De Volkskrant tv-selectie voor vrijdag 26 mei

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Marion Cotillard en Matthias Schoenaerts in De rouille et d'os.

Tomtesterom
NPO 3, 20.25 UUR

Avonturier Tom Waes is niet hoofdbegaafd, maar wil dat wel graag worden. Hij bezoekt onder anderen Rüdiger Gamm, een zonderlinge Duitser met een IQ van 203, en probeert zijn hersenen te trainen met vreemde tips uit oude studieboeken.

Zembla
NPO 2, 21.15 UUR

Een autistische en schizofrene man komt in 2016 door zes politiekogels om het leven. De rijksrecherche onderzoekt de toedracht en de twee agenten die schoten worden niet vervolgd. In Zembla een reconstructie van het fatale moment.

Louis Theroux's Weird Weekends
NPO 3, 21.20 UUR

Herhaling van aflevering over de Amerikaanse bodybuilderswereld. Theroux is vooral gefascineerd door de vrouwelijke tak en bezoekt een boerderij in Connecticut die bekend staat als de Playboy Mansion voor vrouwelijke bodybuilders.

Tekst gaat verder onder de video.

Die Hit-Maschine
ARTE, 21.50 UUR

Een tijdreis naar de jaren tachtig en negentig, toen niet YouTube of Spotify maar MTV de hitlijsten maakte en kraakte. Hoe deed de clipzender dat en wat was de invloed van al dat flitsende beeld bij wat daarvoor nog 'gewoon' muziek was?

Later...
BBC 2, 00.15 UUR

In de een-na-laatste aflevering van dit seizoen onder meer twee nieuwe nummers van popster Lorde, die in 2013 als 16-jarige doorbrak met single Royals. Verder is er muziek van singer-songwriter Sheryl Crow en zangeres Oumou Sangare uit Mali.

Tekst gaat verder onder de video.

The Graham Norton Show
BBC 1, 23.35 UUR

David Walliams is behalve komiek (Little Britain) ook kinderboekenschrijver en hij komt vertellen over The World's Worst Children deel 2. Ook actrice Salma Hayek is te gast en One Direction-zanger Liam Payne zingt zijn eerste solosingle.

De rouille et d'os (Jacques Audiard, 2012)
Canvas, 22.15-00.15 uur

Het moest er wel van komen. Zelf zijn ze zich waarschijnlijk niet ervan bewust, maar wij zien het direct. Hoe de dolende spierbundel Alain, op een dag met zoontje zomaar vertrokken bij zijn vrouw, en de gesloten orkatrainer Stéphanie om elkaar heen cirkelen en zich tot elkaar aangetrokken voelen. Ze ontmoeten elkaar als zij gewond raakt voor de club waar hij als uitsmijter werkt. Hij brengt haar naar huis, maakt onbewust een foute opmerking over haar kleding, wat bij haar geen woede maar eerder liefdevolle irritatie teweegbrengt. Ze beseft het niet, maar maakt geïnspireerd door deze ontmoeting diezelfde avond een einde aan de doodgebloede relatie met haar bezitterige partner. Na de ramp die zich vervolgens op haar werk voltrekt moet Stéphanie haar onderbenen missen en lang revalideren. Dat brengt haar op de rand van wanhoop en op die rand is het Alain die ze belt. Waarna hun onmogelijke liefde - de verschillen tussen de twee zijn groot, hij is inmiddels een illegale prijsvechter - nauwelijks van de grond komt, terwijl hij wel praktisch en geestelijk bijdraagt aan haar revalidatie. Ontroerend mooi zijn de scènes waar de twee baden in het felle mediterrane zonlicht; werkelijk hartbrekend is het moment dat zij - altijd werkte ze en werd ze gelukkig van het water - voor het eerst door hem de zee wordt ingedragen en verlossing vindt in het azuurblauwe water.

De rouille en d'os is op papier een suikerzoet melodrama, maar de film is overrompelend realistisch, ruw en fysiek. Hij bevat bijna meer lijfelijk contact dan dialogen. Door cameraman Stéphane Fontaine bovendien van dichtbij in beeld gebracht, met een camera die weinig rust brengt en veel beweegt. Allemaal zaken die de hoofdrolspelers Marion Cotillard (Stéphanie) en Matthias Schoenaerts (Alain) op het lijf geschreven zijn. Ze gloriëren onder de strakke regie van Jacques Audiard (Dheepan, Un prophète), die zijn acteurs veel liet improviseren maar uiteindelijk voor elke scène weinig aan het toeval overliet. Wie denkt dat je van een slecht verhaal nooit een goeie film kan maken, moet afstemmen op de Belg vanavond. De rouille et d'os is in al zijn schijnbare eenvoud een meesterwerk.

Tekst gaat verder onder de video.

Inside Llewyn Davis (Ethan en Joel Coen, 2013)
NPO 2, 22.55-00.31 uur

Greenwich Village, New York, 1961. Het moet een magische tijd geweest zijn. Al voordat Bob Dylan ervoor zorgde dat de plaats en tijd historisch werden in de muziekgeschiedenis, kwamen de folkzangers erheen om te spelen. Die van beloften zwangere tijd hebben de Coen-broers vastgelegd in deze geweldige film over de fictieve zanger Llewyn Davis (de zoveelste mooie rol van Oscar Isaac). Hij mag graag doen of hij vasthoudt aan zijn principes, maar dat het met zijn doorbraak niet wil vlotten, komt toch vooral doordat hij een in Coenfilms zo kenmerkende lapzwans is wie het lot niet gunstig gezind is. Hij slaapt, dakloos geworden, bij vrienden en bekenden op de bank, vergooit in een onvergetelijke scène met een door Justin Timberlake gespeelde musicus zijn kansen om succesvol sessiemuzikant te worden en ziet niet dat de tijd hem inhaalt.

Tekst gaat verder onder de video.

The Beaver (Jodie Foster, 2011)
RTL 8, 00.35-02.10 uur

Durf het maar eens aan, dit even idiote als tranentrekkende verhaal over een depressieve zakenman, die alleen nog maar via een uit het vuil geraapte bever-handpop kan communiceren met zijn vrouw, kinderen en de rest van de mensheid. Jodie Foster, die weinig slechte dingen in haar carrière heeft gedaan, en Mel Gibson durfden het. En ze gaan ver, heel ver, soms te ver. Intrigerende film om velerlei redenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden