De Volkskrant tv-selectie voor woensdag 12 juli

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Roy Scheider in Jaws/

3 op reis midweek
NPO 3, 19.55 uur

Presentator Emma Wortelboer is in dit reismagazine diep de Schotse Hooglanden in getrokken. Ze probeert haar weg terug te vinden naar de bewoonde wereld. Na een lange tocht komt ze aan in de meest afgelegen pub van Groot-Brittannië.

Terzake: Jagen op groot wild
Canvas, 20.30 uur

In deze reportage gaat de Engelse Stacey Dooley mee met een jacht op groot wild in de Zuid-Afrikaanse provincie Limpopo. Waarom willen toeristen toch zo graag een neushoorn of een leeuw schieten en met het kadaver op de foto gaan?

Mo Farah: Race of his Life
Canvas, 21.15 uur

De sportdocumentaire volgt de Engels-Somalische baan- en veldloper Mo Farah in de aanloop naar de Olympische Zomerspelen van 2016 in Rio de Janeiro. De meervoudig kampioen ziet zich geplaatst voor extreme trainingsschema's.

Anatomische les met Ria Bremer
NPO 2, 21.20 uur

Ria Bremer gaat met hoogleraar Mart van Lieburg op reis door de medische geschiedenis. Ze belanden in tijden waarin benen zonder narcose werden geamputeerd, er via de anus werd beademd en mensen stierven aan kwalen als 'tandpijn'.

2Doc: Prison Sisters
NPO 2, 22.45 uur

Na haar tijd in een vrouwengevangenis in Afghanistan ontdekte Sara in Zweden een leven waarin vrijheid voor vrouwen normaal is. Sara blijft zich bekommeren om het lot van haar vroegere celgenoot Najibeh. Wat is er precies met haar gebeurd?

Missing
Eén, 23.30 uur

Begin van een thrillerserie rond ex-CIA-agent Rebecca Winstone (Ashley Judd), die na de dood van haar man koos voor een rustig bestaan, met een bloemenwinkel en haar zoon. Als die in Rome gaat studeren, gebeurt er iets geks.

Jaws (Steven Spielberg, 1975)
Canvas, 22.35-00.35 uur

In de Canvas-filmzomer is het vanavond de beurt aan Steven Spielbergs Jaws, nog altijd de allerbeste van alle haaienfilms. Samen met presentator Michaël Pas en filmwetenschapper Anke Brouwers zal regisseur Erik Van Looy (De zaak Alzheimer, Loft) de film inleiden.

Van Looy, zo staat op de website van Canvas, zag Jaws voor het eerst toen hij 12 was en heeft hem inmiddels al dertien keer gezien. Vaak genoeg in elk geval om er meer in te ontdekken dan alleen een zenuwslopende thriller. 'Jaws', zegt Van Looy op canvas.be, 'zit veel dichter bij Hemingways The Old Man and the Sea dan bij alle imbeciele comicverfilmingen en grote blockbusters die vandaag gemaakt worden.'

Van Looy is niet de eerste die een verband legt tussen Jaws en Hemingways novelle uit 1952, over de strijd tussen een oude visser en een door hem opgejaagde marlijn. En het is ook niet de enige literaire link. Een vergelijking met Moby Dick (Herman Melville, 1851) ligt minstens zo voor de hand; zo obsessief als Melvilles kapitein Ahab achter zijn witte potvis aanzit, zo manisch bijt in Jaws haaienjager Quint (Robert Shaw) zich in zijn missie vast, om ook nog eens op Ahabachtige wijze het loodje te leggen.

Oorspronkelijk zocht Spielberg de vergelijking met Moby Dick nog explicieter op: zijn eerste schets van het script bevat een scène waarin Quint naar de filmversie van Moby Dick uit 1956 kijkt en zo hard lacht, dat andere bioscoopbezoekers de zaal verlaten. Spielberg kon de rechten van die film echter niet verkrijgen, en moest de scène dus schrappen.

Filmcritici wezen verder ook nog op overeenkomsten met Hendrik Ibsens toneelstuk Vijand van het volk (1883), waarin de dokter van een kuststadje ontdekt dat de heetwaterbronnen, dé attractie van het stadje, zijn vergiftigd. Zoals Ibsens arts vanwege zijn kritiek monddood wordt gemaakt, zo schuift de burgemeester in Jaws aanvankelijk alle haaiengeruchten terzijde om slechte citymarketing te voorkomen.

En dan hebben we Jaws nog niet langs de lat van klassieke horrorvoorgangers gelegd, niets gezegd over de overeenkomsten van John Williams' muziek en Stravinsky's Sacre du printemps (1913) en ook alle freudiaanse of feministische interpretaties van Jaws terzijde laten liggen. Nee, een film van de straat is de eerste aller zomerblockbusters zeker niet.

The Devil Wears Prada (David Frankel, 2006)
RTL 8, 20.30-22.45 uur

Fictieve schets van het leven op de burelen van de Amerikaanse editie van modeblad Vogue, met Meryl Streep als de bitse, op de legendarische Anna Wintour geënte hoofdredacteur. Die laatste sneerde na de première dat de film het niet waard was in de bioscoop te draaien.

De film heeft inderdaad iets ongemakkelijks, al was het maar omdat de hoofdrolspeler (Anne Hathaway), de redactiestagiaire - door wier ogen wij min of meer het verhaal volgen - de film niet de snedige toon weet te geven die hij zo behoeft. Maar op tv is er, toch vooral dankzij Streeps spel, nog voldoende te genieten.

Dirty Dancing (Emile Ardolino, 1987)
SBS 9, 20.30-22.30 uur

Meisje wordt in vakantie verliefd op dansleraar, of: hoe een berg clichés toch een aanstekelijke film oplevert. Jennifer Grey is de 17-jarige bakvis, de in 2009 overleden Patrick Swayze werd door zijn rol als viriele docent een tieneridool. Grey speelde na Dirty Dancing geen gedenkwaardige rollen meer; regisseur Ardolino maakte nog Sister Act (1992), waarna hij in 1993 op 50-jarige leeftijd overleed aan de gevolgen van aids.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden