De Volkskrant tv-selectie voor woensdag 6 april

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag kijken.

Zlatan Ibrahimovic, hier scorend tegen Chelsea, neemt het vanavond met Paris Saint-Germain op tegen Manchester City. Beeld afp

Champions League

SBS 6, 20.00 uur.

Rechtstreeks verslag van de eerste ontmoeting tussen Paris St. Germain en Manchester City. De Britten haalden voor het eerst in hun bestaan de kwartfinale van de Champions League. Paris St. Germain, met Ibrahimovic, is echter de grote favoriet.

Nederland kiest - De Exitpoll

NPO 1, 20.30 uur.

Rik van de Westelaken presenteert een overzicht van het verloop van het Oekraïne-referendum. Om 21.00 uur volgen de resultaten van de exitpoll van onderzoeksbureau Ipsos. Pas in Nieuwsuur (22.00 uur) volgen de definitieve uitslagen.

Rik van de Westelaken. Beeld ANP Kippa

Horizon

BBC 2, 21.00 uur.

In aflevering Oceanen van het zonnestelstel wordt ingegaan op de recente ontdekking dat er door het hele zonnestelsel oceanen bestaan die veel lijken op de oceanen op aarde. Hoe dichtbij kan de mens bij deze oceanen komen?

Zembla

NPO 2, 21.15 uur.

Hoe hoger de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen, hoe meer giftige stoffen er vrijkomen, waaronder het schadelijke fijnstof. In de aflevering Geen vuiltje aan de lucht kijkt Zembla naar gezondheidsschade.

In 2014 werd een in de Utrechtse binnenstad een milieuzone ingevoerd. Beeld anp

2Doc: Jesus Town, USA

NPO 2, 22.55 uur.

De jaarlijkse opvoering van het passiespel is een hoogtepunt in een dorpje in Oklahoma. In deze komische documentaire komt de opvoering in gevaar als de hoofdrolspeler begint te twijfelen of hij de rol van Jezus wel kan vertolken.

Nooit meer slapen

NPO Radio 1, 00.00 uur.

Een gesprek met journalist Carolien Roelants, bekend van haar column over het Midden-Oosten in NRC Handelsblad. Een vernieuwde editie van haar boek Saoedi-Arabië - De revolutie die nog moet komen is onlangs verschenen.

Tekst gaat verder onder de video.

Dawn of the Dead (Zack Snyder, 2004)

SBS 9, 23.30-01.20 uur.

De films die actrice en regisseur Sarah Polley tot nu toe maakte, hebben vaak hetzelfde kwetsbare, dromerige karakter. Zo wilde Polley met Away from Her (2006) niet alleen een film afleveren over de relatie tussen een man en zijn dementerende echtgenote, maar ook tonen hoe zonlicht op sneeuw valt. Het zwak dat ze als actrice heeft voor personen met gebreken en emotionele wonden, weerspiegelt zich in de hoofdpersonages van haar eigen films, of het nu om het tragische liefdeskoppel uit Take This Waltz (2011) gaat of om haar in een falend huwelijk gevangen moeder, te zien in haar documentaire Stories We Tell (2012).

Toch is ze lang niet zo introvert als haar filmografie doet geloven, beklemtoont Polley herhaaldelijk in interviews. Vandaar dat ze het heerlijk vond om in Dawn of the Dead, de film waarmee Zack Snyder een up-tempo remake afleverde van George Romero's gelijknamige zombieklassieker uit 1978, nou eens niet de tere ziel uit te hangen. Integendeel: vanaf het briljante begin mag ze als daadkrachtige heldin de vleesetende ondoden van zich af trappen. En al bleef het vooralsnog bij dit ene Hollywooduitstapje - Polley wil alleen meedoen aan films waarvoor ze zelf een kaartje zou kopen, en sinds 2010 heeft ze in geen enkele film meer gespeeld - het was een zeer verrijkende ervaring. 'Een zombiefilm maken werkt bepaald bevrijdend', zei Polley tegen het tijdschrift Film Independent Quarterly. 'Het is leuk om mezelf niet de hele tijd serieus te nemen.'

Last Days

Arte, 21.55-23.30 uur.

(Gus Van Sant, 2005) De schade van de Duitse nasynchronisatie blijft beperkt bij Gus Van Sants introverte drama over de laatste dagen van Kurt Cobain: de beste scènes van de film voltrekken zich dialoogloos. Met Last Days herhaalt Van Sant, in een ander ritme en met een andere toon, het procedé van Gouden Palm-winnaar Elephant. In die film nam hij de schietpartij op de school in het Amerikaanse Columbine als uitgangspunt, een bloedbad dat door media, commentatoren en politici op alle mogelijke manieren werd uitgelegd en gebruikt. Van Sant presenteerde de gebeurtenissen zo simpel en eenvoudig mogelijk, zonder al te veel moeite te doen de precieze feiten te volgen.

Zijn Kurt Cobain, die in de film Blake heet, is een man die in zichzelf mompelend door een bos loopt. Minutenlang. Later hangt dezelfde man rond in een rommelig huis, waar schijnbare vrienden nauwelijks naar hem omkijken. Hoe hij daar terecht is gekomen, wordt niet uitgelegd. Ook psychologische verklaringen voor de gesteldheid van de zanger ontbreken; het gezicht van hoofdrolspeler Michael Pitt wordt door de voortreffelijke, intuïtief draaiende cameraman Harris Savides van een afstand gefilmd. Juist doordat Van Sant weinig tot niets overhoop haalt - hij goochelt alleen met de chronologie - worden de eenzaamheid en de hulpeloosheid van de verslaafde, psychisch aangeslagen popster begrijpelijk.

Six Degrees of Separation

Film 1 Comedy & Kids, 00.55-02.45 uur.

(Fred Schepisi, 1993) Mooi komisch drama van de ondergewaardeerde Schepisi (Roxanne, Words and Pictures). De mysterieuze Paul (Will Smith) valt binnen bij het rijke, dinerende echtpaar Ouisa en Flan (Stockard Channing en Donald Sutherland), zegt beroofd te zijn en wordt gastvrij ontvangen. Dat heeft heel wat tot gevolg in deze bijzondere verfilming van het toneelstuk van John Guare, die ook het scenario schreef.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden