De Volkskrant tv-selectie voor vrijdag 2 maart

Tv-tips

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Gregory Peck als kapitein Ahab in Moby Dick (1956) van John Huston.

IceScream
NPO 2, 19.35 uur

Klimaatjournalist Bernice Notenboom gaat met vijf ondernemers op expeditie naar Spitsbergen om daar de gevolgen van de klimaatopwarming te zien. Lukt het haar de ondernemers te overtuigen van een duurzamere aanpak?

2Doc: Makers van morgen
NPO Cultura, 20.05 uur

Een podium voor getalenteerde, jonge regisseurs. In Vrijgekocht gaan documentairemakers Carlijn Assink en Roel Millenaar op zoek naar mensen die niets met geld hebben en zo ecologisch en onafhankelijk mogelijk willen leven.

Eerdere afleveringen van Makers van morgen kijk je hier.

Flikken Maastricht
NPO 1, 20.35 uur

Eerste aflevering van alweer het 12de seizoen. Wolfs' dochter Fleur is op gruwelijke wijze vermoord. Hebben agenten Wolfs en Eva van Dongen dit eigenlijk wel verwerkt? Ze krijgen te maken met een drugsruzie, waarbij een jongetje omkomt.

Outlander
Eén, 22.10 uur

Dramaserie over het leven van Claire Randall, een verpleegkundige die in 1945 op mysterieuze wijze verdwijnt en ontwaakt in het Schotland van 1743. Koning Lodewijk vraagt Claire een oordeel te vellen over mannen die worden beticht van zwarte kunsten.

NOS Studio Sport
NPO 1, 22.25 uur

Roda JC en Heracles Almelo nemen het tegen elkaar op in de eredivisie. Vooral de Limburgers hebben de punten hard nodig: degradatie dreigt. Afgelopen september verloor Roda nog met 2-1 in Almelo. Nemen ze revanche?

Nu te zien!
NPO 2, 22.45 uur

Museumdirecteur Ann Demeester van het Frans Hals Museum spreekt met hedendaagse kunstenaars en bezoekt hun tentoonstellingen. De toonaangevende kunstenaar Neo Rauch werd geboren in Leipzig en is nu te zien in De Fundatie in Zwolle.

De kunstenaar Neo Rauch. Foto Marcel Wogram

Moby Dick (John Huston, 1956)
AMC, 14.55-16.50 uur

Sommige boeken gaan op film zo'n ander leven leiden dat je, zo lang je ze niet gelezen hebt, geen idee hebt hoe ze écht in elkaar zitten. Mary Shelley's Frankenstein (1818) is er zo een, en hetzelfde geldt voor Herman Melville's Moby-Dick (1851). Onder meer dankzij John Hustons klassieke verfilming uit 1956 kun je makkelijk denken dat het een overzichtelijk opgebouwde roman is rond de kapitein Ahab en diens krankzinnige jacht op de witte potvis die zijn been afbeet. De welhaast encyclopedische volledigheid waarmee Melville's verteller ('Call me Ishmael') alle facetten van de walvis(vangst) probeert te beschrijven, de over talrijke perspectieven uitwaaierende, soms bijna als toneelstuk geschreven hoofdstukken, de absurditeiten waarmee Melville het boek heeft volgestouwd: het lijkt allemaal simpelweg te veel, te uitbundig en te vreemd voor een film.

Zie Hustons epos dan ook liever als een parafrase op bepaalde elementen uit het boek, dan als een naar trouw of volledigheid snakkende boekverfilming. Indrukwekkend is de film na dik zestig jaar nog steeds; niet zozeer vanwege de zwaar verouderde walvis-effecten, maar wel vanwege het bijna ziltig te noemen camerawerk: het ene moment beslaat de lens met zeewater, het volgende glijden we langs de boeg het sop in. En natuurlijk vanwege Gregory Pecks machtige hoofdrol. Hij vertolkt Ahab als een man van gebarsten graniet, Melville's sappige zinnen uitsprekend in hoekige close-ups die hem akelig dichtbij brengen. En dat terwijl Peck zelf betwijfelde of hij de juiste keuze voor de rol was. Meesterlijk is ook de scène waarin het schip verlicht wordt door spookachtig Sint-Elmusvuur, terwijl cinefielen ook zullen uitkijken naar het korte optreden van legende Orson Welles, als dominee van de walvisvaarders.

Lees verder onder de trailer.

A Dangerous Method (David Cronenberg, 2011)
Canvas, 21.15-22.50 uur

Degelijke, zelfs smaakvolle bewerking van het toneelstuk van Christopher Hampton. Horror-icoon Cronenberg brengt de ingewikkelde driehoeksverhouding in kaart tussen Freud (Viggo Mortensen), zijn leerling Jung (Michael Fassbender) en diens patiënte Sabina Spielrein (Keira Knightley, overexpressief). Jung besluit op haar voor het eerst Freuds theoretische talking cure toe te passen: door te luisteren naar Spielreins verlangens en driften wil hij haar genezen van haar hysterische aanvallen. Vervolgens verliest hij zichzelf in een buitenechtelijke sm-relatie, al wordt er in de film vooral veel gediscussieerd over het onderdrukken van, dan wel toegeven aan impulsen. A Dangerous Method betekende een stilistische breuk met Cronenbergs kille horrorwerken (Videodrome, Scanners, The Fly), maar thematisch bleef veel hetzelfde: Cronenbergs fascinatie voor het onderbewuste kreeg zelfs zelden zo'n expliciete rol als hier.

Lees verder onder de trailer.

Mandela: Long Walk to Freedom (Justin Chatwick, 2013)
NPO 2, 23.00-01.20 uur

Verfilming van Nelson Mandela's leven, waarbij de makers, op verzoek van Mandela zelf, kozen voor een totaalbeeld en niet voor een uitsnede. Zo volgt de film grofweg de route van de jonge jurist tot vrijheidsstrijder, die langs verschillende gevangenissen voert en eindigt op het moment waarop Mandela de menigte toespreekt, als kersverse, eerste democratische gekozen president van zijn land. Regisseur Chadwick (The Other Boleyn Girl) worstelt zichtbaar met de importantie van zijn onderwerp, maar de casting helpt: hoofdrolspeler Idris Elba is voortreffelijk, beschikt over de juiste stem en Mandela's zowel ernstige als speelse inborst. Zelfs als de make-upafdeling hem bij een verouderingsmoment even in de steek laat, behoudt de acteur zijn waardigheid. Ook Harris overtuigt als de verbeten Winnie Mandela.