De Volkskrant tv-selectie voor woensdag 19 juli

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Dangerous Liaisons, 1988.

Tour de France - NPO 1, 14.10 uur

Verslag van de Alpenetappe over 183 kilometer. Het peloton krijgt drie cols voor de kiezen: de Télégraphe uit de eerste categorie, en de Croix-de-Fer en de Galibier uit de buitencategorie. De finish is bergafwaarts in het skigebied Serre-Chevalier.

Kunststof - NPO Radio 1, 19.00 uur

Jellie Brouwer spreekt presentator Martine van Os over het grote succes van het Max-programma We zijn er bijna, waarin Van Os met een groep ouderen op reis gaat. In het nieuwe seizoen gaan ze naar Ierland. Waarom is deze 'slow-tv' zo in trek?

100 jaar Sonneveld - NPO 2, 20.30 uur

In het slot van dit vierluik over Wim Sonneveld wordt teruggegaan naar 1974, toen de populaire cabaretier op 56-jarige leeftijd werd getroffen door een eerste hartaanval. Even later krijgt hij een tweede en overlijdt hij.

From Velodrome to Le Mans - Canvas, 21.15 uur

Documentaire over de Brit Chris Hoy, die na zijn succescarrière als baanwielrenner (hij stopte in 2013) in drie jaar tijd een autocoureur van wereldformaat wil worden. Van het ene meesterschap overstappen op het andere, kan dat?

Cabaretier Wim Sonneveld en zijn partner Friso Wiegersma poserend op de Lijnbaansgracht in Amsterdam. Beeld ANP

Anatomische les met Ria Bremer - NPO 2, 21.20 uur

In het slot van haar medische zoektocht verwondert Ria Bremer zich over de auto-klisteer. Dit oude, pijnlijke medisch instrument was een soort spijker waarop men ging zitten. Een spuitmond voerde medicatie of andere middelen naar binnen.

Tokyo Idols - NPO 2, 22.45 uur

Documentaire over het Japanse fenomeen 'Idols': meisjes die met hun schattige uiterlijk en specifieke soort popmuziek grote groepen volwassen mannen achter zich aan krijgen. We volgen de 19-jarige zangeres Rio en haar toegewijde fanclub.

Tekst gaat verder na de trailer.

Dangerous Liaisons (Stephen Frears, 1988)
Canvas, 22.35-00.35 uur

Milos Forman verfilmde in 1988 het scenario dat Jean-Claude Carrière schreef op basis van Pierre Choderlos de Laclos' Les liaisons dangereuses. Die film, Valmont, kwam in een uitbrengrace terecht met het vanavond uit te zenden Dangerous Liaisons van Stephen Frears, die zich tegelijkertijd aan een verfilming had gezet van het toneelstuk dat Christopher Hampton had gemaakt op basis van Les liaisons dangereuses.

Frears' Dangerous Liaisons won en blijkt bijna twee decennia later ook met voorsprong de populairste van de twee ¿ af te lezen althans aan de hoeveelheid televisievertoningen. Niet vreemd, want zijn soepel vertelde liefdesspel biedt het kwintet hoofdrolspelers alle gelegenheid te schitteren: John Malkovich als Valmont en Glenn Close als de markiezin die een verleidingsweddenschap afsluiten waarvan Michelle Pfeiffer als de vrome Madame de Tourvel het slachtoffer moet worden. Eromheen cirkelen de jonge speeltjes Keanu Reeves en Uma Thurman.

De nog immer veelfilmende Engelsman Frears, dit najaar in de bios met Victoria and Abdul (over de vriendschap tussen koningin Victoria en Mohammed Abdul Karim), maakte er destijds een verrassend Hollywooddebuut mee. Nadat hij in zijn vaderland een naam had opgebouwd als geëngageerd filmer met titels als Prick Up Your Ears en Sammie and Rosie Get Laid, moest menigeen even slikken toen hij met dit historische feestje kwam aanzetten. Inmiddels wordt Dangerous Liaisons tot zijn meesterwerken gerekend.

Tekst gaat verder na de trailer.

Her (Spike Jonze, 2013)
Arte, 20.15-22.10 uur

Van een mooie treurigheid is-ie, de wezenloze blik waarmee Theodore Twombly in de openingsscène van Her richting camera staart. In een halve tel maakt Joaquin Phoenix (met snor en in vuurrood retroshirt) duidelijk hoezeer zijn personage lijdt onder de recentelijk verbroken relatie met zijn jeugdliefde. Dan ontdekt Theodore, die werkt voor een bedrijf dat op bestelling persoonlijke brieven in een handgeschreven lettertype fabriceert, een hypergeavanceerd, pratend computerprogramma. Het sorteert niet alleen zijn e-mails en regelt een blind date voor hem, het is een programma dat naar hem luistert, met hem denkt en voelt, flirt zelfs. Samantha noemt ze zich (Scarlett Johansson voorziet haar van een stem), een zelflerend systeem zo energiek, lichtvoetig, charmant, intelligent en begripvol, dat Theodore al snel voor haar valt.

Regisseur Spike Jonze, die met Being John Malkovich en Adaptation eerder op vergelijkbaar eigenzinnige wijze de grenzen van de menselijke geest verkende, schetst een toekomst die zeer voorstelbaar is, met technologie die niet meer is dan een doorontwikkelde versie van bestaande apparaten. Een kleine, gevoelige, uitdagende en modern vormgegeven film over de ontwikkeling van verliefdheid in een universum dat angstaanjagend dichtbij is.

Tekst gaat verder na de trailer.

Austin Powers: The Spy Who Shagged Me (Jay Roach, 1999)
Veronica, 22.15-00.05 uur

Titelheld Powers (Mike Myers), een hysterische jarenzestig-detective, reist in de tijd om zijn libido terug te stelen van aartsrivaal Dr. Evil (ook Myers) en loopt daarbij onder meer tegen het dikke lijf van Fat Bastard (wederom Myers). The Spy Who Shagged Me is een geslaagd vervolg op de eerste Austin Powers-film; dat was een maffe, kleurrijke Bondparodie die aanvankelijk nauwelijks aansloeg. Met deel twee pakten de makers alles groter aan: meer budget, hogere grapdichtheid en nog uitbundigere decors. Dit keer rinkelden de kassa's wel. Hetzelfde gold voor het derde deel uit 2002, Austin Powers in Goldmember.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden