De Volkskrant tv-selectie voor vrijdag 29 december

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Beeld uit Gone Girl

Top 2000 À gogo
NPO 3, 19.25 UUR

Benny Andersson (van ABBA) vertelt over de totstandkoming van The Day Before You Came, nummer 237 in de Top 2000. Verder is cabaretier Vincent Bijlo te gast in de studio en spelen schrijver Herman Brusselmans en rapper Sticks de quiz.

Freek naar de haaien
NPO 3, 20.30 UUR

Eerder dit jaar was het al nieuws: een haai had een hap genomen uit de rechterbovenarm van Freek Vonk. Het gebeurde tijdens de opnamen van tweeluik Freek naar de haaien, over de leefwereld van de haai en zijn rol in onze oceanen.

De haai nam een hap uit de arm van Freek Vonk Beeld anp

The Rolling Stones
NPO 3, 21.15 UUR

Een reis in het spoor van Mick Jagger, Keith Richards, Ronnie Wood en Charlie Watts op tournee door Zuid-Amerika. Aansluitend (om 23.05 uur) is het concert te zien dat de band in 2016 gaf in Havana, Cuba voor 1,2 miljoen toeschouwers.

Il Barbiere di Siviglia
ARTE, 21.45 UUR

Tv-registratie van Rossini's beroemde opera over graaf Almaviva, die met hulp van barbier Figaro probeert het hart te winnen van de mooie Rosina. Nieuwe versie door regisseur Laurent Pelly, uitgevoerd in Théâtre des Champs-Élysées.

Uit het leven
NPO 1, 22.30 UUR

De NOS brengt een ode aan prominenten die zijn overleden in 2017. Van actrice Adèle Bloemendaal tot oud-bondskanselier Helmut Kohl en van gitarist Chuck Berry tot Robert Oxenaar, de ontwerper van de guldenbiljetten.

I Am Steve McQueen
CANVAS, 23.15 UUR

Een terugblik op het leven van acteur, sekssymbool en coureur Steve McQueen. Met veel archiefbeelden, filmfragmenten en verhalen van zijn kinderen, ex-vrouwen en bewonderaars als acteur Pierce Brosnan en stuntvrouw Zoë Bell.

Gone Girl (David Fincher, 2014)
BBC 1, 22.15-00.40 uur.

De geest van Alfred Hitchcock waart rond in Gone Girl, de ambitieuze tiende film van de Amerikaanse meesterverteller David Fincher (Seven, Fight Club, The Social Network), naar de gelijknamige bestseller uit 2012 van Gillian Flynn. Hitchcock was immers gespecialiseerd in het thema van de onschuldige man op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. Ook Fincher en Flynn, die haar roman zelf tot scenario bewerkte, spelen dat spel met verve. Nick Dunne (Ben Affleck) geldt als voornaamste verdachte van de verdwijning van zijn echtgenote Amy (Rosamund Pike), maar zegt zelf van niets te weten. Ook het publiek moet in eerste instantie geloven in zijn onschuld. Vervolgens maken de vertellers een ommezwaai en krijgt de toeschouwer een voorsprong op het onderzoek, een klassiek middel dat dankzij een uiterst precies bouwwerk van tijdsprongetjes, voice-overs en plotwendingen tot de laatste scène blijft verrassen en overtuigen.

Maar Gone Girl is meer dan een doortimmerde, vlot vertelde thriller. Over beeldvorming gaat het met name, over sociale rollen en schone schijn. In de media uiteraard (maakt het Nick menselijker of verdachter dat hij tijdens een televisie-interview een affaire opbiecht?), maar ook in een relatie. De film werpt de vraag op in hoeverre het mogelijk is de ander volledig te kennen en te doorgronden. Een monoloog over de 'cool girl', een spraakmakende afrekening met het ideaalbeeld waaraan de moderne vrouw vanuit mannelijk perspectief zou moeten voldoen, zet wat dat betreft de toon. Zo ontpopt Gone Girl zich van psychothriller tot een studie naar de psychologie van een hedendaagse relatie.

Brave (Mark Andrews, Brenda Chapman en Steve Purcell, 2012)
BBC 1, 17.20-18.45 uur.

Prinses Merida, dochter van de Schotse koningin Elinor, ziet haar prinsessenkeurslijf helemaal niet zitten. 'Ik wil niet trouwen', zegt ze met sappig Schots accent, maar 'single blijven en mijn haar laten golven in de wind terwijl ik door de vallei rijd en pijlen afschiet naar de zonsondergang'. Zo komt Brave, de eerste film van animatiestudio Pixar met een meisje in de hoofdrol, meer dan ooit op het terrein van moederbedrijf Disney. Een sprankelend geanimeerd en liefdevol gemaakt sprookje met zang, dans en een stevige moraal, die net als Merida's vurige krullenbol in vrijwel elke scène de kop opsteekt. Brave is op zijn best wanneer de focus duidelijk op Merida's emancipatiedrift blijft en daar vooral beelden en weinig woorden aan besteedt.

Trading places (John Landis, 1983)
Eén, 23.25-01.05 uur.

Twee jaar geleden werd Trading Places door de economieredactie van The Guardian verkozen tot de beste film over financiële markten aller tijden. Veel eer voor een satire die grotendeels gaat over een persoonsverwisseling tussen de pedante beurshandelaar Louis WinthorpeIII (Dan Aykroyd) en straatboef Billy Ray Valentine (Eddie Murphy), maar vooruit. De wijze waarop een ordinaire weddenschap tussen de gecorrumpeerde broers aan het hoofd van het handelsbedrijf de verwisseling in gang zet, is zonder meer goed gevonden. En het klopt dat de financiële wereld zich zonder veel moeite laat bekijken als een op hol geslagen casino. Met de voorspellende waarde van het inmiddels 34jaar oude Trading Places is wat dat betreft weinig mis, maar neem het wel met een korrel zout. Geniet vooral lekker lui achterovergezakt van het spel van een in blakende vorm verkerende Murphy.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.