De Volkskrant tv-selectie voor woensdag 29 november

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u woensdagavond zien.

Holly Hunter en Anna Paquin in The Piano.

Papadag
NPO 3, 20.25 uur

Nieuwe serie van scenarist Tamara Bos (Minoes, Annie M.G.). Vijf zeer verschillende vaders ontmoeten elkaar bij de zandbak in het park. Ze besluiten wekelijks samen een papadag te houden. Ruben van der Meer, Hajo Bruins en Immanuelle Grives.

Van A naar B
NPO 1, 20.35 uur

In deel drie van hun Europese taxirit komen Katja Schuurman en Daan Nieber in Bosnië en Herzegovina aan. Daan bezoekt bergdorp Medjugorje, het 'Lourdes van de Balkan'. Sinds 1981 zou Maria hier al meer dan 30 duizend keer zijn verschenen.

Foto .

Zembla
NPO 2, 21.15 uur

In 'De spooktaxi's van Uber' onderzoekt Zembla wie de prijs betaalt voor de goedkope ritten van de taxidienst. In meerdere steden komen de taxibedrijven in opstand tegen Uber, omdat het bedrijf zich niet aan regels en wetten zou houden.

Liefs uit...
NPO 1, 21.25 uur

Joris Linssen portretteert de liefde tussen Willemijn en de Zuid-Afrikaan Bennett. Na een korte relatie op afstand komt Bennett drie maanden naar Nederland. De cultuurshock blijkt groot: hij zit in de vakantiemodus terwijl zij aan het werk is.

Joris Linssen. Foto ANP

Gek en geniaal
Canvas, 22.05 uur

In dit vierluik gaan acht psychose-gevoelige mensen samen met een bekende kunstenaar of artiest een kunstwerk te maken. In aflevering één ontmoet fotograaf Lieve Blancquaert de 34-jarige Bert op de psychiatrische afdeling waar hij woont.

3Doc: Gay Babyboom
NPO 3, 22.05 uur

Filmmaker Pim Mookhoek, zelf homo en vader van twee dochters, laat zien dat het voor homostellen nog altijd lastig is een gezin te stichten. Hij volgt homokoppels die hulp van buitenaf zoeken om een kind te krijgen.

The Piano (Jane Campion, 1993)
Arte, 20.15-22.10 uur

Bijna vijftig prijzen won Jane Campion met haar doorbraakfilm en na bijna vijfentwintig jaar lijken die nog steeds niet overdreven. De Nieuw-Zeelandse filmmaker, de tweede vrouw in de Oscarhistorie die werd genomineerd voor beste regisseur, ontpopte zich met The Piano tot fenomeen, als uitgesproken vrouwelijke stem binnen een door mannen gedomineerde wereld. In ongekend krachtige beelden en met een overrompelende stijl vertelt ze het merkwaardige verhaal van de sombere, bleke Ada (Holly Hunter) die met haar dochtertje eind 19de eeuw op een strand in Nieuw-Zeeland wordt gedropt. Ze is uitgehuwelijkt aan de horkerige Engelsman Stewart (Sam Neill), met wie ze een curieus verstandshuwelijk beleeft. Hij is stuurs, zij is op haar 6de opgehouden met praten. Alleen op haar piano kan ze haar gevoelens kwijt. Die wordt gekocht door haar gespierde en ongeletterde buurman (Harvey Keitel), die op deze wijze contact met haar zoekt. Ze mag de piano terugkopen met genegenheid. Dat maakt gevoelens in alle personages los die de bouwstenen vormen voor een krachtig noodlotsdrama.

The Piano dankt zijn kracht ook aan het door de film spokende muzikale motief van minimal-musiccomponist Michael Nyman. Hij leverde hier niet alleen zijn populairste en toegankelijkste werk, maar ook zijn meest aan het oor klevende. Het is deze muziek die hoofdrolspeler Holly Hunter naar eigen zeggen hielp om haar Oscarwinnende vertolking vorm te geven. Nyman vond het moeilijk om voor dat 'sprekende' instrument de juiste klankwereld te vinden, maar liet zich inspireren door opnamen van Hunters eigen Brahms- en Bachvertolkingen. Zo kwam hij tot de beroemde hoofdmelodie: muziek met 'het gevoel van 19de-eeuwse salonmuziek, gecombineerd met 20ste-eeuwse minimalistische technieken', schreef Nyman jaren later in The Guardian. 'Aangezien Ada een radicaal karakter had, kon ze volgens mij ook best een radicale componist zijn geweest.'

Trippel Trappel: Dierensinterklaas (Albert 't Hooft en Paco Vink, 2014)
NPO 3, 12.55-14.00 uur

Voer voor de allerkleinsten, deze prettig korte, in een overzichtelijke, tweedimensionale stijl getekende Nederlandse animatiefilm over een groepje huisdieren dat net als hun baasjes óók sinterklaascadeautjes wil. Trippel Trappel biedt charmant en braaf vermaak, waarbij de huidskleur van zowel Sint als Piet is voorzien van een apolitieke Spaanse tint. Regisseur Vink zei daarover in de Volkskrant: 'Ik heb helemaal aan het begin de ontwerpers een plaatje gestuurd van een Zwarte Piet zoals je die nog weleens op verpakkingen zag, met kroeshaar en dikke lippen. Met een rood kruis erdoorheen. Zo moest het dus niet.' En de film? Trippel Trappel zette de animatiewereld niet op zijn kop, maar is gemaakt met onmiskenbare liefde voor het vak.

Jack Reacher (Christopher McQuarrie, 2012)
Rtl 7, 20.30-23.10 uur

Deze eerste poging om de populaire Jack Reacher-romanreeks van de Brit Lee Child te verfilmen, bleek een moeizame start van een beoogde filmfranchise. Er verscheen vier jaar na dato weliswaar een tweede deel, maar de films waarin Tom Cruise als oorlogsveteraan tegenover een vaag misdaadsyndicaat komt te staan, kwamen nooit echt van de grond. Leuk en opmerkelijk is wel de vertolking van de aanvoerder van de boevenbende: een wrede Rus die wordt gespeeld door cineast Werner Herzog, in een meer malle dan enge rol. Maar Cruise, vaak op zijn best in licht manische rollen, heeft moeite met de flegmatieke Reacher, die hij als geforceerd zwaarwichtig en humorloos neerzet. Dat leek regisseur McQuarrie zich ook te realiseren. Hij liet het vervolg op deze Jack Reacher over aan collega Edward Zwick en regisseerde Cruise in de vijfde en de volgend jaar te verschijnen zesde aflevering van Mission: Impossible.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.