De Volkskrant tv-selectie voor woensdag 7 maart

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u woensdag zien.

Mary MacLaren in shoes.

Voetbal: Champions League
Veronica, 20.05 uur

Na het 2-2 gelijkspel vorige maand wordt het spannend bij de return van de achtste finale tussen Tottenham Hotspur en Juventus (20.45 uur). De andere return, Manchester City-FC Basel, is een stuk minder spannend: Manchester won met 4-0.

Zembla
NPO 2, 21.15 uur
Een reportage over de strijd die een groep nabestaanden van MH17-slachtoffers voert om de vliegramp uit 2014 boven aan de agenda te houden. Want de daders lopen nog altijd vrij rond. Hoe kunnen de nabestaanden gerechtigheid krijgen?

De restanten van de MH17. Foto anp

The Polygamists
NPO 3, 21.55 uur

Vierluik over een enclave van mormonen op het platteland van de Utah (VS). In aflevering 1 maken we kennis met Enoch Foster. Hij heeft zestien kinderen bij twee vrouwen, en nu dient ook baby 17 én een mogelijke derde echtgenote zich aan.

The assassination of Gianni Versace
BBC 2, 22.00 uur

In aflevering twee van deze misdaadserie over de moord op Gianni Versace (Édgar Ramírez) is te zien hoe de obsessie van de jonge seriemoordenaar Andrew Cunanan (Darren Criss) voor de beroemde modeontwerper groeit.

2Doc: Golden Dawn Girls
NPO 2, 22.55 uur

In Griekenland belandden de kopstukken van de extreemrechtse neonazipartij Golden Dawn in de gevangenis wegens vermeende criminele connecties. In deze documentaire worden drie vrouwen gevolgd die de partij draaiende houden.

Pauw
NPO 1, 23.05 uur

Jeroen Pauw maakt een special op locatie rond de Gemeenteraadsverkiezingen vanuit de Maassilo in Rotterdam. Hier praat Pauw met politici, bekende Rotterdammers en is er muziek van zangeres Shirma Rouse en band The Kik.

Shoes / Suspense (Lois Weber, 1916 / 1913)
Arte, 00.15-01.10 uur / 01.10-01.20 uur.

In een tijd dat Amerikaanse vrouwen nog geen stemrecht hadden, wist Lois Weber (1879-1939) door te dringen tot het hoogste echelon van de Amerikaanse filmindustrie. Honderden films maakte ze, waarbij ze geregeld niet alleen als regisseur maar ook als actrice, scenarist en producent optrad. In de jaren tien van de vorige eeuw gold ze als een van de best verdienende cineasten in Hollywood, een positie die ze naar eigen zeggen juist kon veroveren dankzij de periode waarin ze werkzaam was. Iedereen was zo druk bezig met het exploreren van het nieuwe medium, aldus Weber, dat men simpelweg geen tijd of tegenwoordigheid van geest had om te protesteren tegen de aanwezigheid van vrouwen, die van de filmwereld in die tijd als maker geen deel uitmaakten. Ze experimenteerde als een van de eersten met splitscreen (Suspense, 1913), draaide de eerste frontale vrouwelijke naaktscène uit de Amerikaanse cinema (Hypocrites, 1915) en probeerde onder meer abortus bespreekbaar te maken met Where Are My Children? (1916). Shoes (1916) geldt als een van Webers meesterwerken. Het verhaal van een jong meisje dat haar vader, moeder en zusters moet onderhouden en zelf geen geld overhoudt voor nieuwe schoenen, voelt vandaag de dag wat drammerig, maar voor 1916 is Shoes opmerkelijk onsentimenteel en sober. Weber laat haar acteurs opvallend ingetogen spelen, waarbij vooral het ernstige gezicht van debutant Mary MacLaren indruk maakt. Bijzonder is ook dat de film grotendeels op locatie in de achterstandswijken van Los Angeles werd opgenomen, als verre voorloper op het Italiaanse neorealisme van na WOII. Het aangrijpende Shoes werd in 2010 uitmuntend gerestaureerd door het Nederlandse filmmuseum Eye, en het is die restauratie die vannacht vertoond wordt, gevolgd door Webers korte thriller Suspense. Hoogste tijd dat de quasi-vergeten Weber haar plek in de filmcanon terugkrijgt.

Elysium (Neill Blomkamp, 2013)
RTL 7, 20.30-22.40 uur

In Elysium is anno 2154 de aardbol verworden tot een sloppenwijk. In de hemel hangt het ruimtestation Elysium, waar de superrijken leeftijdsloos héél oud worden, geholpen door super-lichaamsscanners. Een onbereikbare luxe voor de achtergebleven aardbewoners, die gehinderd door lichamelijke gebreken doormodderen tussen de vervuilde restanten van wereldsteden en zwoegen in door robots bewaakte fabrieken. Aan held Max (Matt Damon) de taak om de aarde te redden. Vooral in het eerste uur toont Zuid-Afrikaan Blomkamp (District 9, Chappie) zijn talent: de visuele effecten zijn puntgaaf verzorgd, van de steriele aankleding van Elysium tot de aftandse aardse. Ook de keuze voor een universele cast is een pre: uitstekende acteurs uit Zuid-Afrika en Latijns-Amerika, onder wie Sharlto Copley als waanzinnige huursoldaat en Wagner Moura als eveneens waanzinnige revolutionair. Hoofdrolspeler Damon is ook prima op zijn plaats.

Gewoon vrienden (Ellen Smit, 2018)
NPO 3, 20.30-21.55 uur.

Regisseur Annemarie van de Mond distantieerde zich tijdens de montagefase van deze telefilm. Dus mocht de niet bestaande Ellen Smit weer eens opdraven, als officiële regisseur van Gewoon vrienden. Het doet het ergste vrezen, maar zo slecht is de film nou ook weer niet. Wanneer twee jongens uit totaal verschillende milieus elkaar leuk blijken te vinden, zijn de clichés niet van de lucht; op menig emotioneel of grappig bedoeld moment slaat de film de plank mis. Maar Josha Stradowksi en Majd Mardo zijn als de wel/niet-geliefden best leuk samen en Jenny Arean heeft een sympathieke bijrol als bijdehante oma.