De Volkskrant tv-selectie voor vrijdag 20 oktober

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Saskia Rosendahl in Lore.

The Voice
RTL 4, 20.30 uur

Seizoen 8 alweer van RTL's succesvolste talentenjacht. Anouk is na een jaar afwezigheid terug als coach (ze neemt het stokje over van zanger Guus Meeuwis) en neemt plaats naast collega's Ali B, Sanne Hans/Miss Montreal en Waylon.

Stacey Dooley onderzoekt
RTL 5, 20.30 uur

Een reportage uit 2015, waarin BBC-verslaggever Stacey Dooley praat met jonge daders en slachtoffers van huiselijk geweld. Ze loopt ook mee met een speciaal politieteam en interviewt Theresa May, dan nog minister van Binnenlandse Zaken.

George Gently
EEN, 20.40 uur

In de aanloop naar zijn pensioen heropent inspecteur George Gently een oude zaak waarbij een man dood werd aangetroffen in een opslagtank voor chemische producten. Zijn collega, die het onderzoek destijds leidde, is not amused.

40 jaar Bijlmerbajes
NPO 3, 21.20 uur

Volop sterke verhalen in deze terugblik op vier decennia Bijlmerbajes in Amsterdam. Gedetineerden kregen in het begin veel vrijheid: Doe Maar en André Hazes traden op en geregeld klom er iemand over de muur naar buiten.

Chanson, Charme und Showbiz
ARTE, 22.40 uur

Een portret van de Franse muziekproducent Eddie Barclay (1921-2005), oprichter van Barclay Records en medeverantwoordelijk voor de muziek van naoorlogse sterren als Dalida, Charles Aznavour en Mireille Mathieu.

Eddie Barclay. Beeld anp

The Graham Norton Show
BBC 1, 23.35 uur

Hillary Clinton komt vertellen over het boek dat ze schreef over de Amerikaanse verkiezingen van 2016 What Happened. Ook acteurs Jeff Goldblum en Gerard Butler zijn te gast en er is muziek van soulzanger Gregory Porter.

Lore (Cate Shortland, 2012)
Canvas, 21.15-23.00 uur.

Het is nogal een schare die ze onder haar hoede heeft: een jongere zus, een nog jongere tweeling en een baby. En ze is pas 14. 'We hebben toch bijna gewonnen?', zegt ze tegen haar moeder. En wat ze ook niet snapt, als ze haar moeder de avances van haar vader ziet afwijzen, zijn de woorden die moeder daarbij uitspreekt: 'Wat ben je toch een lafaard.'

De wereld is niet te begrijpen voor kinderen, zoveel wordt duidelijk in het begin van Lore, de verfilming van een verhaal van Rachel Seiffert (2001) door de Australische cineast Cate Shortland, die de acteurs in de film expres Duits laat spreken. De Duitsers hebben gecapituleerd, het land is een grote chaos. Ouders zijn in paniek, de vader van de kinderen, een SS'er, verdwijnt, hun moeder wordt zwaar toegetakeld en verkracht. Terwijl zij, de kinderen, niet beter weten dan dat hun vader een held is. Vrij snel na het begin van de film rest Lore en haar zus en broers, uitgekotst door hun landgenoten, niets anders dan uit Beieren weg te vluchten naar hun oma. Die woont in het noorden van het land, nog boven Hamburg. Hun tocht wordt een les in overleven door een verwoest, apathisch en stuurloos land. De kinderen moeten zich bovendien een nieuw normen- en waardenpatroon eigen maken zonder dat er iemand is om hun dat te leren. Dus veel genegenheid voor de schijnbaar Joodse jongen die zich bij hen aansluit en hen een paar keer uit benarde situaties redt, kan Lore nog niet opbrengen.

Het knappe van Lore is dat Shortlandde ontreddering simpel invoelbaar maakt, door een minimum aan dialogen en een maximum aan sprekende beelden, waarvoor ze de camera heel dicht bij de personages houdt. En knap is ook dat de maker er niet voor is gezwicht van de 14-jarige hoofdpersoon een slachtoffer te maken. Haar akelige kanten worden ook zichtbaar, fantastisch vertolkt door de maar een paar jaar oudere Saskia Rosendahl (1993). Het besef ten slotte dat Lore en haar broers en zus de ouders en grootouders zijn van de huidige generaties Duitsers geeft de film nog een extra lading.

Tekst gaat verder onder de video.

Fill the Void (Rama Burshtein, 2012)
NPO 2, 22.55-00.20 uur.

Gearrangeerde huwelijken lopen in films meestal uit op nachtmerries. De grootste schok van Fill the Void, waarin het ene huwelijk na het andere wordt bekokstoofd, is dat het anders gaat. De film speelt zich af in het ultra-orthodoxe, chassidische milieu van Tel Aviv, waar de 18-jarige Shira nauwelijks kan wachten tot ze in het huwelijk treedt. Alles verandert wanneer haar zus overlijdt en dier man achterblijft met hun zoontje. Om de baby in de familie te houden, wil Shira's moeder dat zij met de weduwnaar trouwt.

Vanaf dat punt zou het wereldwijd met prijzen overladen Fill the Void netjes volgens het vaste stramien kunnen verlopen. Maar dat doet het niet. Regisseur-scenarist Rama Burshtein, zelf een chassidische jood, onderneemt in haar speelfilmdebuut weinig om het publiek aan Shira te binden. Wat het meisje zo naar het huwelijk doet verlangen blijft in het midden. Doordat ze zo'n onbeschreven blad blijft, functioneert ze niet als moreel kompas en moet je als toeschouwer zelf een oordeel vormen. Dat je toch voortdurend vat op haar probeert te krijgen, ligt vooral aan actrice Hadas Yaron, die Shira iets strengs en onverbiddelijks geeft, maar met haar priemende blik ook heel wat onderhuidse stormen suggereert.

Tekst gaat verder onder de video.

The Cable Guy (Ben Stiller, 1996)
Een, 23.30-01.00 uur.

Er is wat goede wil voor nodig om je voor de tv te zetten voor The Cable Guy: Jim Carrey voor de camera en Ben Stiller erachter; deze komieken roepen bij menigeen weerzin op. Maar met die goede wil zie je toch een curieuze en bezienswaardige grimmige komedie. Carrey is de tv-monteur die het leven van zijn klant binnendringt, de gescheiden Matthew Broderick, die weifelend op zijn agressie reageert. Stilaan wordt duidelijk dat het om een ver doorgevoerde schreeuw om aandacht en (homoseksuele?) liefde gaat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden