De Volkskrant tv-selectie voor vrijdag 4 augustus

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Dog Day Afternoon.

Klassiek viert de zomer NPO 2, 19.20 uur

Floris Kortie volgt Jacqueline en Eddy Weij tijdens hun bezoek aan het West-Cork Chamber Music Festival in de Ierse kustplaats Bantry. In negen dagen bezoeken Eddy (80) en Jacqueline (60) minstens drie concerten per dag.

WK Atletiek NPO 3, 20.00 uur

De NOS doet komende week dagelijks verslag van het WK atletiek in Londen. Atlete Sifan Hassan komt in actie bij de series van de 1.500 meter voor de vrouwen. Ook staat de finale van de 10 kilometer mannen op het programma.

Kleine helden Canvas, 21.05 uur

Rudi Vranckx ontmoet op drie plekken in de VS mensen die het verschil maken. Zo richtte voormalig tienermoeder Ericka Alston in Baltimore een dagcentrum op waarin ze kinderen opvangt die anders op straat zouden belanden.

Baardmannetjes NPO 2, 21.15 uur

In Groningen is Hans Dorrestijn op zoek naar de geoorde fuut, een bijzondere watervogel die ongeveer even groot is als de kuifduiker, maar in de zomer een zwarte hals heeft. Collega-vogelaar Nico de Haan is op zoek naar de gaai. Bekijk hier alle afleveringen.

De Baardmannetjes. Beeld NPO

Joe Cocker - Mad Dog with Soul Arte, 21.55 uur

Voor deze documentaire over rockzanger Joe Cocker (1944-2014) sprak maker John Edginton over het talent en de innerlijke demonen van Cocker met diens vrouw, oude vrienden, bandleden, (gewezen) managers en bewonderaars.

De vloer op NPO 2, 22.45 uur

Er wordt weer geïmproviseerd op de speelvloer: in de aflevering Omgebouwd speelt actrice Anna Raadsveld een transvrouw die werd geboren als Boris. Haar kersverse minnaar Teun Luijkx moet even wennen aan die mededeling.

Dog Day Afternoon (Sidney Lumet, 1975) Canvas, 22.15-00.15 uur

In 2005 kreeg hij een ere-Oscar vanwege zijn 'briljante verdiensten voor scenaristen, acteurs en de kunst van de speelfilm'; woorden die alles zeggen over de reputatie. Sidney Lumet (1924-2011) werd nooit beschouwd als iemand met een eigen, sprekende stijl; in de eerste plaats gold hij als een magistraal acteurs-regisseur. Acteurs werkten maar wat graag met hem samen, vanwege zijn no-nonsenseaanpak. Het liefst trok hij voorafgaand aan de draaidagen twee weken uit om intensief te repeteren, om vervolgens de scènes in één of twee takes op te nemen. Het was niet alleen die kwieke aanpak die Lumet geliefd maakte. Doordat hij zelf als acteur was begonnen, wist Lumet precies hoe pijnlijk het acteerproces kon zijn. Briljante vertolkingen ontlokte hij aan grootheden als Marlon Brando, Paul Newman, Katharine Hepburn. En natuurlijk Al Pacino, met wie hij tweemaal samenwerkte: eerst in de corruptiethriller Serpico (1973) en daarna in het voortreffelijke Dog Day Afternoon, vanavond te zien bij Canvas.

Terwijl Lumet geen voorstander was van improvisaties, mochten de acteurs van dit op feiten gebaseerde bankovervaldrama tijdens de repetities hun eigen woorden gebruiken, zo lang de inhoud maar niet veranderde. Die opgenomen improvisaties vormden de basis voor het met een Oscar bekroonde script. In de uiteindelijke film, hoe rauw en realistisch hij ook aanvoelt, zijn slechts enkele momenten volkomen geïmproviseerd; waaronder de intense scène waarin overvaller Wortzik (Pacino) en politie-officier Moretti (Charles Durning) tegenover elkaar komen te staan, onder het oog van een joelende menigte, en Pacino met zijn ter plekke bedachte strijdleus 'Attica!' de situatie tot totale hysterie opvoert. Het zou een van zijn klassieke momenten worden.

A Single Man (Tom Ford, 2009) Viceland, 21.00-22.50 uur

De debuutfilm van modeontwerper Tom Ford (Nocturnal Animals) is misschien een tikkeltje te gestileerd om echt te ontroeren, maar het acteren van hoofdrolspeler Colin Firth (en in mindere mate Julianne Moore als zijn beste vriendin) is zo fenomenaal dat je toch wordt gegrepen door het verhaal over eenzaamheid en rouw. Firth is een homoseksuele professor aan de universiteit van Los Angeles, die na zestien jaar zijn partner verliest door een auto-ongeluk. Zijn leed wordt in het Amerika van 1962 nauwelijks erkend. Onvergetelijk is de scène waarin hij zojuist via de telefoon het overlijden van zijn vriend heeft vernomen. Alleen al met de stilte die daarop volgt, toont Ford zijn filmisch talent.

The Help (Tate Taylor, 2011) BBC 2, 00.05-02.20 uur

Volbloed Hollywood-drama over de rassentegenstellingen in het Mississippi van de jaren zestig, gebaseerd op Kathryn Stocketts bestseller The Help (2009). Fysiek geweld is afwezig, maar de psychische terreur van de blanke huisvrouwen jegens hun zwarte personeel is des te zicht- en voelbaarder. In de aan de oppervlakte pittoreske dorpsgemeenschap van Jackson, in het zuiden van de VS, gaat het borrelen wanneer schrijfster Skeeter (Emma Stone) de memoires van de dienstmeiden wil gaan optekenen. Langs alle geijkte paden voltrekt zich dan wat niets minder dan een feelgoodmovie is, compleet met een aanzwellend applausmoment. Dankzij de verzorgde artdirection en vooral het fantastische acteren van de twee zwarte hoofdrolspelers Viola Davis en (een Oscar winnende) Octavia Spencer blijft de film niettemin het aanzien waard.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden