al gauw vijf tot tien graden minder heet dan zwart. Naus grijnst. Hij maalt niet om gebakken eieren, maar om de openbare verlichting. Er valt met wit asfalt 40 procent op te besparen.

Het is al eens eerder geprobeerd, zegt hij, voordat hij op verzoek van de fotograaf gehurkt gaat zitten op de strook wit asfalt in Hoofddorp. In Amsterdamse stadstunnels bijvoorbeeld, die vanwege de sociale veiligheid zo licht mogelijk moeten zijn. Maar dat asfalt was ongeschikt voor de snelweg, waarvoor alleen de hoogste klasse steenslag is toegestaan. Pas toen een collega en hij ontdekten dat in een Noorse groeve witte steenslag is te halen, riepen ze 'eureka'. 'De beste ideeën blinken nu eenmaal uit vanwege hun eenvoud', zegt hij.

Wit asfalt dus. Naus zelf spreekt liever over lichtgekleurd asfalt. Er ligt een strook tussen de kantoorkolossen in Hoofddorp. Er ligt ook een paar honderd meter snelweg in Hengelo. Studies op deze stroken hebben aangetoond dat er fors is te besparen op verlichting, dus op uitstoot van CO2 en de opwarming van de steden.'s Nachts verhoogt een lichter wegdek de verkeersveiligheid. 'Als je je groot licht aandoet, kun je ineens een heel eind van je afkijken. Dat effect krijg je met lichtgekleurd asfalt ook.'

Wegenbouw

Naus is innovatiemanager bij het bouwbedrijf Dura Vermeer. Ze moeten hun vondst zien te verkopen aan opdrachtgevers voor wegenbouw. Die zijn naarstig op zoek naar reductie van kosten en van energieverbruik. Rijkswaterstaat zette zomer vorig jaar de verlichting na elf uur 's avonds uit om te kunnen besparen. De belangstelling van gemeenten en provincies gaat vooral uit naar het lichtere asfalt, waarvan het concept eenvoudig oogt.

De steentjes zijn hagelwit. Er komt wit poeder bij en een synthetische bindmiddel dat de kleur heeft van zonnebrandolie. Het bindmiddel is aanzienlijk lichter en veel duurder dan bitumen, het roetzwarte restproduct van aardolie dat het gebruikelijke asfalt de diepe zwarte kleur geeft. Beide lagen slijten er door het gebruik van verkeer af. Wit wordt beige; het diepe zwart grijs. De productie van het lichtere asfalt is een tot twee euro per vierkante meter duurder.

Een beetje snelweg kan met wit asfalt flink prijzig worden. De kosten zijn pas na jaren terug te winnen uit bijvoorbeeld besparing op energie. Dat doet overheden aarzelen. Andere bouwbedrijven gebruiken teneinde de kosten te drukken daarom het goedkopere bitumen om de witte steentjes tot asfalt te maken. 'Het is niet zo ingewikkeld. Iedereen kan het maken', zegt Naus. Inmiddels is de denktank op het gebied van infrastructuur CROW bezig om de meetmethodes en de eisen voor het nieuwe asfalt te uniformeren en van voorschriften te voorzien.

Tunnels

'Ik denk dat het lichtgekleurde asfalt vooral interessant is voor tunnels', zegt Naus.' In tunnels brandt er 24 uur per dag licht. De kosten zijn drie keer zo snel terugverdiend als bij een gewone snelweg. Maar er zijn meer toepassingen. Ik kan zeker tien onveilige plekken in Nederland aanwijzen, waar het met lichter asfalt veiliger kan worden. Natuurlijk is het leuk om de hand te hebben in de toepassing van een nieuwe product, maar daar gaat het me niet eens om. Ik denk dat de overheid deze weg moet opgaan.'

De gemeente Haarlemmermeer had een eigen reden om te experimenteren met de strook asfalt op haar grond. Ze liet metingen verrichten om te zien of mensen op video gemakkelijker zijn te herkennen als ze op een lichte ondergrond staan. Bij uitstek geschikt voor de vloer onder pinautomaten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden