De wegrenner wil nog scoren op de baan

Zijn mooiste triomfen boekte hij op de baan. Nu ziet hij het koersen op het ovaal als training voor het wegseizoen. Voor 2013 zet hij in op tien zeges.

Elk seizoen neemt Theo Bos zich voor om één wegwedstrijd meer te winnen dan in het jaar ervoor. Het is een opwaartse lijn die hij begon met drie profzeges bij zijn debuut op de weg in 2009 en die hij de jaren daarop doorzette met achtereenvolgens vier en vijf zeges.


Afgelopen seizoen kwam er plots een knik in dat lineaire verloop: de Raborenner won niet zes, maar zeven koersen. Daarom zit er niets anders op dan in het vervolg te mikken op een exponentiële groei, stelt de voormalige baansprinter met een brede grijns. Voor 2013 zet hij dus in op tien overwinningen.


Terwijl hij over het nieuwe seizoen spreekt, puft Bos nog uit van de de zojuist gereden kwalificatie op de individuele achtervolging, een van de zeven onderdelen bij het Nederlandse kampioenschappen baanwielrennen waarvoor hij zich heeft ingeschreven. Omdat zijn tijd, de vijfde, onvoldoende is voor een plaats in de finale, is hij klaar voor de dag. Zachtjes wiegt hij met zijn fiets heen en weer op de rollenbank, waarop hij uitrijdt.


'Ik had gehoopt iets sneller te rijden', zegt hij met de ogen op het stuur gericht. 'Ik ging weg op een sneller schema maar dat kon ik helaas niet vasthouden. Mijn doel was om hier bij de beste vier te eindigen, dus ik baal hier wel een beetje van.'


Want hoewel Bos zijn tijdelijke terugkeer op de wielerbaan vooral beschouwt als voorbereiding op het wegseizoen, wil hij bij de NK wel degelijk om de medailles meedoen. 'Ik hoop ergens op het podium te eindigen, het maakt niet uit op welk onderdeel', zegt hij. 'Maar ik ben pas eind november begonnen met trainen, dus het is moeilijk om hier al in goede conditie te zijn.'


Toch is Bos' vorm al beter dan op hetzelfde moment vorig jaar. Vanwege een operatie aan een beknelde liesader kon hij toen pas laat aan zijn voorbereiding beginnen. 'Daardoor kon ik in de winter niet echt aan mijn sprint werken en was ik aan het begin van het seizoen niet sterk in de spurt.'


Dat weerhield Bos er evenwel niet van om al in het voorjaar een drietal wedstrijden te winnen. In de Giro d'Italia kreeg hij de kans om samen met ploeggenoot Mark Renshaw mee te sprinten om de etappezeges, maar na een val in de tweede rit moest Bos opgeven met een gebroken wervel.


Ook na die kwetsuur keerde de sprinter terug met een handvol overwinningen, waaronder een etappe in de Eneco Tour. 'Op dat terugkeren ben ik misschien wel het trotst', aldus Bos. 'En natuurlijk op mijn ritwinst in de Eneco Tour, mijn allereerste zege in een WorldTourwedstrijd.'


Op de velodroom in Apeldoorn rijdt de vijfvoudig wereldkampioen op de baan voor het laatst in het shirt van Rabobank. Vanaf volgend seizoen gaat het team verder als Blanco Pro Cycling, nadat de bank besloot te stoppen met de sponsoring, vanwege de 'wijde verspreiding van doping binnen alle takken van de wielersport'.


Het is een beslissing waarvoor Bos alle begrip kan opbrengen. 'Toen het Usada-rapport uitkwam, wisten we dat het zomaar afgelopen kon zijn', zegt hij. 'Rabobank en Leipheimer werden daarin opnieuw genoemd. Op al die verhalen zit een sponsor niet te wachten. De ploeg was al langer negatief in het nieuws, ook sportief. Zelfs de huidige generatie kon de laatste jaren maar weinig goed doen. Dan kun je zo'n besluit verwachten.'


Theo Bos wielrenner


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden