De week van: Het grachtenfestival

Mezzosopraan Karin Strobos (31) dingt mee naar de Grachtenfestivalprijs, voor talent in de klassieke muziek. Het festival gaat vandaag van start in Amsterdam.

Het schijnt dat u een aria kunt zingen terwijl u een radslag doet?

'Ik houd van fysieke opera's. Ik houd ervan om naast het zingen te acteren en veel te bewegen. Ik deed vorig jaar een radslag in Le Nozze di Figaro, maar ik geloof dat ik toen even niet zong. Had overigens wel gekund.'


Wat is er leuk aan het Grachtenfestival?

'Dat je een week lang door Amsterdam fietst en overal klassieke muziek kunt tegenkomen. Op de gracht, in een tuin, tijdens een zakenlunch op de Zuidas. Ik zag een keer in een hotelsuite een concert van twee zangeressen in de badkamer.'


Waarom is het belangrijk dat wij klassiek spontaan tegen het lijf lopen?

'Klassiek komt bij veel jongeren niet automatisch binnen. Terwijl het net zo opwindend is als pop. Ik heb nog steeds dat ik stukken ontdek en denk: o God, wat mooi! Klassiek wordt misschien iets te bedeesd gepresenteerd. Een presentator op Radio 4 mag eens uit zijn dak gaan. Zo van: Woah, wat we nu gaan horen...'


Vorig jaar zong u op een ponton in de gracht. Bootjes, wind, ploppende wijnflessen, knarsende trams. Lastig?

'Als ik zing, stoor ik me niet aan straatgeluiden. Het heeft grote charme, zingen in de buitenlucht. Dit jaar zing ik onder andere aria's van Ravel, maar wel binnen, in het Staetshuys op dinsdag.'


Zingen was voor u een roeping?

'Klassieke muziek is pas laat in mijn jeugd gekomen. Omdat ik stotterde, stuurde mijn moeder me op mijn zestiende naar zangles.'

Ik hoor niks?

'Ik stotter nu alleen als ik begin met ontspannen, bijvoorbeeld als de vakantie begint.'


Of als ze 's middags bellen dat u 's avonds de hoofdrol moet zingen in Der Rosenkavalier?

'Dat was dit voorjaar. Ik zei: Oh My God, kunnen jullie niet een echte ster bellen? Maar ik had natuurlijk de rol gerepeteerd als understudy van Magdalena Kozená, die ziek was geworden. Het was eng. Zo'n grote rol in een Strauss-opera en in het Muziektheater met dirigent Simon Rattle. Ik was blij dat de première dezelfde avond was, anders had ik een week niet geslapen.'


'Pardoes droomdebuut', schreef de Volkskrant.

'Dat was het! Octavian in Der Rosenkavalier is een van de gedroomde vrouwenrollen, zeker voor mij. Fysiek en stemtechnisch zeer veeleisend. Je bent de hele avond op toneel, je moet je stem spreiden, veel verkleden omdat het een Hose-rol is.'


Hose-rol?

'Broekrol. Ik ben een man, die zich als vrouw verkleedt. Ik ben gewend alles te geven, maar omdat je hier vierenhalf uur op toneel staat, moet je je krachten verdelen. Je moet iets overhouden voor het subtiele slot met een lange hoge pianonoot.'


Hoe zit in een mezzosopraan in de hoge noten?

'Een mezzo heeft hetzelfde bereik als een sopraan, maar is doorgaans iets rijker en donkerder in de lage noten. De tessituur, de noten die je het meest zingt, ligt lager bij een mezzo.'


Waar verheugt u zich het meest op op het festival?

'Gratis lunchconcerten voor mensen die op de Zuidas bij banken en advocatenkantoren werken. Goed idee vind ik. Als de overheid minder subsidieert en je hoopt dat het bedrijfsleven die rol overneemt, moet je ze wel op hun eigen terrein opzoeken.'


Grachtenfestival, Amsterdam, 12 tot 21 augustus. Diverse locaties, met zaterdag 20 augustus het pontonconcert in de Prinsengracht. Karin Strobos zingt dagelijks op festivaltalkshow EarBites, 17.00 uur, Radio 4.


www.grachtenfestival.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden