De Wetten van herverfilmingen

Of de remake van Total Recall zo'n 'improvisatie' gaat worden, is ook voor Verhoeven afwachten; hij heeft helemaal niets met het project te maken. Wel kan hij zich goed voorstellen dat de nieuwe film dichter bij het oorspronkelijke verhaal We Can Remember It For You Wholesale (1966) van Philip K. Dick zal blijven en daarmee aan bestaansrecht wint. 'Toen wij Total Recall maakten, stond van tevoren al vast dat Arnold Schwarzenegger de hoofdrol zou krijgen. We hebben toen Dicks verhaal aan Arnold aangepast; hij kon met al zijn spierballen natuurlijk onmogelijk het zielige allemannetje spelen dat Dick voor ogen had. En dan hebben we de handeling ook nog eens deels naar Mars verplaatst. Dan kan het goed zijn dat een remake zichzelf rechtvaardigt door dichter bij de bron te blijven. Maar misschien maken ze ook wel iets radicaal anders.'


Remake-cultuur

In Nederland is de remake-cultuur pas iets van de laatste jaren. Voor die tijd bestonden er weinig tot geen Nederlandse remakes van betekenis. Guido Pieters' Ciske de rat (1984) wellicht, maar die film greep toch eerder terug op de boeken van Piet Bakker, dan op de filmbewerking uit 1955. Een film als Antoinette Beumers Loft, aansluitend en variërend op het gelijknamige megasucces uit 2008 van de Belgische regisseur Eric van Looy, was tien jaar geleden niet denkbaar geweest. Dan kent Nederland eerder een traditie van boekverfilmingen en sequels, dan van remakes.


Paul Verhoeven speelde vlak na het succes van Keetje Tippel (1975) met het idee om Willem Frederik Hermans' De donkere kamer van Damocles opnieuw te verfilmen, óók als reactie op Fons Rademakers' bewerking Als twee druppels water (1963). 'Maar Rademakers' film lag nog vers in het geheugen, en we bedachten we dat we net zo goed een helemaal nieuwe film over de oorlog konden maken. Dat werd Soldaat van Oranje.'


Martin Koolhoven heeft óók wel eens over De donkere kamer van Damocles nagedacht, omdat het slot van Rademakers' bewerking hem niet bevalt. 'Maar dan zou ik wel een persoonlijke insteek moeten vinden en een betere manier om de film te eindigen. Dus of ik me echt aan die remake zou wagen, ik weet het niet.' Koolhoven wees ook een remake van Bert Haanstra's Fanfare (1958) af, waarvoor hij door verschillende partijen werd benaderd. 'Ik kan me goed een remake van die film voorstellen, campy à la Ja Zuster Nee Zuster of 't Schaep Met De 5 Pooten. Maar dat is dan niets voor mij.'


Wie durft?

Wie weet welke Nederlandse klassiekers in de toekomst wél een update zullen krijgen: De overval (Paul Rotha, 1962), Het gangstermeisje (Frans Weisz, 1966), Schatjes (Ruud van Hemert, 1984) of De noorderlingen (Alex van Warmerdam, 1992)? Wie zou zich aan zulke klassiekers durven wagen?


Paul Verhoeven kan zich best voorstellen dat hij zijn eigen Turks fruit (1973) zou overdoen. Serieuze plannen waren er nooit voor die film - 'Ik heb het er wel eens met producent Rob Houwer over gehad tijdens het eten of een borreltje' - maar Verhoeven heeft voor zo'n remake wel genoeg ideeën.


'Ik heb nu een heel andere kijk op het gegeven. We hebben destijds de roman van Jan Wolkers van de jaren vijftig naar de jaren zeventig verplaatst, maar nu zou ik het verhaal in die oorspronkelijke setting houden: het herrijzend Nederland, dat veel burgerlijker was dan dat van de jaren zeventig, dat vind ik nu een interessant kader. Ik zou ook heel andere accenten leggen, en misschien zouden de seksscènes me niet eens interesseren. Die horen echt bij de tijd waarin de film gemaakt werd. Bovendien zou ik nooit mijn eigen scènes zomaar kopiëren.'


13 Regie Géla Babluani. **

Met Sam Riley, Mickey Rourke, Jason Statham, Ray Winstone, 50 Cent. In 9 zalen.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden