De Volkskrant tv-selectie voor woensdag 23 november

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Rechts de autistische Oleg in Don Juan.

CL: Atlético Madrid - PSV
Veronica, 20.00 UUR

Met nog twee wedstrijden te gaan, opent PSV de jacht op de derde plek in de poule. Voor de volgende ronde van de Champions League zijn de Eindhovenaren uitgeschakeld, maar bij een derde plek mogen ze door in de Europa League.

De zaak Menten
NPO 2, 20.25 UUR

Begin van een dramaserie over journalist Hans Knoop, die in de jaren zeventig als hoofdredacteur van weekblad Accent de oorlogsmisdaden van miljonair Pieter Menten onderzoekt. Met Guy Clemens en Noortje Herlaar; Tim Oliehoek regisseert.

Zembla
NPO 2, 21.15 UUR

Imams doen schokkende uitspraken in deze undercoverreportage van het Deense TV2. Twee moslims doen zich voor als getrouwd stel en krijgen onder andere te horen dat het geoorloofd is om hun kinderen te slaan.

4 x 7
CANVAS, 21.45 UUR

Vier korte documentaires van maximaal 7 minuten. Deze week: onder andere een bejaard koppel in oorlogsgebied in Oekraïne, het Brusselse jazzmilieu en vrijwilligers die een tweede leven geven aan een gebouw in Pristina, Kosovo.

Hoe heurt het eigenlijk?
NPO 1, 22.15 UUR

Jort Kelder ontmoet een baron met een bijzondere baan en hobby: Otto Schimmelpenninck van der Oije is bassist in een heavy-metalband. Ook is Kelder op de pakkenbeurs van Florence en brengt hij een bezoek aan aristocratisch Wenen.

Van der Vorst ziet sterren
RTL 4, 20.30 UUR

In Japan gaat Peter van der Vorst mee tot achter de draaitafels van Afrojack. In Nederland krijgt hij van de dj een rondleiding op diens landgoed. Van der Vorst spreekt ook acteurs uit film De Zevende Hemel, onder wie Thomas Acda.

Jort Kelder ontmoet een baron met een bijzondere baan in Hoe heurt het eigenlijk? Beeld anp

Don Juan (Jerzy Sladkowski, 2015)
NPO 2, 23.15-00.10 uur.

Oleg (22) is autist, maar zijn moeder weigert zich daarbij neer te leggen. Oleg moet een normale man worden, vindt ze, en dus laat ze een leger aan therapeuten en artsen op de jongen los om dat doel te bereiken. Als er op Oleg paardje gereden moet worden om hem krachtiger en assertiever te krijgen, dan moet dat maar. Als toeschouwer weet je soms niet hoe je het hebt, kijkend naar de prachtige documentaire Don Juan. Hoe halen al die zogenaamde deskundigen het in hun hoofd om zo met die jongen te sollen? In wat voor pijnlijke situatie komt hij nu weer terecht? Helemaal zwart-wit is het ook weer niet. Je houdt je hart vast als Oleg bij wijze van zoveelste therapie in een jong toneelgezelschap wordt gedumpt en zich duidelijk geen raad weet met de ongedwongen omgang tussen de leden van het gezelschap. Maar in diezelfde groep treft hij wel zijn mooie, zelfverzekerde tegenspeelster Tanya. Tussen hen ontstaat onverwacht iets bijzonders dat zich niet zomaar in een categorie laat indelen, en zo wordt Don Juan een even schrijnende als romantische kijkervaring. Doodzonde dat de oorspronkelijk anderhalf uur durende film, waarmee regisseur Jerzy Sladkowski vorig jaar de Idfa Award voor Beste Lange Documentaire won, voor de uitzending van vanavond tot 55 minuten werd ingekort.

Artificial Intelligence (Steven Spielberg, 2001)
RTL 7, 20.30-23.30 uur.

Spielberg doet nu eens niet zijn best trucages zo echt mogelijk te laten lijken, maar keert het procedé om: hier zijn het juist acteurs van vlees en bloed die moeten doen of ze mechanische imitaties zijn. Haley Joel Osment speelt een kindrobot die is geïnstrueerd een onvoorwaardelijke toewijding te tonen aan de vrouw die hem koopt. De film, gebaseerd op een plan van wijlen Stanley Kubrick, werd rond de release stevig bekritiseerd: Spielberg zou Kubricks harde wereldvisie hebben verdraaid tot zijn kenmerkende, zoete Hollywoodstijl. Maar wie nauwkeurig kijkt, ziet juist een volstrekt dubbelzinnige slotscène, waarin Kubricks gedachtengoed volop aanwezig blijft.

The Box (Richard Kelly, 2009)
BBC 1, 00.45-02.40 uur

Visioenen van het hiernamaals, de altruïsmecoëfficiënt, buitenaards leven, Sartres existentialisme en Frank Langella met een hap uit zijn gezicht: het gaat allemaal een onontwarbaar verband aan in de derde speelfilm van fantast Richard Kelly (Donnie Darko). Cameron Diaz speelt de door geldzorgen geplaagde lerares Norma Lewis, die rond de kerstdagen van 1976 een geheimzinnig pakket op de deurmat vindt. Het is een soort knoppendoos die het leven van Norma, haar man Arthur en zoontje Walter permanent kan veranderen. Met een druk op de knop, zo legt de volgende dag de geheimzinnige meneer Steward (Langella) uit, verdienen Norma en Walter 1 miljoen dollar, maar ze zorgen er ook voor dat ergens anders op de wereld iemand sterft. Mag u raden welke keuze ze maken en vervolgens bedenken of u hetzelfde zou doen. The Box dreigt herhaaldelijk onopzettelijk komisch te worden, en toch komt Kelly een heel eind met zijn verfilming van Richard Mathesons korte verhaal Button, Button (1970). Vooral het eerste uur jaagt hij met zijn sinistere, suggestieve beelden en creepy muziek de nodige rillingen over de rug.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden