De voorraad duurzaamheidslogo's is onuitputtelijk

Je moet een wetenschapper zijn om te achterhalen wat Spar met duurzame koffie bedoelt.

Loethe Olthuis
null Beeld
Beeld

Op het pak Spar roodmerk koffie staat een groen logootje waarin twee witte koffiebonen te herkennen zijn plus de toevoeging '100% duurzame koffie'. Euh? Wat is dat nou weer voor keurmerk en waarom dwingen winkels ons steeds tot idiote zoektochten om hun claims te controleren?

De site keurmerken.net geeft een overzicht van alle flauwekullogo's en nepkeurmerken. Hierop staat te lezen: 'Fabrikantenlogo; hopelijk heeft de fabrikant elders op de verpakking een erkend keurmerk staan, zoals FairTrade, UTZ Certified of Rainforest Alliance.' Dat is nou net het probleem. Er staat geen ander keurmerk op de verpakking, noch enige verwijzing ernaar.

We mailen Spar en worden verwezen naar spar.nl/duurzamekoffie. Via de normale consumenteningang op de sparsite is deze link pas te vinden als je 'koffie' bij de zoekfunctie intikt en daarna kiest voor '100% duurzame koffie'.

Geen controle mogelijk

Pas als je doorzoekt, kom je terecht op duurzamekoffie.com, waar staat dat je 'duurzame koffie kunt herkennen aan het feit dat er op staat dat de koffie afkomstig is van boerenorganisaties waar met zorg voor kwaliteit, arbeidsomstandigheden en het milieu koffie wordt geproduceerd. Ook verpakkingen met een UTZ Certified-, Fairtrade- of Rainforest Alliance-logo bevatten duurzame koffie.'

Óók UTZ, FairTrade of Rainforest Alliance? Dit is nu precies het probleem. Deze erkende, betrouwbare en goed gecontroleerde keurmerken zijn juist in het leven geroepen omdat iedereen maar van alles roept, zonder dat er enige controle mogelijk is. Bovendien staat er naast dat eigen logo verder niks op de koffie van Spar.

Product: Spar roodmerk koffie 250 g

Prijs: Euro 2,47

Verkrijgbaar: Sparfilialen

Oordeel: **

Voor de volhouders onder u: op de laatste webpagina kunt u doorklikken naar duurzamekoffie.nu. Daar is te lezen dat 'u ervan uit kunt gaan dat uw koffie daadwerkelijk afkomstig is van boerenorganisaties die werken volgens de gedragscodes van UTZ Certified, Rainforest Alliance of Max Havelaar, met strikte eisen ten aanzien van milieu- en sociale normen.' Fijn. Maar waarom staan die keurmerken er dan niet op en wel dat groene logootje?

Ah... daar staat het: 'Deze benadering kiest ervoor zich niet te beperken tot één bepaalde duurzaamheidsstandaard. Op de verpakkingen is daardoor geen keurmerk van één duurzaamheidsstandaard zichtbaar.' Klinkt leuk, maar hoe kunnen consumenten dit nu weten? Zet toch gewoon UTZ, Fairtrade of Rainforest Alliance op je koffie, Spar. Dat vertrouwen we tenminste.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden