De Volkskrant tv-selectie voor vrijdag 8 september

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Ryanne van Dorst (Elle Bandita) gaat samen met Maxim Hartman het water op, in aflevering 1 van het nieuwe BNN-programma Risky Rivers Beeld anp

Wetenschap om op te vreten
NPO 2, 19.25 UUR

Wat is smaak? Waarom eten we wat we eten en wat is de rol van onze hersenen daarbij? Documentaireserie Wetenschap om op te vreten zoekt over de hele wereld naar antwoorden. Aflevering 1 gaat over rijst, moedermelk en paddestoelen.

Risky Rivers
NPO 3, 20.25 UUR

Na De Gevaarlijkste Wegen van de Wereld, waarin bekende Nederlanderseen avontuurlijke roadtrip maakten, zijn dit keer gevaarlijke rivieren aan de beurt. In aflevering 1 gaan Maxim Hartman en Ryanne van Dorst (Elle Bandita) het water op.

Maigret
EEN, 20.40 UUR

Rowan Atkinson speelt opnieuw de rol van de Franse speurneus Jules Maigret. In het Parijs van de jaren vijftig onderzoekt hij de moord op een mysterieuze gokker. De man blijkt betrokken te zijn geweest bij een criminele bende uit Tsjecho-Slowakije.

Achter de dijken
NPO 2, 21.10 UUR

Presentator Leo Blokhuis gaat op zoek naar de invloed van het calvinisme op de Hollandse volksaard. In de eerste aflevering spreekt hij onder anderen met cabaretier Freek de Jonge en bezoekt het hij Wittenberg, bakermat van de Reformatie.

Rowan Atkinson Beeld epa

La Cicciolina ARTE, 21.45 UUR

De Italiaans-Hongaarse pornoster Ilona Staller schoptehet onder de artiestennaam Cicciolina tot het Italiaanse parlement. Ze was de vrouw en muze van kunstenaar Jeff Koons en ontpopte zich tot eigenzinnige feminist.

Nooit meer slapen
NPO RADIO 1, 00.35 UUR

Presentator Floortje Smit spreekt vannacht met Paul Lightfoot, de huischoreograaf en artistiek directeur van het Nederlands Dans Theater. Daarnaast brengt Nooit meer slapen een bezoek aan de werkkamer van schrijver Nicolien Mizee.

Ilona Staller, beter bekend als 'Cicciolina' Beeld afp

Omar (Hany Abu-Assad, 2013)

NPO 2, 22.55-00.25 uur.

Hany Abu-Assad zelf, de regisseur van het prachtige drama Omar (de Palestijnse Nederlander kreeg er een Oscarnominatie voor), noemt het scenario van zijn film als de grote kracht. Hij schreef het nadat hij een aantal jaren in Hollywood had doorgebracht en daar dat vak had aanschouwd en geleerd. En inderdaad, het verhaal over de drie jeugdvrienden die uit elkaar worden gedreven door overmoedig idealisme (dat ontaardt in terrorisme), de Israëlische geheime dienst én een femme fatale, is krachtig, aangrijpend, veelomvattend en dramatisch.

Maar vergeet toch vooral Abu-Assads regie niet. Zeldzaam sterk en vormvast verfilmde hij het enerverende drama: zonder muziek (op één scène na) en met een camera die eigenlijk alleen beweegt als hoofdpersoon Omar (Adam Bakri) opgejaagd door de stegen rent. Dat de scènes met de gruwelijkste martelingen zo dezelfde sereniteit krijgen als die waarin Omar en het meisje op wie hij verliefd is (Leem Lubany) elkaar teder aftasten, geeft Omar zijn verontrustende sfeer: alles is gelijk in de door geweld, dreiging en verraad gecorrumpeerde wereld van Israël en Palestina. Dat is een gedurfde en tamelijk geniale regiekeuze van een groot filmmaker.

Route Irish (Ken Loach, 2010)

Viceland, 21.00-23.00 uur.

Niet zijn sterkste, wel een typische Ken Loach-film, dit Irak-drama over twee huurlingen van een privé-beveiligingsbedrijf van wie er een om het leven komt bij een aanslag. De ander voelt na diens dood en begrafenis behalve schuld ook wantrouwen, waarna Loach een verhaal uitrolt waarin hij de immuniteit van westerse huurlingen aan de kaak stelt; zo'n misstand zonder welke de bevlogen filmmaker niet lijkt te kunnen werken.

Mud (Jeff Nichols, 2012)

Canvas, 21.15-23.20 uur.

De exen Reese Witherspoon en Matthew McConaughey hebben in dit broeierige drama een gecompliceerd verleden en zijn gescheiden van elkaar op de vlucht voor politie en andere belagers. Twee jonge jongens treffen hoofdpersoon Mud (McConaughey) in zijn schuilplaats, wat een reeks ontwikkelingen in gang zet die niet alleen spanning in zich bergen. Mud is met nadruk ook het portret van een gemeenschap aan de rand van de maatschappij; de film is opgenomen in de natuur rond de White River in Arkansas (VS). Die locatie steelt de show, waar de acteurs zo nu en dan moeite hebben met het rammelende scenario.

The Cabin in the Woods (Drew Goddard, 2011)

NPO 3, 23.25-01.00 uur.

Op een van de posters van deze voor niet-ingewijden best wel curieuze horrorfilm staat de boshut in kwestie afgebeeld als een Rubiks kubus, zwevend in de lucht. Aan alle zijden bevinden zich daken, ramen en ingangen. Achter enkele ramen brandt licht, elders is het donker. Een slim en krachtig beeld om aan te geven hoe vreemd en hallucinant de film is. The Cabin in the Woods begint nog gewoon als het zoveelste griezelverhaaltje, waarin een groepje jongeren naar een verlaten boshut trekt om, wanneer het te laat is, te concluderen dat het er niet pluis is. De film geeft je alle clichés: van de raaskallende redneck in het lugubere tankstation die waarschuwt dat ze het vakantiehuisje niet levend zullen verlaten, tot de ondode die zijn hand graaiend uit de aarde steekt. Maar dat is pas het begin.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden