De Volkskrant tv-selectie voor woensdag 22 februari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Mark Ruffalo en Leonardo DiCaprio in Shutter Island.

Kunststof

NPO RADIO 1, 19:00 uur

Ex-presentatrice Sonja Barend schreef haar levensverhaal op in Je ziet mij nooit meer terug, dat deze week verschijnt. Frénk van der Linden spreekt met haar over de invloed die de oorlogstijd van haar ouders op haar tv-werk had.

Uit Europa

NPO 2, 20:25 uur

Serie portretten van doorsnee Europeanen die worstelen met een veranderend Europa. In aflevering één o.a. een reportage over de rechts-populistische politieke partij Alternative für Deutschland (AfD), die zicht tegen immigratie keert.

De Gevaarlijkste Wegen

NPO 3, 20:30 uur

Actrice Eva van de Wijdeven en tv-presentator Eddy Zoëy worden samen in de auto gezet voor een tocht over de nauwelijks begaanbare wegen van Kazachstan. De reis leidt hen langs het Kaindymeer en een ruige nomadenroute.

Zembla

NPO 2, 21:15 uur

Zembla onderzoekt of slachtoffers van seksueel misbruik binnen de rooms-katholieke kerk recht is gedaan. Sommige slachtoffers zeggen opnieuw te zijn getraumatiseerd omdat hun verhalen over misbruik in twijfel werden getrokken.

Fort Oranje

SBS 6, 21:30 uur

De eerste aflevering van een realityserie waarin ex-judoka Dennis van der Geest neerstrijkt op Fort Oranje in Rijsbergen. Het omstreden recreatiepark is een toevluchtsoord geworden voor mensen die nergens anders meer terecht kunnen.

2DOC: The Settlers

NPO 2, 22:55 uur

Documentaire van Shimon Dotan uit 2016 over het leven van Israëlische burgers in de bezette gebieden van de Westelijke Jordaanoever die inzichtelijk maakt hoe het is om als kolonist te leven op de breuklijnen van een eeuwenoud conflict.

Shutter Island (Martin Scorsese, 2010)

RTL 7, 20:30-23:15 uur

Aan het begin van het beklemmende, bij iedere kijkbeurt weer veranderende Shutter Island lijkt alles overzichtelijk. In een handomdraai introduceren regisseur Martin Scorsese en scenarist Laeta Kalogridis hoofdpersoon Edward Daniels (Leonardo DiCaprio) een FBI-agent die halverwege de jaren vijftig met zijn nieuwe partner Chuck Aule (Mark Ruffalo) afreist naar het als psychiatrische inrichting dienstdoende Shutter Island. Dit vanwege de ontsnapping van een moorddadige patiënte.

Maar niets is wat het lijkt in deze bewerking van Dennis Lehane's roman, wat Scorsese vlak na Daniels' aankomst verduidelijkt met een simpele doeltreffende camerabeweging. We zien een in de tuin schoffelende patiënt, die glimlacht naar Daniels en een alleszins tevreden indruk maakt. Dan zakt het shot af naar 's mans benen en blijkt hij aan de enkels te zijn geketend. Zo gaat het dus op Shutter Island, waar de grens tussen patiënt en gevangene, tussen krankzinnig en normaal telkens vervloeit. Shutter Island is misschien vooral een mentaal landschap; hoe langer Daniels er blijft, hoe meer hij wordt geplaagd door migraine, herinneringen aan het mede door hem bevrijde concentratiekamp en nachtmerries waarin zijn bij een brand omgekomen vrouw (Michelle Williams) hem aanzet tot complottheorieën over het eiland. Zijn zoektocht naar de waarheid leidt hem naar de afgelegen vuurtoren, waar de hoofdpsychiater van het instituut (Ben Kingsley) regelmatig lobotomieën schijnt uit te voeren.

Maar waarom ziet die vuurtoren er aan het slot van de film er (net) iets anders uit dan aan het begin? Waarom vindt Daniels het belangrijk te benadrukken dat zijn vrouw bij de brand niet door vuur, maar door de rook is omgekomen, en waarom steeds weer die shots van Daniels' handen als hij een lucifer aansteekt? Zo spoken er talloze andere vragen door dit ingenieus opgebouwde, uitstekend geacteerde mysterie, dat ook na de oh-zit-het-zó-finale voor verschillende interpretaties vatbaar blijft.

The Green Hornet (Michel Gondry, 2011)

FOX, 22:00-00:30 uur

Net als in de TV-serie uit de jaren zestig is in Gondry's The Green Hornet niet de gemaskerde titelheld het interessantst, maar diens sidekick Kato (Jay Chou). Alleen al omdat hij veel beter kan vechten dan The Hornet (Seth Rogen) én allerlei leuke gadgets uitvindt. Een volbloed Gondry-film is dit niet; de surrealistische gekte van bijvoorbeeld Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004) blijft tot enkele buitenissigheden beperkt. Toch valt er genoeg aan The Green Hornet te genieten: de effecten zijn uitstekend en naast het optreden van Chou en het mooie decorontwerp is er ook de erg komische, door Christoph Waltz vertolkte aartsschurk.

No Country for Old Men (Joel en Ethan Coen, 2007)

RTL 7, 23:15-01:40 uur

In de misschien wel beste film van de gebroeders Coen is nauwelijks muziek te horen. In het begin is de stilte nog logisch, omdat hoofdpersoon Llewelyn Moss (Josh Brolin) zich eenzaam over de oneindige vlakten van Texas beweegt: de wezens om hem heen zijn zonder uitzondering dood. Maar het duurt niet lang voordat de film is veranderd in een heerlijk onderkoelde achtervolgingsthriller. Dat is een genre waarin een componist zich doorgaans laat gelden, maar niet in No Country for Old Men, waar vaste Coens-componist Carter Burwell pas op de plaats maakt. Wat blijkt? Zonder muziek, maar met het minimalistische geluidsdecor en de briljante montage, ontstonden een paar van de spannendste scènes uit het oeuvre van de Coens.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden