De Volkskrant tv-selectie voor vrijdag 29 september

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Carice van Houten in Black Butterflies.

RE:, Arte, 19.40 uur

Op dit moment ligt er nog meer dan 94 duizend ton aan landmijnen in de grond van Bosnië-Herzegovina, terwijl ze in 2019 grotendeels verwijderd moeten zijn. Reportageserie Re: volgt Davor Kolenda bij zijn strijd Bosnië mijnvrij te maken.

Unforgotten, Eén, 20.40 uur

In de misdaadserie Unforgotten worden coldcasezaken heropend. In aflevering 1 wordt een skelet gevonden. Naast het stoffelijk overschot ligt het dagboek van iemand die sinds 1976 wordt vermist. De inspecteurs ondervragen vier verdachten.

De familierechercheur, NPO 3, 21.20 uur

Docuserie over familierechercheurs. Op 23 juni 2008 wordt de 52-jarige Ida Klijnstra dood gevonden door haar man en dochter, die direct gescheiden worden verhoord. De rechercheurs herinneren zich hun ontreddering nog goed.

De familierecherceur. Beeld BNNVARA

Three girls, NPO 3, 22.05 uur

In de serie Three Girls raken Holly, Amber en Ruby verstrikt in een wereld van seksueel misbruik. Hun ouders staan machteloos; hulp van de autoriteiten blijft uit. Totdat hulpverlener Sara de signalen opvangt.

Death in paradise, BBC1, 22.00 uur

In deze misdaadserie staat agent Goodman voor een raadsel als een model bij een modeshow op het Caribische Sainte-Marie wordt gewurgd. Alle medewerkers hebben een alibi en de show was goed beveiligd. Hoe kon dit gebeuren?

Versailles, Eén, 22.10 uur

De duurste Franse dramaserie aller tijden, over het leven aan het hof van Lodewijk XIV. De zonnekoning heeft last van slaapproblemen en paranoia. Lodewijk geeft Philippe de leiding over de oorlog met Nederland, maar komt hier later van terug.

Black Butterflies, NPO 2, 23.00-00.35 uur

'Noem me maar pa.' De zusjes Ingrid en Anna verliezen hun oma, die hen opvoedde nadat hun moeder was gestorven. Nu worden ze opgehaald door hun vader, die ze nauwelijks kennen, die alleen opmerkt dat ze geen schoenen dragen en aan wie ze vragen hoe ze hem moeten noemen. Het is het schrijnende uitgangspunt van de biografie die regisseur Paula van der Oest en scenarioschrijver Greg Latter maakten over de jong gestorven Zuid-Afrikaanse dichter Ingrid Jonker (1933-1965). Vrij snel na die openingsscène wordt de volwassen Ingrid in zee, vergeefs zwemmend tegen de te sterke stroom in, gered door een badgast, schrijver Jack Cope. De jonge moeder Ingrid, ongelukkig getrouwd, valt als een blok voor hem én voor de wereld die hij vertegenwoordigt. In het gezelschap vol kunstenaars rond Cope breekt de mooiste tijd van haar leven aan. Maar dat is niet genoeg om de depressies die haar pijnigen tot zwijgen te brengen. Die depressies leiden tot overmatig alcoholgebruik en die combinatie leidt er weer toe dat ze kapot maakt wat ze zo lief heeft: haar relatie met Jack.

Van der Oest en Latter koppelen de ondergang van Jonker aan de doorslaggevende rol die twee mannen in haar leven spelen: grote liefde Jack en akelige vader Abraham, de aartsconservatieve en racistische baas van de Zuid-Afrikaanse censuur begin jaren zestig. Gestalte geven aan Jonkers voortdurende innerlijke strijd tussen het willen behagen en ontworstelen is geen eenvoudige opgave voor een acteur. En de dialogen werken ook niet altijd mee (Hij: 'Ik kan niet zonder je leven.' Zij: 'Ik niet met je. Je haalt het slechtste in me naar boven. 'Hij: 'Maar geef me een tweede kans.'). Maar Carice van Houten slaagt erin van Jonker een overtuigend, gelaagd personage te maken; van lief naar hatelijk, van geil naar verdrietig, van warm naar wanhopig. Het is vooral dankzij haar dat Black Butterflies overtuigt.

Wall Street: Money Never Sleeps, RTL 8, 20.30-23.10 uur

Milder dan de satire en aanklacht Wall Street (1987), deze opvolger van dezelfde regisseur. In Wall Street: Money Never Sleeps komt Gordon Gekko, de verpersoonlijking van het oorspronkelijke motto 'hebzucht is goed', vrij na een gevangenisstraf. Aanvankelijk lijkt hij een ander mens geworden: 'De moeder van alle kwaad is speculatie', zegt hij nu. Met zijn in gevangenschap geschreven autobiografie en lezingen scharrelt hij een fatsoenlijk inkomen bij elkaar, dat in geen verhouding staat tot de bedragen van vroeger. Intussen zien we hoe zijn dochter Winnie (Carey Mulligan) walgend haar gezicht afwendt als hij op tv verschijnt. Zij heeft gebroken met haar vader en probeert geld te verdienen met een idealistische website. Alles, ook de moraal, verandert als de beurs crasht. Dan komen vader en dochter toch weer met elkaar in contact en ontvouwt zich een conventioneel familiedrama, waarin hebzucht al snel plaatsmaakt voor herkenbare drijfveren als liefde, spijt en wraak.

Argo, Canvas, 21.15-23.10 uur

Om zes ondergedoken diplomaten uit Iran te smokkelen, worden ze in de historische thriller Argo vermomd als Hollywoodfilmcrew, zogenaamd afgereisd naar de islamitische republiek om locaties te spotten voor hun sciencefictionfilm Argo. Om dat undercoververhaal in Iran geloofwaardig te maken, laat de CIA advertenties voor de film plaatsen in Hollywoodvakbladen, wordt er een script geschreven en wordt zelfs een studio opgericht. Regisseur Ben Affleck, zoals alles en iedereen in de film (inclusief de openingscredits) uitgedost in die heerlijke, over-de-top-jarenzeventigstijl, speelt 'exfiltratie'-specialist Tony Mendez als een introverte, non-charismatische man. Wat saai, maar om de karakterontwikkeling gaat het ook niet in Argo. Vanaf scène één kent de thriller de juiste jachtigheid, die herinnert aan de paranoiafilms uit die periode.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden