De Volkskrant tv-selectie voor vrijdag 27 oktober

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Tony Moran in Halloween.

NK Afstanden
NPO 3, 19.55 uur

Ze mogen weer, de schaatsers. Op de eerste dag van het nationale kampioenschap rijden de vrouwen de 500 en 3.000 meter en de mannen de 1.500 meter. Aan het einde van dit seizoen wachten de Olympische Spelen in Pyeongchang.

Stacey Dooley onderzoekt
RTL 5, 20.30 uur

BBC-journalist Stacey Dooley reist naar Mexico voor een reportage over de handel in methamfeta mine. Ze spreekt handelaren en huurmoordenaars die in dienst zijn van de kartels en valt samen met het leger een drugslaboratorium binnen.

Rammstein: Paris
ARTE, 21.45 uur

Oorverdovende gitaren, theater en volop visueel spektakel in deze concertregistratie uit 2012 (die ook in de bioscopen verscheen). Rockband Rammstein speelt in totaal 16 nummers, waaronder Wollt ihr das Bett in Flammen sehen?.

Tekst gaat verder onder de video.

De Avond van de Korte Film
NPO 3, 22.35 uur

De beste Nederlandse korte films van 2016, omlijst met interviews met de (jonge) makers. Onder andere Gouden Kalf-winnaar Gratis komt voorbij, waarin een echtpaar nieuwe energie vindt door te oefenen voor hun minuut gratis winkelen.

Tekst gaat verder onder de video.

The Graham Norton Show
BBC 1, 23.35 uur

Graham Norton ontvangt acteurs Emma Thompson en Adam Sandler. Beiden zijn te zien in Netflix-film The Meyerowitz Stories. Ook actrice Claire Foy (The Crown) en model Cara Delevingne schuiven aan. Muziek is er van Morrissey.

Telst gaat verder onder de video.

Fortitude
CANVAS, 23.50 uur

Start van een nieuw seizoen van deze Britse detectiveserie over het (fictieve) arctische stadje Fortitude. Voorheen gebeurde daar - op de Noordpool - nooit iets, maar voor het tweede jaar op rij lijkt er een terrorist actief.

Halloween (John Carpenter, 1978)
Eén, 23.30-0.55 uur.

Wanneer je een muzikaal equivalent zou moeten noemen voor hartkloppingen van angst, dan komt het openingsthema uit Halloween (1978) het dichtst in de buurt. Gecomponeerd en uitgevoerd door regisseur John Carpenter zelf, alsmaar doorhamerend met datzelfde, onregelmatig gepingelde pianothema, is het een van de meest bijzondere en neurotische horrormuziekjes aller tijden. Terwijl standaard-horrormuziek meestal geleidelijk opbouwt naar een climax, creëerde Carpenter met het Halloween-thema juist een extreem beklemmende sfeer door die niet aflatende herhaling. Carpenter in een radiointerview: 'Het was simpel en repetitief en (...) riep spanning op in de toeschouwer. Die wacht af tot er iets verandert.'

Onlangs verscheen Carpenters verzamelalbum Anthology, waarvoor hij met zoon Cody alle belangrijke 'hits' uit zijn horrorklassiekers opnieuw inspeelde thuis, op zolder. Dus ook de Halloween-openingstrack, die toch het allerfijnst blijft klinken wanneer de credits van de film voorbijrollen en het beeld van een griezelig lachend pompoenhoofd dichterbij komt. De echte fans zijn dan weer meteen verkocht en kunnen niet anders dan voor de zoveelste keer toekijken hoe tiener Laurie (Jamie Lee Curtis) wordt opgejaagd door de gemaskerde, bijna onmenselijke seriemoordenaar Michael Myers. Weinig films in het genre die zo'n onontkoombare nare sfeer ademen, en dat zonder overtollig bloed of al te expliciet geweld. Het kwaad schuilt hier in de schaduwen, loert vanaf de overkant van de straat of staat als een fantoom tussen de wapperende lakens aan de waslijn. Dát is pas horror.

Tekst gaat verder onder de video.

A Fistful of Dollars (Sergio Leone, 1964)
SBS 9, 20.30-22.35 uur.

Akira Kurosawa liet zich voor zijn samoeraifilms inspireren door westerns en Sergio Leone nam Kurosawa's zwaardvechtfilms als voorbeeld voor zijn spaghettiwesterns. Aan A Fistful of Dollars ligt Yojimbo uit 1961 ten grondslag, waarin een strijder twee gangsterclans tegen elkaar uitspeelt. In deze eerste echte spaghettiwestern (ingrediënten: snoeihard geweld en relativerende humor) werd die Man Zonder Naam voor het eerst vertolkt door Clint Eastwood, die uit het niets opduikt uit de woestijn en in een Mexicaans stadje orde op zaken stelt. De eerste film van Sergio Leone waarvoor zijn schoolvriend Ennio Morricone de muziek verzorgde; zowel met Eastwood als met Morricone volgden nog enkele onvergetelijke genre-klassiekers.

Tekst gaat verder onder de video.

El último Elvis (Armando Bo, 2012)
NPO 2, 23.40-01.00 uur.

Wie denkt dat de 41-jarige Carlos Guttierez zich alleen voor het geld in een wit pak met strass-stenen hijst, heeft het mis. De Elvisimitator ziet zijn optredens op feesten en partijen niet als werk, maar als roeping. 'God heeft me zijn stem gegeven. Ik hoefde die alleen maar te accepteren.' Compenseert de hoofdpersoon van The Last Elvis een leeg bestaan met zijn obsessie met Elvis, of heeft zijn vergaande obsessie geleid tot een leeg bestaan? Regisseur Armando Bo, vooral bekend als scenarist van Alejandro González Iñárritu's Biutiful (2010), laat het in het midden. Bo volgt Guttierez alsof het een documentaire is over een popster, compleet met stiekem om de hoek glurende camera en optredens waarbij je door de close-ups het bezwete gezicht bijna kunt aanraken. John McInerny, de Elvisimitator die aanvankelijk werd aangenomen als coach voor een eventuele acteur, is een uitmuntende keuze in de hoofdrol: zijn zang overtuigt, zijn optredens hebben vuur en hoe grappig ver zijn obsessie soms gaat, er zit goddank geen zweempje ironie bij. Het samenspel met dochter Lisa Marie is ontroerend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden