De Volkskrant tv-selectie voor woensdag 20 juli

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Vanaf links: Sinatra en Harvey in The Manchurian Candidate.

Tour de France

NPO 1, 14.10 uur

De eerste alpenetappe speelt zich af op Zwitserse bodem. Het peloton vertrekt vanuit Bern en finisht op de Finhaut-Emersson, een alpenreus van 1.960 meter. Daarvoor moet ook nog de col de la Forclaz (1.527 meter) worden beklommen.

Hollandse zaken

NPO 2, 20.25 uur

Cees Grimbergen leidt een debat over de aanhoudende werkloosheid onder 55-plussers. Ongeveer een op de drie langdurig werklozen is een oudere. Werk vinden is hopeloos, zelfs nu de economie aantrekt. Hoe vind je nog wel een baan?

Cees Grimbergen. Beeld anp

De zaak van je leven

NPO 2, 21.15 uur

Rechercheurs Ruud en Chris blikken terug op de moord op Anneke van der Stap. De 22-jarige studente werd in de zomer van 2005 gevonden aan het Jaagpad in Rijswijk, het lichaam in verregaande staat van onbinding. Hoe los je zo'n zaak op?

Les témoins

Canvas, 22.15 uur

Begin van een Franse thrillerserie die zich afspeelt in Normandië. De jonge rechercheur Sandra Winckler wordt op een macabere moordzaak gezet. Opmerkelijk: op de plaats delict wordt een foto van een ex-politieman Paul aangetroffen.

2Doc: Presenting Princess Shaw

NPO 2, 22.40 uur

Documentaire uit 2015 over de zingende verpleegster Samantha uit New Orleans, wier zangfilmpjes op YouTube werden opgepikt door de Israëlische kunsteaar Kutiman die ze bewerkte tot audiovisuele symfonieën. De filmpjes gingen viral.

Nooit meer slapen

NPO Radio 1, 00.00 uur

Een interview met theatermaakster Ola Mafaalani, die afscheid neemt als artistiek leider van het Noord Nederlands Toneel. Mafaalani had groot succes met Borgen, een tien uur durende toneelbewerking van de gelijknamige tv-serie.

Ola Mafaalani. Beeld anp

The Manchurian Candidate (John Frankenheimer, 1962)

Arte, 20.15-22.15 uur

John Frankenheimers samenzweringsthriller The Manchurian Candidate is een film die zelfs in de Duitse nasynchronisatie nog veel effect sorteert, vanwege zijn fantastische sfeer en de soms surrealistische, bijna experimentele regie. Het sinistere verhaal draait om Bennett Marco, een door Frank Sinatra met veel overgave gespeelde Amerikaanse majoor die, jaren nadat hij gediend heeft in de Koreaanse Oorlog, steeds dezelfde nachtmerrie heeft: tijdens een communistencongres figureert de door hem gerespecteerde sergeant Raymond Shaw (Laurence Harvey) als een gehypnotiseerde moordenaar. Gaandeweg ontdekt Marco dat achter deze droom een lugubere waarheid steekt, waarin niet alleen Shaw, maar ook diens moeder (Angela Lansbury) en haar blinde politieke ambities een rol spelen.

The Manchurian Candidate, dat midden in de Cuba-crisis werd uitgebracht, een jaar vóór de aanslag op president Kennedy, werd pas in de jaren zeventig een echt (cult)succes; toen leek het publiek klaar voor de beklemmende paranoia die ademt uit elke porie van de film - of dan toch op zijn minst uit de close-ups van Sinatra's in angstzweet badende gezicht.

Jaren later maakte Jonathan Demme een aardige bewerking, maar die kan niet tippen aan de eerste verfilming. Al is het maar vanwege die ene briljante droom-sequentie op ongeveer tien minuten speeltijd: we zien hoe Marco een tuttige plantzaden-bijeenkomst bijwoont in een hotel in New Jersey, die in een langzame camerabeweging van 360 graden langzaam van karakter verandert. De dames schuiven op voor soldaten en partijleiders, de redevoering over zaden (door scenarist George Axelrod vrijwel direct overgenomen uit een zaadcatalogus) maakt plaats voor militaire complotten. Een nog steeds ongelooflijke scène, gemaakt met op rails aan de camera voorbijschuivende decorstukken en samengesteld uit maar liefst zes verschillende opnamen van evenzoveel combinaties van soldaten, dames en woordvoerders. 'We hadden achteraf geen idee hoe we dat allemaal moesten gaan monteren', bekent Frankenheimer op de dvd van The Manchurian Candidate. 'En met 'we' bedoel ik eigenlijk mezelf.'

Six Days Seven Nights (Ivan Reitman, 1998)

Net 5, 20.30-22.50 uur

Deze nooit en nergens bejubelde film biedt prima vermaak voor een luie woensdagavond. Al was het maar om de onhandige combinatie van hoofdrolspelers, Harrison Ford en Anne Heche, en de zotte premisse: journaliste die op het punt staat te trouwen, vertrekt voor een reportage naar het buitenland, haar vliegtuig stort neer en met de piloot moet ze overleven op een onbewoond eiland.

Lethal Weapon

SBS 9, 22.50-01.05 uur

(Richard Donner, 1987) Deze actieklassieker moet een van de vaakst op tv uitgezonden films zijn, pingpongend tussen verschillende commerciële kanalen. Vorige week donderdag draaide Lethal Weapon nog op Veronica, vandaag alweer op SBS 9. Dus als u hem toen heeft gemist (en alle keren daarvóór) of nog steeds niet genoeg kunt krijgen van het duo Danny 'I'm too old for this shit' Glover en Mel Gibson, dan is dit uw kans. Glover en Gibson spelen respectievelijk de bedeesde veteraan Roger Murtaugh en de onorthodoxe rouwdouwer Martin Riggs, die tussen alle actie door met elkaar leren leven. Met deze plot werd de film een blauwdruk voor ontelbare andere politie-buddyfilms (waaronder nog drie Lethal Weapon-films), maar aan de chemie tussen Glover en Gibson in deze eersteling kunnen weinigen tippen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden