De week van Harry Bannink

Componist Harry Bannink was de muzikale kracht achter de liedjes van Annie M.G. Schmidt. Tijd voor een eerbetoon. 'Hij is een held voor muzikanten', zegt Erik de Jong, alias Spinvis (51).

Hoe oud was de kleine Spinvis toen hij Harry Bannink voor het eerste hoorde?

'Ik was 6 ofzo toen Ja Zuster Nee Zuster werd uitgezonden. Man, dat maakte indruk. Als kind hoor je natuurlijk geen bas, geen arrangement, niet al die details van Bannink. Je hoort het liedje als één ding. Maar mijn oren gingen open.'


Noem eens wat juweeltjes uit de samenwerking tussen Bannink en Annie M.G.?

'Duifies, duifies, kom maar bij Gerritje, een delicaat walsje, prachtig gezongen door Leen Jongewaard. En Juffrouw waarom is uw poes zo blauw? Echt prachtige arrangementen.'


Hoe goed was Harry Bannink?

'Ik vind hem geniaal. Beetje in de categorie Burt Bacharach en Abba. Mooie liedjes die simpel lijken, voor een groot publiek. En die vaak helemaal niet zo simpel zijn.'


Niet zo simpel?

'Tik maar even mee, Op de step, 'k ben zo blij dat ik hem heb, gemaakt in 1968. Het is een Slavische dans. Wisselt van vijfachtste- naar een driekwartsmaat. Eigenlijk zonder dat je het merkt, zonder dat het lastig wordt mee te zingen. Umme-tummedum-tummedum. En dan gebruikt hij stiekem ook nog drie toonsoorten, heel knap.'


U heeft op zijn piano gespeeld?

'Ik ben bij zijn weduwe geweest - Bannink is in 1999 overleden - en heb achter de vleugel gezeten waar al die duizenden liedjes zijn geschreven. Die productie is alleen al monumentaal. En het is eigenlijk altijd goed.'


Hoe ging dat schrijven in zijn werk?

'Voor Ja Zuster Nee Zuster kreeg Bannink 's morgens van Annie met de post de tekst van een nummer. Dat stond er in een middag op.'


Werd er niet eindeloos gesteggeld over de noten en tekst?

'Het was zijn eer te na om Annie te vragen één woord in de in tekst te veranderen omdat het muzikaal beter uitkwam. Hij puzzelde net zo lang op de melodie tot het klopte. Vandaar ook de maatwisselingen, die had hij soms nodig om de tekst er heelhuids in te krijgen.'


Hij heeft vrijwel altijd voor kinderprogramma's muziek geschreven. Wilde hij niet meer?

'Wat goed is aan Bannink, is dat zijn talent samenvalt met zijn smaak. Hij wilde amusementsmuziek maken en was daar steengoed in. Hij keek er niet op neer, zoals veel anderen.'


En zelf nauwelijks zichtbaar?

'Hij was hoofdgeitenbreier bij De Film van Ome Willem, de man achter de piano die met een uitgestreken gezicht roept: 'Bah ome Willem, een broodje poep vinden de kinderen vies.' Maar voor de rest, ja, iemand die niet beroemd wilde zijn. Een verademing in een tijd waarin mensen eerst beroemd willen worden en dan pas bedenken waarmee.'


Wat maakt zijn liedjes goed?

'Zijn arrangementen zijn geraffineerd. Je merkt veel details pas op na goed luisteren. En ook het combo waarmee hij zijn muziek uitvoerde: het speelt zo subtiel. Weinig spieren en veel vingers.'


Wat gaat u spelen op de ode aan Annie en Harry?

'Dit is het Land, een gedicht van Annie dat hij pas aan het eind van zijn leven op muziek heeft gezet. Je hoort dat zijn smaak is veranderd. Het is serener, met een doorlopende baslijn, wat meer bij pop hoort en minder bij kleinkunstmuziek.'


Wat heeft Bannink u geleerd?

'Dat je liedjes in meerdere toonsoorten kunt zetten, stiekem, zonder dat iemand het merkt. En zacht spelen, daar houd ik erg van, dat je alleen de vingers hoort.'


Wordt het een respectvol eerbetoon aan Bannink volgende week?

'Zeker. Hij is een held voor muzikanten. Maar dat betekent niet dat er deze avond een metal versie van een echte Bannink hoeft te ontbreken.'


De Supersonische Boem. Met Tim Knol, Marike Jager, Spinvis, Meindert Talma en anderen. 17-18/1, Kleine Komedie Amsterdam. Bij Excelsior Recordings verschijnt in februari de cd De Supersonische Boem.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden