De Volkskrant tv-tips voor donderdag 16 maart

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

François Cluzet in À l'origine.

La vie en rose

Eén, 20.40 uur

Ik vertrek, maar dan op zijn Vlaams: in deze reportageserie gaat Annemie Struyf in Frankrijk op bezoek bij Belgen die hun droom willen realiseren. Zoals de boeren Sofie en Danny, die een toekomst zien in het kweken van de bekende Limousin-koeien.

Break free

NPO 3, 21.00 uur

Chris Zegers maakte een tweede reeks over jonge reizigers die verongelukten of vermist raakten. Vandaag over Rianne Brouwer (18) uit Bakkum, die in 2012 met haar Australische vakantieliefde dood werd aangetroffen in een hostel in Laos.

Ajax-FC Kopenhagen

RTL 7, 21.00 uur

In de return van de achtste finale van de Europa League moet Ajax winnen van het Deense FC Kopenhagen. De pot vorige week resulteerde in 2-1 winst voor de Denen. Haalt Ajax voor het eerst sinds 2003 een Europese kwartfinale?

Volle zalen

NPO 2, 21.10 uur

Cornald Maas is bij de repetities van de nieuwe musical De marathon, een theaterbewerking van de filmhit uit 2012, over vier Rotterdamse garagehouders die de marathon van Rotterdam gaan lopen. Kunnen de garagemannen een beetje zingen?

De medicijnmannen

NPO 3, 21.45 uur

Nieuw consumentenprogramma waarin Sofie van den Enk, Marlijn Weerdenburg en Daan Nieber onderzoeken welke laagdrempelige 'medicatie' in de drogisterij echt werkt. Zoals de vaginale zepen in de eerste aflevering.

De wereld van Wubbe

NPO 2, 22.55 uur

Choreograaf Ed Wubbe wordt een jaar lang gevolgd bij de totstandkoming van zijn meest ambiteuze voorstelling tot nog toe. Voor de jubileumshow TING! van het Scapino Ballet werkt hij samen met popgroep Nits en met circusartiesten.

À l'origine (Xavier Giannoli, 2009)

Arte, 13.40-15.50 uur

Hoe ziet de handtekening van een projectmanager eruit? Paul probeert en probeert, tot hij de handtekening van zijn alter ego Philippe Miller onder de knie heeft. Hij zit in een tamelijk overtuigend kantoor dat in één dag tijd door zijn kersverse werknemers bij elkaar is gesprokkeld. Nu nog een voorschot lospeuteren bij de lokale bank, zodat de eerste lonen uitbetaald kunnen worden, en Pauls luchtkasteel is compleet.

Aan het begin van het op feiten gebaseerde À l'origine beperkt beroepszwendelaar Paul zich tot overzichtelijke helingklusjes. Het wordt andere kost wanneer hij zich in een dor stadje uitgeeft als vertegenwoordiger van CGI; het bouwbedrijf schakelde ooit de bevolking in voor de aanleg van een nabij gelegen snelweg, maar legde de werkzaamheden abrupt stil. Sinds het vertrek van CGI verkeert het stadje in een algehele depressie, dus happen de bewoners maar wat graag toe wanneer Paul zich als CGI-manager voordoet. Het bouwterrein gaat weer open en het moreel van de bevolking gaat omhoog.

Geraffineerd én verschrikkelijk, hoe Paul de boel bedriegt; tragisch dat de burgemeester, een mooie rol van Emmanuelle Devos, en hij verliefd op elkaar worden. En knap hoe regisseur Xavier Giannoli je voortdurend met Paul laat meezwenken. Wat gaat er in hem om? Waarom wordt die snelweg voor hem zo belangrijk? Op zulke vragen drijft de spanning van À l'origine.

Anomalisa (Charlie Kaufman en Duke Johnson, 2015)

Film1 Family, 20.30-22.00 uur

Zelden is animatie zo uitzonderlijk creatief en tegelijk zo gewoontjes toegepast als in Anomalisa, de tweede speelfilm waarvoor Amerika's origineelste scenarist Charlie Kaufman (Being John Malkovich, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Synecdoche, New York) de regie deed.

De stop-motionwereld die Kaufman heeft opgetuigd in Anomalisa (Oscarnominatie voor beste animatie, samen met animatieregisseur Duke Johnson) vertegenwoordigt tot in detail het depressieve innerlijk van zijn hoofdrolspeler, de Britse klantenservicegoeroe Michael Stone. De personages in Anomalisa zijn poppen en zo ogen ze ook: huid van stof, lichaam niet in verhouding, een naad in het gezicht. Popmensen zijn het, zo gemaakt om de eenvoudige reden dat Stone zichzelf en anderen als popmensen ervaart. Alles neutraal, alles hetzelfde.

Maar dan realiseret Stone zich hoezeer hij geraakt wordt door ene Lisa, als haar stem (Jennifer Jason Leigh) anders klinkt dan alle andere stemmen in zijn omgeving (letterlijk: Tom Noonan sprak alle andere stemmen in). Dat het nergens zo mooi uitbundig uit de bocht vliegt als je misschien van Kaufman had verwacht, mag je geen teleurstelling meer noemen: Anomalisa is een klein, origineel en persoonlijk depressiedrama.

Enchanted (Kevin Lima, 2007)

Net 5, 20.30-22.40 uur

Ja hoor, daar is het openslaande sprookjesboek weer, omringd door de roze rozen. De boze stiefmoeder in zwart en paars. Het zingende prinsesje met haar dierenvriendjes. In de reeks Disney-parodieën à la Shrek (2001) voegt het bedrijf er nu zelf een toe, en nog een leuke ook.

Prinses Giselle verandert in een meisje van vlees en bloed en belandt op een plek waar 'en ze leefden nog lang en gelukkig' niet bestaat: het New York van nu, met neonverleidingen en echtscheidingen. Toch verloochent Enchanted de eigen afkomst geen moment. De film is geestig familievermaak, dat oude Disney-successen beschaafd bespot en verdraait zonder te vergeten dat meisjes kitsch of niet gewoon van prinsessen en sprookjes dromen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden