De Volkskrant tv-selectie voor vrijdag 22 september

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Beeld uit The Paradise Suite

Neo Yokio
NETFLIX

Japanse animatie, Engelse literatuur en New York komen samen in deze nieuwe animatieserie van schrijver en muzikant Ezra Koenig (Vampire Weekend). Beroemdheden als Jaden Smith, Susan Sarandon en Jude Law spraken de stemmen in.

De Familierechercheur
NPO 3, 21.20 UUR

Familierechercheurs Manon en Dirkjan vertellen over hun werk in de nasleep van de door zinloos geweld om het leven gebrachte grensrechter Richard Nieuwenhuizen. Ze staan de weduwe en zoon bij, die moeten omgaan met alle media-aandacht.

Stacey Dooley investigates
RTL 5, 21.25 UUR

BBC-journalist Stacey Dooley ontmoet in Swaziland boeren die cannabis verbouwen en in Johannesburg ziet ze hoe de drugs het land uit worden gesmokkeld. Ook hoort ze over Nyope, een verslavende mix van cannabis en heroïne.

The Accused
NPO 3, 22.05 UUR

In de tweede aflevering van deze documentaireserie het verhaal van de jonge Poolse bankmedewerker Lukasz. Hij wordt ervan verdacht 26 duizend pond te hebben verduisterd bij een oud vrouwtje. Er lijkt bewijs, maar heeft hij het gedaan?

The A-Z of Later
BBC 2, 00.10 UUR

De beste muziek uit de archieven van liveshowpresentator en pianist Jools Holland, afgespeeld van A t/m Z. Te beginnen bij Adele en Amy Winehouse en dan via onder anderen Norah Jones en PJ Harvey naar Sting en rockband ZZ Top.

Culture Club
CANVAS, 00.30 UUR

Te gast is actrice Charlotte Vandermeersch. Met haar man, regisseur Felix Van Groeningen (Belgica), verhuisde ze naar Los Angels om zijn filmdroom na te jagen. De heren van rockband Triggerfinger spelen een nummer van hun nieuwe album.

The Paradise Suite (Joost van Ginkel, 2015)
NPO 2, 22.55-00.50 uur.

Joost van Ginkels met drie Gouden Kalveren bekroonde mozaïekvertelling over de vervlochten levens van vijf immigranten in Amsterdam loopt over van ambitie. In The Paradise Suite voert de regisseur-scenarist (170 Hz) ze door elkaar op: de Bosnische vrouw die kampt met de naweeën van de oorlog in haar vaderland, een Bulgaars meisje dat wordt gedwongen tot prostitutie op de Wallen, een Afrikaanse man zonder verblijfsvergunning die probeert zijn naasten te helpen, een Servische oorlogsmisdadiger die onlangs vader is geworden én handelt in vrouwen en een Zweedse dirigent die zijn zoontje verwaarloost tijdens zijn voorbereiding op een optreden in het Amsterdamse Concertgebouw. Van Ginkel toont een maatschappij waarin de sterken misbruik maken van hun positie, zeker in de schemerzone van de illegaliteit. De gekozen mozaïekvorm onderstreept dat, maar heeft ook nadelen. Het is, zeker na rassendrama Crash (2004), een weinig verrassende vorm voor een harde, sociaalkritische film. Wel is het knap hoe snel Van Ginkel de personages geloofwaardig weet te maken, om vervolgens het net om hen heen steeds strakker te trekken. Bovendien is The Paradise Suite geweldig geacteerd, van de hoofdpersonages tot de stoet aan Nederlandse bijrolspelers.

Potiche (François Ozon, 2010)
Viceland, 21.00-22.50 uur.

Na enkele drama's (Le refuge, Angel, Le temps qui reste) raakte Ozon weer op het pad van de onvervalste pret die zijn grootste commerciële succes 8 Femmes kenmerkte. In Potiche, een mengeling van kitscherige soap en melodrama, doorspekt met pikanterietjes, vervangt mevrouw Pujol (Catherine Deneuve) haar man als directeur van de paraplufabriek. Ze blijkt een talent. Ze stemt de stakers tevreden en haar bewind brengt kleur in de fabriekshal. Ozon refereert aan Saturday Night Fever en Charlie's Angels, gaat zich te buiten aan splitscreen en dromerige flashbacks en gebruikt Franse bubbelgum-pop voor de soundtrack. De artdirection is, zoals in 8Femmes, een kleurrijk feestje: van het knalrode trainingspak van mevrouw Pujol tot de roze gehaakte telefoonhoes.

The Whistleblower (Larysa Kondracki, 2010)
Canvas, 21.15-23.05 uur.

De Amerikaanse politieagent Kathy Bolkovac arriveert in 1999 in Bosnië. Al gauw wordt ze gepromoveerd en mag ze zich over vrouwenrechten buigen. Naast 'reguliere' zaken als mishandeling en verkrachting verdiept Bolkovac zich in de vele bordelen die in de regio als paddestoelen uit de grond schieten. The Whistleblower is gebaseerd op het waargebeurde relaas van Bolkovac, die aan de bel trok bij de VN, maar ontslagen werd en haar zaken in de doofpot zag verdwijnen. De wantoestanden kwamen dankzij haar vasthoudendheid alsnog aan het licht, maar niemand werd aangeklaagd. Rachel Weisz is sterk als Bolkovac: een gewone vrouw met gezond verstand die de onderste steen boven haalt.

Contact (Robert Zemeckis, 1997)
Eén, 23.30-01.45 uur.

Gevoelig sf-drama. Als wetenschapper Ellie Arroway wil Jodie Foster de hele wereld bewijzen dat buitenaards leven bestaat. Regisseur Zemeckis koppelt de grootse, spectaculair vormgegeven zoektocht overtuigend aan het persoonlijke gemis dat Arroway voelt; misschien zoekt ze eigenlijk vooral naar contact met haar veel te vroeg overleden ouders. Met een fenomenale openingsscène, die de kijker in één lange ononderbroken opname naar de rand van het universum lijkt te voeren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden