De Volkskrant tv-selectie voor woensdag 27 april

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag kijken.

Al Pacino in The Godfather: Part II.

Koningsdag 2016

NPO 1, 10.50 uur

De NOS doet rechtstreeks verslag vanuit Zwolle, waar de koning zijn 49ste verjaardag viert met een wandeling door de historische binnenstad en optredens van o.a. muzikanten Bertolf en Typhoon. Om 19.00 uur op NPO 1 ook een samenvatting.

Atlético Madrid - Bayern München

SBS 6, 20.00 uur

Atlético Madrid is naast Real Madrid de tweede club uit de Spaanse hoofdstad die de halve finales van de Champions League bereikte. Voor een Madrileense finale moet er eerst gewonnen worden van het Bayern München van Pep Guardiola.

Pep Guardiola. Beeld afp

Zembla

NPO 2, 21.20 uur

Voor de reportage 'Undercover in Saudi-Arabië' filmden Engelse en Amerikaanse journalisten met gevaar voor eigen leven heimelijk in Saudi-Arabië. Er is o.a. te zien hoe lichamen van geëxecuteerde burgers op straat tentoongesteld worden.

Koningsdag & De Leeuw

NPO 1, 21.30 uur

Speciale Koningsdagsversie van het theaterconcert Zingen zolang het duurt, waarmee Paul de Leeuw afgelopen seizoen op tournee was. Het publiek mag via sms bepalen welke bekende hits De Leeuw en de Miguel Wiels Band moeten spelen.

Mary Beard's Ultimate Rome

BBC 2, 22.00 uur

Start van een vierdelige serie waarin historica Mary Beard de opkomst, expansie en ondergang van het Romeinse Rijk onderzoekt. In aflevering één toont Beard hoe Rome van nietige provincieplaats uitgroeide tot de monumentale stad van nu.

Mary Beard. Beeld afp

2Doc: Censored Voices

NPO 2, 22.40 uur

Een week nadat de Israëlische soldaten terugkeerden uit de Zesdaagse Oorlog in 1967, vertelden zij hun verhaal aan een groep kibboetsbewoners, onder wie schrijver Amos Oz. In deze documentaire zijn die opnamen voor het eerst te horen.

The Godfather: Part II (Francis Ford Coppola, 1974)

RTL 7, 20.30-00.40 uur

In het vervolg op het klassieke eerste deel toont regisseur Francis Ford Coppola in The Godfather: Part II hoe Michael Corleone (Al Pacino) na de dood van zijn vader Vito de leiding van de familie overneemt. De manier waarop hij zijn macht consolideert en uitbreidt, wordt verbonden aan flashbacks naar de tijd waarin de jonge Vito (Robert De Niro) begint aan de opbouw van zijn misdaadimperium.

De wijze waarop tussen beide verhalen wordt geschakeld is indrukwekkend. Vader en zoon worden soms gecontrasteerd, maar vooral worden de overeenkomsten tussen de twee benadrukt. De Niro en Brando zijn de enige twee acteurs die ooit een Oscar kregen voor dezelfde rol, maar het draait in het tweede deel voornamelijk om Pacino, wiens Michael tot en met de beklijvende finale steeds meer ontmenselijkt. De film, meesterlijk in zijn traag opgebouwde spanning, won nog vijf andere Oscars, waaronder die voor beste film, beste regie en beste bewerkte scenario.

Koning van Katoren (Ben Sombogaart, 2012)

NPO 3, 15.30-17.35 uur

Jan Terlouws jeugdroman gold vanwege de fantasievolle achtergrond (op hol geslagen kerkgebouwen, een kolossale vuilnisdraak) lang als onverfilmbaar, maar Sombogaart (Abeltje, Pluk van de Petteflet) durfde het wel aan. Ondanks het kleine budget overtuigen de met de computer gemaakte beelden. Dat geldt minder voor het scenario, maar de frisse hoofdrolspelers Mingus Dagelet en Abbey Hoes maken veel goed.

Gran Torino (Clint Eastwood, 2008)

SBS 9, 23.30-01.40 uur

'Heb je wel eens dat je iemand tegenkomt met wie je beter niet had kunnen sollen? Die persoon ben ik.' Het zijn niet alleen die gruizig uitgesproken woorden die Gran Torino kortstondig in Dirty Harry 6 veranderen, het is vooral ook de bijbehorende close-up van Eastwoods hoofd: op zo'n moment lijkt dat hoofd alleen te bestaan uit strakke kaken en angstaanjagend blauwe ogen en acht je de acteur én zijn personage tot alles in staat. Het zou niet verrassend zijn als de bejaarde Koreaveteraan Kowalski echt even Harry Callahan werd, zijn pistool richtend op het tuig dat zijn Aziatische buurmeisje belaagt.

Gran Torino neemt net als het hoofdpersonage op tijd gas terug: de scène krijgt geen vuurgevecht, maar een goed gesprek als conclusie. In dit uitgebalanceerde drama blijken naastenliefde en een keurig verzorgd gazon de beste remedies tegen moreel verval, ook al vindt de verbitterde Kowalski het gemakkelijker om het gras te maaien dan aardig te doen tegen zijn allochtone medemens. Wanneer hij als enige 'echte' Amerikaan blijft steken in een achterbuurt in Detroit, verdedigt hij zijn stek als een fort. Natuurlijk houdt die afwijzende houding geen stand. Natuurlijk ontstaat er een nukkige vriendschap tussen de lomperik en de sympathieke, introverte buurjongen (Bee Vang) die onder groepsdruk Kowalski's antieke Ford Gran Torino probeert te stelen. Het bijzondere van Gran Torino is dat die voorspelbaarheid volstrekt niet stoort. Het is een formulefilm die zich naar eer en geweten aan zijn taak kwijt en die bovendien op essentiële punten zijn eigen plan trekt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden