De Volkskrant tv-selectie voor woensdag 24 mei

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Ajacieden Davy Klaassen en Lasse Schone komen voor de training het veld op in Stockholm Beeld afp

Europa League finale: Ajax-Manchester United
RTL 7, 19.00 uur

Ajax kan vanavond voor het eerst sinds 1995 weer een Europese hoofdprijs winnen. Daarvoor moet de club van Peter Bosz het Manchester United van coach José Mourinho verslaan. De aftrap is om 20.45 uur.

2Doc: Ik stond erbij
NPO 2, 19.25 uur

Herhaling van de originele documentaire over bevallingen van Niels van Koevorden uit 2014. Hij richtte zich niet op de moeders, maar juist op drie vaders in spe. Wat verwachten zij van het vaderschap en hoe beleven ze het moment suprême?

De meesterwerken
NPO 2, 20.25 uur

Zangeres Wende Snijders vertelt aan tafel bij Paul Witteman over inhaar ogen culturele meesterwerken. Ze heeft gedichten van de Zuid-Afrikaanse Antjie Krog meegenomen. 'Dit was de eerste keer dat ik echt werd aangeraakt door woorden.'

Broodje gezond
NPO 3, 21.05 uur

Een aflevering over chocola. Presentatrice Marlijn Weerdenburg gaat bij deskundigen langs om te vragen waarom zij zo gelukkig wordt van chocola. Co-presentator Ersin Kiris onderzoekt of chocola ook echt goed voor je is.

2Doc: I love Venice NPO 2, 22.55 uur

2Doc: I love Venice
NPO 2, 22.55 uur

Deze documentaire uit 2013 laat zien hoe de bewoners van Venetië hun stad hebben zien veranderen in een pretpark. De stad trekt zo'n 30 miljoen toeristen per jaar. Hoe is het om te leven in een stad die niet meer van jou is?

The secret
Canvas, 22.55 uur

Britse dramaserie over een dubbele moord in het Noord-Ierse dorpje Coleraine in de jaren negentig. Het leven van modelburger Colin Howell (James Nesbitt uit Cold Feet) valt in duigen als hij een affaire begint met Hazel (Genevieve O'Reilly).

Als twee druppels water (Fons Rademakers, 1963)
Ons, 21.00-22.56 uur

Het duurt even voor je je eroverheen kunt zetten. Fons Rademakers' verfilming van W.F. Hermans' roman De donkere kamer van Damokles wordt gehinderd door de nog maar matig ontwikkelde filmcultuur begin jaren zestig in Nederland. Het scenario van Rademakers is prima, maar de dialogen erin zijn te verheven ('Vlegel, misbaksel, je bent een dégénéré!') en het opgewonden spel van veel acteurs doet vermoeden dat hun toneelachtergrond hun parten speelde de door amateurs gespeelde personages, zoals verzetsvrouw Marianne (Nan Los), slagen er beter in het voor film vereiste naturel uit te stralen.

Maar als je je daar dan eenmaal overheen hebt gezet en in het verhaal het einde van de oorlog nadert, blijkt Als twee druppels water een zeer genietbare film. Rademakers (latere Oscarwinnaar voor De aanslag) heeft de gelaagdheid en complexe problematiek van Hermans' roman vaardig vertaald in beeldtaal. De dubbelrol van Lex Schoorel overtuigt. Hij is de met het verzet sympathiserende sigarenwinkelier Ducker, die op een dag oog in oog komt te staan met verzetsstrijder Dorbeck, die uiterlijk veel van hem wegheeft. Deze Dorbeck betrekt hem bij allerlei verzetswerk, wat Ducker in een bijna euforische staat brengt waarin hij zonder schroom mensen vermoordt en en passant van een door zijn vrouw bedrogen sigarenwinkelier transformeert in een rokkenjager. Wanneer Ducker aan het eind van de oorlog zich in bevrijd gebied bij de Binnenlandse Strijdkrachten meldt, is het met die euforie snel gedaan en stort een wereldbeeld ineen. En een mens.

The Way We Were (Sydney Pollack, 1973)
Arte, 13.40-15.50 uur

Het beroemdst van dit mooie, melancholieke drama, deels in flashback verteld, zijn de score (van Marvin Hamlisch) en de titelsong (door Barbra Streisand): ze wonnen beide een Oscar. Maar vergeet ook de chemie tussen hoofdrolspelers Robert Redford en dezelfde Barbra Streisand niet. Hij is een niet zo linkse schrijver, zij is een zeker voor Amerikaanse begrippen knetterlinkse activist. Hun romance loopt van hun studietijd in de jaren dertig, waarin ze elkaar ontmoeten, via hun verwijdering tijdens de Tweede Wereldoorlog en hernieuwde ontmoeting erna, tot aan de McCarthy-jaren vijftig met hun communistenheksenjacht, wanneer ze hun relatie waarschijnlijk definitief beëindigen. De slotscène, waarin de twee elkaar toevallig ontmoeten in het New Yorkse Central Park tijdens een demonstratie, is klassiek en gaf de film zijn titel.

White Squall (Ridley Scott, 1996)
AMC, 19.50-22.00 uur

Relatief onbekende avonturenfilm van de maker van Alien: Covenant, die nu in de bioscoop draait. Ridley Scott, die destijds Blade Runner (1982) en Thelma & Louise (1991) al enige tijd geleden gemaakt had, zat duidelijk in een wat mindere fase: White Squall bevindt zich chronologisch tussen 1492:Conquest of Paradise en G.I. Jane. De Volkskrant was dan ook niet bijster enthousiast: 'White Squall is een schattige, maar clichématige jongensdroom over fiere mannenheroïek, onuitgesproken loyaliteit en het verleggen van eigen grenzen. Belangrijkste bestanddeel is Jeff Bridges, die zijn onverzettelijkheid vooral toont door een film lang zijn kaken op elkaar te houden. Hij is de schipper van een schoener waar opgroeiende jongens de naderende volwassenheid in juiste banen leren leiden.' Maar in het licht van het oeuvre dat Scott erna nog zou bouwen een meer dan interessante film, die op tv zelden te zien is geweest.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden