De Volkskrant tv-selectie voor woensdag 31 mei

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Russell Crowe in Master and Commander Beeld epa

Verborgen dorpen
NPO 1, 19.00 uur

In deze lekker kneuterige Britse serie kijkt actrice Penelope Keith hoe historische dorpen in Groot-Brittannië zich redden in de moderne tijd. Vandaag bezoekt zij Castle Combe, het dorp waar de Steven Spielberg-film War Horse werd opgenomen.

Marokko - Nederland
SBS 6, 19.00 uur

Dick Advocaat is de nieuwe bondscoach van Oranje, maar wegens verplichtingen bij Fenerbahçe zit hij nog niet op de bank bij deze oefenwedstrijd van het Nederlandse elftal tegen Marokko. Fred Grim neemt de honneurs voor Advocaat waar.

Zembla
NPO 2, 21.15 uur

Vierde deel in de Zembla-reeks rond ziekenhuiscalamiteiten. Twee jaar na de onthulling dat op de kno-afdeling van het UMC Utrecht een angstcultuur heerst en calamiteiten zijn verzwegen voor de Inspectie, kijkt Zembla wat er van de zaak is geleerd.

Death in paradise
NPO 1, 21.25 uur

In het vijfde seizoen van de detectiveserie die zich afspeelt op het fictieve Caraïbische eilandje Saint-Marie, onderzoekt inspecteur Humphrey Goodman (Kris Marshall) de zaak rond een welvarende filantroop die op zijn jacht is vermoord.

Well Fed
NPO 3, 22.35 uur

Nederlandse documentaire over genetisch gemodificeerde landbouw. Er is in Europa veel weerstand tegen genetische modificatie, maar is dit moreel wel verdedigbaar? Hoe leg je dit uit aan boeren uit Bangladesh die met deze methoden werken?

2Doc: Bannon's War
NPO 2, 22.55 uur

Een portret door de Amerikaanse zender PBS van Steve Bannon, de rechterhand van president Trump. Bijna dertig insiders vertellen over de drijfveren van de voormalig voorzitter van de ultrarechtse site Breitbart News.

Steve Bannon Beeld afp

Pirates of the Caribbean: At World's End (Gore Verbinski, 2007)
Veronica, 20.30-23.45 uur.

Terwijl de vijfde Pirates of the Caribbean-film in de bioscopen draait en menigeen zich afvraagt of er nog behoefte is aan Johnny Depp die alwéér rondslungelt in piratenpak, haakt Veronica vrolijk aan met het derde deel uit de reeks. Misschien is At World's End ook het meest extravagante deel: terwijl de plot zo ingewikkeld is dat we hem hier niet eens gaan proberen na te vertellen, zijn het afzonderlijke scènes die met hun overkokende surrealisme in de roos schieten. Zo maakt Depp pas na veertig minuten zijn entree als zeerover Jack Sparrow maar wel meteen in veelvoud.

Vastzittend in een woestijnachtig voorgeborchte hallucineert Sparrow dat hij zijn eigen bemanning is en zichzelf moet omleggen om één splintertje pinda te bemachtigen. Dat zijn schip midden in de woestijn op het droge staat, blijkt uiteindelijk geen probleem: duizenden witte krabbetjes laten het gevaarte tot aan de kust over hun ruggetjes buitelen. De met spektakel doorspekte gekte wint het steeds weer van de Hollywoodconventie om een verhaal zo helder en economisch mogelijk te vertellen. Tot en met de magnifieke slotzeeslag, waarin een fregat in slowmotion uiteenspat terwijl de krankzinnig geworden kapitein de trap afloopt: tijd en actie vertragen hier zo, dat het vuur en de rondvliegende spaanders een haast abstract schouwspel vormen. En dat in een 300 miljoen dollar kostende Disneyblockbuster.

Master and Commander: The Far Side of the World (Peter Weir, 2003)
RTL 7, 20.30-23.10 uur.

Nog meer spektakel op zee in deze avonturenfilm van filmauteur Weir (Picnic at Hanging Rock, The Truman Show). Een Engels oorlogsschip levert begin 19de eeuw een verre zeestrijd met een van Napoleons pronkstukken. In het eerste halfuur van de film, vrij naar Patrick O'Brians historische romans, wordt de Surprise van kapitein Jack Aubrey (Russell Crowe) in dichte mist verrast door een Franse tegenstrever. Lang en gedetailleerd wordt de strijd tussen de schepen verbeeld. Toch is dat niet het verhaal dat Weir wil vertellen. De scheepsarts Stephen (Paul Bettany), tevens beste vriend van kapitein Jack, reist mee en is in veel opzichten diens tegenpool. Hun discussies over vooruitgangsdenken, nationalisme, leiderschap en de ethiek en zin van oorlog vormen het eigenlijke hart van de film. De finale zeeslag is indrukwekkend, maar meer indruk maakt de relatief lange scène die erop volgt, rond de mannen die in de strijd sneuvelden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden