De vrije val na de crash is wat saai

Daverend camerawerk, solide spel, maar het scenario kan wat hulp gebruiken.

actie/drama


Regie: David Michod. Met: Guy Pierce, Robert Pattinson


In 6 zalen


Op weinig plekken op aarde is een post-apocalyptisch bestaan zo voorstelbaar als in de outback van Australië. Zo bewees Mad Max in 1979 en zo toont ook The Rover. Scharrel wat aftandse gebouwen bijeen langs een recht stuk autoweg, blaas er wat extra stof overheen en hup, we bewegen ons in die vertrouwd troosteloze toekomst.


Tien jaar na de economische val is het, in de tweede speelfilm van regisseur/scenarist David Michod, die eerder opviel met het sterk geacteerde gangsterfamiliedrama Animal Kingdom (2010). De Chinezen hebben gezegevierd, zo suggereren althans de opschriften op een zwaarbewaakte goederentrein die door het desolate woestijnlandschap tuft. Ook de resterende middenstand en de drugs- en prostitutiemarkt is deels in handen van Aziaten. Hoe een en ander precies is vertakt, economisch gezien, wordt niet uitgesproken: The Rover toont een wereld van weinig woorden.


Hoofdpersonage Eric (Guy Pierce, die ook een rol speelde in Michods debuut) is een man die elk vermogen tot empathie al tijden terug is verloren. Een koppige man ook, levensmoe en vuurwapengevaarlijk. Zo ondervindt het drietal riminelen dat Erics auto steelt op hun vlucht na een chaotische roofklus: dat hadden ze beter niet kunnen doen. Eric zet de achtervolging in, en voorziet zichzelf van een onverwachte partner als hij een zwaargewonde jongen oppikt; het zwakbegaafde broertje van een van de overvallers, dat zij voor dood hebben achtergelaten. Twilight-idool Robert Pattinson speelt zijn beste filmrol tot nog toe als de wankelmoedige Reynolds. Pierce is als een rots: ondoordringbaar, een soort schietgrage Terminator waarin zich gaandeweg een flintertje gevoel voor de knaap ontwikkelt, mogelijk.


The Rover zet de kijker klem in de overlevingsstrijd van het menselijk uitschot, met daverend camerawerk en solide spel, maar de twee, drie memorabele scenariovondsten die benodigd zouden zijn om de film te verheffen, blijven uit. De toekomst is afdoende grauw en rauw, maar ook wat monotoon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden