De Volkskrant tv-selectie voor vrijdag 2 december

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Dijkgraaf staat erom bekend dat hij ingewikkelde materie inzichtelijk kan maken voor een groot publiek. Beeld anp

Studio Sport NPO 1, 16.00 uur

Het wereldbekerweekend voor de schaatsters in Astana (Kazachstan) begint met de 3.000 meter. De Tsjechische Sablikova is favoriet. Daarnaast staat ook de 500 meter voor vrouwen op het programma, en de 5.000 voor mannen.

DWDD University Presents NPO 1, 20.30 uur

Professor Robbert Dijkgraaf vertelt over het wonder dat licht heet. Waarom is de lucht blauw? En de ondergaande zon rood? Dijkgraaf staat erom bekend dat hij ingewikkelde materie inzichtelijk kan maken voor een groot publiek.

The voice of Holland RTL 4, 20.30 uur

Na de reeks 'blinde audities', waarbij coaches Waylon, Guus Meeuwis, Sanne Hans en Ali B hun stoelen omdraaiden zodra ze een geschikte kandidaat hoorden, beginnen nu de battles. Elke aflevering moet er één zanger uit de vier teams naar huis.

Coaches Waylon, Guus Meeuwis, Sanne Hans en Ali B. Beeld anp

Culture club Canvas, 21.15 uur

Radio- en televisiepresentator Sofie Lemaire en zanger Bent Van Looy kijken in hun talkshow Culture club, live vanuit Antwerpen, naar cultuur in de breedste zin van het woord. Van Beyoncé tot Mozart en van Toon Hermans tot Le Corbusier.

Padoem patsss, de one-liner-show NPO 3, 21.20 uur

Komieken als Howard Komproe, Pieter Jouke, Johan Kampman, Rob Scheepers en Riza Tisserand strijden om de beste oneliners. Voortgekomen uit het 3Lab, waar tv-formats worden uitgeprobeerd, nu al wekenlang vaste prik op de vrijdagavond.

Van A naar B NPO 1, 21.35 uur

Katja Schuurman en Daan Nieber hebben ieder een taxi, maar geen geld. Van St.-Petersburg moeten ze terugrijden naar Nederland en onderweg passagiers oppikken. Elke passagier levert 25 cent per kilometer op.

Lore (Cate Shortland, 2012), NPO 2, 22.55-00.35 uur.

De Duitsers hebben gecapituleerd, het land is in chaos, de ouders van Lore (14) en haar jongere broers en zussen zijn in paniek. Hun vader, een SS'er, verdwijnt, hun moeder wordt verkracht. Terwijl de kinderen niet beter weten dan dat hun vader een held is. Er rest hun, uitgekotst door hun landgenoten, niets anders dan Beieren te ontvluchten en naar hun oma te gaan. Die woont in het noorden van het land, nog boven Hamburg. Hun tocht wordt een les in overleven in een verwoest, apathisch, stuurloos land. De kinderen moeten zich bovendien een nieuw normen- en waardenpatroon eigen maken, zonder dat er iemand is om hun dat te leren. Zo kan Lore nog weinig genegenheid opbrengen voor de schijnbaar Joodse jongen die zich bij hen aansluit en hen een paar keer uit benarde situaties redt.

Het knappe van Lore is dat regisseur Cate Shortland de ontreddering simpel invoelbaar maakt door gebruik van een minimum aan dialogen en een maximum aan sprekende beelden, waarvoor ze de camera dicht bij de personages houdt. Knap is ook dat Shortland er niet voor is gezwicht van de 14-jarige hoofdpersoon een slachtoffer te maken. Haar akelige kanten worden ook zichtbaar, fantastisch vertolkt door de een paar jaar oudere Saskia Rosendahl (1993). Het besef, ten slotte, dat Lore, haar broers en haar zussen de ouders en grootouders zijn van de huidige generaties Duitsers, maakt de film extra beladen.

We Own the Night (James Gray, 2007), Eén, 23.20-01.10 uur.

Na The Yards (1999) zijn Joaquin Phoenix en Mark Wahlberg voor de tweede keer te zien in een speelfilm van regisseur-scenarist James Gray. Phoenix beheert een nachtclub, waar bijzonder louche deals worden gesloten; nadat zijn bij de NYPD werkende broer (Wahlberg) een inval heeft gedaan, moet hij de levensgevaarlijke keuze maken tussen politie en onderwereld. De plot is vaak eerder symbolisch dan geloofwaardig, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de sfeer, het gedragen acteerwerk en enkele effectief gedraaide actiescènes. Hoogtepunt is de chaotische auto-achtervolging in de regen, waarbij het steeds luidere gezoef van de ruitenwissers op de geluidsband misschien nog wel voor de meeste spanning zorgt. De suggestieve titel ontleent de film aan het motto van de in 2002 opgeheven Street Crime Unit van de New Yorkse politie.

We Own the Night (2007). Beeld Sony Pictures

Nymphomaniac, deel 1 (Lars von Trier, 2013), Arte, 00.25-02.15 uur.

In de bioscoop kreeg deel 2, dat twee weken later in première ging dan deel 1, minder waardering. Het is goed voorstelbaar dat de uitgesponnen seks- en geweldsscènes die tweede helft rauw op je dak vallen als de zorgvuldige voorbereiding daartoe uit het eerste deel ontbreekt. Wie het geheel in één keer ziet, moet concluderen dat het discours tussen de seksverslaafde Joe (Stacy Martin / Charlotte Gainsbourg) en de oudere alleenstaande man Seligman (Stellan Skarsgård) een weliswaar misantroop maar ook meesterlijk betoog is over wat mensen drijft en machteloos maakt. In acht hoofdstukken laat Von Trier de nymfomane Joe haar ontluisterende levensverhaal vertellen, dat de stoïcijnse Seligman voorziet van erudiet commentaar, waarbij hij geestige parallellen ziet tussen haar naargeestige avonturen en bijvoorbeeld vliegvissen en polyfonie al wordt dat minder naarmate Joe's verhaal grimmiger wordt. De aanloop, die hoe dan ook het fraaist blijft, ziet u deze nacht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden