De weggebruiker van 2030 zal met verbazing terugkijken naar Top Gear

Zelfrijders

Wanneer binnenkort ter hoogte van Zwolle een treintje vrachtwagens verschijnt in je achteruitkijkspiegel, weet je dat de nieuwe tijd je op de hielen zit. Het heet geen bumperkleven wat u ziet, maar platooning - onzichtbaar met elkaar verbonden trucks. Het kabinet besloot gisteren dat Nederland koploper moet worden op het terrein van zelfrijdende auto's en daarom gaat daarmee vanaf dit jaar 'grootschalig' worden getest. Eerst bij Zwolle, na de zomer op meer plaatsen.

Nieuwe technologische ontwikkelingen komen als onweer. Eerst hoor je amper waarneembaar gerommel in de verte. Dan worden de klappen en lichtflitsen harder en helderder, tot je er opeens middenin zit. Het verschil is dat onweer overtrekt en nieuwe technologie niet. Die vestigt zich.

We zitten nu in de tussenfase. Het gerommel wordt luider. De Driverless Car van Google heeft vorig jaar 1 miljoen kilometer gereden zonder ongelukken te veroorzaken. Weliswaar niet op de openbare weg, maar het blijft knap. Een bijna zelfrijdende Audi A7 genaamd Jack reed begin januari 900 kilometer door Californië en Nevada en de inzittenden, een paar autojournalisten, arriveerden heelhuids in Las Vegas. Singapore staat binnenkort het gebruik van de eerste robotauto's toe in het dichtgeslibde zakencentrum. Volvo kondigde aan zijn eerste zelfrijdende auto in 2017 op de markt te brengen, Nissan volgt in 2020. Een Mercedes S-klasse kan op zijn adaptive cruise control nu al een flink stuk zelf rijden.

En nu zorgt onze minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu dus voor een stevige lokale bliksemflits. Mocht u binnenkort worden gepasseerd door een overduidelijk achter het stuur in slaap gevallen medeweggebruiker in pyjama: niet toeteren en niet proberen de bestuurder met lichtsignalen te waarschuwen: hij is bezig met een test.

Overigens zien we een kenmerkend ideologisch verschil in de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. In de VS wordt geëxperimenteerd met robotauto's die geheel individueel de weg op kunnen, in Europa wordt ingezet op coöperatieve zelfrijdende auto's die voortdurend communiceren met andere weggebruikers en de weg.

Nog niet zo heel lang geleden was de zelfrijdende auto niet meer dan een vaag visioen. Dat werd geleidelijk concreter en nu staat vast dat auto's die eindelijk hun naam waarmaken binnen tien jaar de gewoonste zaak van de wereld zullen zijn - treintjes personenwagens die zich met grote snelheid van A naar B bewegen, terwijl de inzittenden vergaderen, een boekje lezen of de liefde bedrijven.

Het is veel veiliger, veel zuiniger, veel milieuvriendelijker en de files zullen met de helft afnemen, dus het is een positieve ontwikkeling. De autobestuurder van de 20ste en het begin van de 21ste eeuw zal spoedig een soort cowboy zijn. Een fenomeen uit het verleden, toen de weg nog het domein was van avonturiers en brokkenpiloten.

Autorijden mag de naam straks niet meer hebben. Je programmeert je eigen mobiele eenheid en voegt in, dat is alles. De weggebruiker van 2030 zal met verbazing terugkijken naar oude afleveringen van Top Gear - waar ging dat in godsnaam over, met al die levensgevaarlijke losgeslagen vierwielers? Vanwaar dat machismo naast een Porsche?

Voor status en imago moeten we op zoek naar iets anders. Wie schaft er nog een Ferrari 458 Italia aan als je toch volautomatisch wordt gekoppeld aan een coöperatieve Suzuki Alto? De zelfrijdende auto scheidt mens en machine en beeindigt het tijdperk van de automobiel (1885-2025).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.