De Volkskrant tv-selectie voor woensdag 17 januari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Anne Hathaway (in roze jurk) in Les Misérables.

Steenrijk, straatarm UK
SBS 6, 20.30 uur

In deze Britse versie van het SBS-programma ruilt de familie Bentley een week met de alleenstaande moeder Angela Carter-Begbie. De Bentleys hoeven niet meer te werken voor hun geld; Angela heeft drie baantjes nodig om rond te komen.

Zembla
NPO 2, 21.15 uur

Een reportage over James Holmes, die in 2012 een bloedbad aanrichtte in een bisocoop in Aurora, Colorado. Holmes kreeg kort voor zijn daad een antidepressivum voorgeschreven. Pillen die, zoals nu blijkt, gevaarlijke bijwerkingen hebben.

Louis Theroux: dark states
CANVAS, 21.15 uur

Louis Theroux volgt in Milwaukee de spanningen tussen de politie en Afro-Amerikaanse gemeenschap. Hij spreekt met agenten die overstelpt worden door wapendelicten en hij ontmoet slachtoffers van politiegeweld.

Millionaires' Ex-Wives Club
BBC 2, 22.00 uur

Het verhaal van twee vrouwen (beiden 50plus), die na hun scheiding het gevecht zijn aangegaan met hun steenrijke ex-echtgenoten. Lisa werd na negen jaar huwelijk 2miljoen aangeboden, maar ze wil meer. Veel meer.

Secrets of the Human Body
CANVAS, 22.15 uur

Hoe houden we onszelf dag in dag uit in leven? Secrets of the Human Body laat zien hoe reflexen ons behoeden voor gevaar en over welke mechanismen een mensenlichaam beschikt om schade, groot en klein, te herstellen.

Dead Donkeys Fear No Hyenas
NPO 2, 23.00 uur

Op een vliegveld in Ethiopië ziet filmmaker Joakim Demmer hoe een vliegtuig met eten voor rijke landen wordt volgeladen, terwijl tegelijkertijd vliegtuigen met voedselhulp landen. Hoe zit dat?

Les Misérables
SBS 9, 20.30-23.35 uur

Drie Oscars, waaronder eentje voor het tranentrekkende optreden van Anne I Dreamed a Dream Hathaway en een wereldwijde kassaopbrengst van 442 miljoen dollar, was het resultaat van de even bombastische als intieme aanpak die de Britse regisseur Tom Hooper (The King's Speech) hanteerde bij Les Misérables (2012). De film begint overrompelend: de camera zoeft door beukende golven naar een half gezonken galjoen. De muziek krijgt gezelschap van het gezang van een groep gevangenen die het schip probeert vlot te trekken. De een nog afgeleefder dan de ander, uit alle macht trekkend aan dat zware touw, buiten adem.

In één scène zijn Hoopers ambities duidelijk: enerzijds shock and awe, anderzijds zo dichtbij komen dat je de adem van de gevangenen bijna kunt ruiken. Dat idee is logisch: schaal en intimiteit zijn de twee elementen die een verfilming nog kan toevoegen aan de wereldberoemde musical, die weer is gebaseerd op de roman van Victor Hugo uit 1862. Al ruim 60 miljoen bezoekers waren in theaters tot tranen geroerd door het verhaal van de ex-gevangene Jean Valjean (in de film gespeeld door Hugh Jackman), zijn kat-en-muisspel met politie-inspecteur Javert (Russell Crowe) en zijn bemoeienis met weesmeisje Cosette (Amanda Seyfried).

Hooper, die The King's Speech zo veel rust wist te geven, kiest ditmaal vol voor bombast: in de tweeënhalf uur dat de film duurt, gunt hij de kijker geen seconde rust. De toch al emotionele liedjes laat hij niet alleen live zingen (wat zijn ruige realisme mooi versterkt) maar hij toont ze ook nog eens in close-up, zodat de kijker niet om de opwellende tranen heen kan. En nog voor je de Kleenex kunt opbergen, zoeft de camera alweer omhoog, omlaag, door de straten van het 19de-eeuwse Parijs, tussen talloze figuranten door, langs enorme decorstukken. Zelfs in stilstand is er beweging: als de shots dan niet 45 graden gekanteld of geschud zijn.

L'heure d'été
Arte, 20.15-21.55 uur

De Franse filmmaker Assayas maakte L'heure d'été in opdracht van het Musée d'Orsay. Het is een moderne familiegeschiedenis aan de hand van waardevolle objecten. Wanneer een bejaarde moeder overlijdt, moet haar familie bedenken wat er gebeurt met de inboedel: verpatsen, naar een museum of het complete huis behouden voor de kinderen. Assayas vertelt het zonder dramatiek, nostalgie of stellingname. Met kleine observaties schetst hij een interessante parallel tussen de omgang met persoonlijke en nationaal-historische erfenissen.

This is the End
RTL 7, 20.30-22.45 uur

De grap van This is the End, een parodie op het eindder-tijdengenre, is dat alle acteurs zogenaamd zichzelf spelen. Daarbij blazen ze hun imago flink op. Dus als op het feestje van James Franco, waar de bekende acteur zich vermaakt met zijn bekende vrienden, langzaam doordringt dat de wereld vergaat, ontstaat onder het groepje overlevenden (onder wie Seth Rogen, Jay Baruchel en Jonah Hill) al gauw een vermakelijke ruzie. Franco is een pretentieuze blaaskaak en de slijmballerige Jonah Hill laat zich er voortdurend op voorstaan dat hij ooit een Oscarnominatie kreeg (voor Moneyball, een jaar eerder en een jaar later nog eens voor The Wolf of Wall Street). Voorts: wat te doen met de voedsel- en drugsvoorraad? Kleine irritaties blijken minstens zo belangrijk als de grote dreiging van buitenaf. Aan Hollywoodsterren heb je helemaal niks wanneer de hel op aarde uitbreekt, leert de film.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden