De Volkskrant tv-selectie voor vrijdag 16 maart

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vrijdag 16 maart zien.

Een still uit Inception.

Goed volk
NPO 3, 20.25 uur

De Vlaamse tv-kok Jeroen Meus zoekt gesloten gemeenschappen op en zet voor deze mensen iets lekkers op tafel. Deze week kookt hij voor de werknemers van Bella's Hacienda Ranch, een bordeel in de Amerikaanse staat Nevada.

Vaarwel Nederland
NPO 2, 21.05 uur

Tussen 1947 en 1961 vertrokken 126 duizend Nederlanders naar Australië. Onder hen is Adriana Zevenbergen, die als fotogenieke huisvrouw wordt gekozen als uithangbord voor de grote oversteek naar Down Under.

Bekijk hier eerdere afleveringen van Vaarwel Nederland.

Pilgrimage: The Road to Santiago
BBC 2, 22.00 uur

Zeven (semi)bekende Britten trekken de wandelschoenen aan en lopen de laatste 100 kilometer van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella. Onder hen komiek Ed Byrne en zangeres Heather Small. Aflevering 1 van 3.

Jordskott
CANVAS, 23.40 uur

Start van seizoen 2: de Zweedse politiecommissaris Eva Thörnblad heeft het platteland ingeruild voor de stad en krijgt een nieuwe zaak voor haar kiezen. Onder het ijs wordt een lijk gevonden, maar hoe is het daar terechtgekomen?

Berlin live: Blondie
ARTE, 00.00 uur

Na 40 jaar Blondie treden frontvrouw Debbie Harry (72) en gitarist Chris Stein (68) nog steeds op. Live in Berlijn dit keer, met een aantal nummers van Blondies laatste album Pollinator en klassiekers als Heart of Glass.

Zangeres Debbie Harry en gitarist Chris Stein in New York. Beeld afp

Hitchcock's Shower Scene: 78/52
BBC 2, 00.55 uur

Documentaire over de douchescène uit horrorklassieker Psycho (1960). Filmmakers en fans als Guillermo del Toro en Elijah Wood praten over de invloed van Alfred Hitchcocks duistere ideeën en het Amerika van toen.

Lees verder onder de trailer.

Films

Inception (Christopher Nolan, 2010)
Canvas, 21.15-23.40 uur

Christopher Nolans Inception is een film om opnieuw en opnieuw en opnieuw te kijken. Al slokt de actietrip 148 minuten op, je hebt na afloop zin om meteen verbanden uit te zoeken die je bij de eerste kijkronde vermoedde maar nog niet kon leggen. Of alleen al om droom van werkelijkheid te onderschieden in het verhaal over Cobb (Leonardo DiCaprio) en zijn team, die in het hoofd van slapende zakenlui van het ene droomniveau naar het andere springen.

Inception, met zijn surrealistische droomwereld, is een film die erom smeekt te worden ondergaan. Dat lukt bij herhaalde kijkbeurten steeds beter, omdat de plot dan wint aan overzichtelijkheid en de bizarre beelden van vechtpartijen waarin de zwaartekracht ontbreekt tot kantelende stadswijken steeds meer voor zichzelf spreken. 'Aanvankelijk wilde ik van Inception een korte film maken', vertelt Nolan op de dvd. 'Maar zodra je je in het domein van de creatieve menselijke geest begeeft, moet het wel grootschalig zijn.' Interessant is dat aan de weergave van dat 'grootschalige' in Inception amper digitale technikeken te pas kwamen. U zult het met uw 21ste-eeuwse ogen bijna niet geloven, maar fantastische effecten zoals de Escheriaanse trap zijn grotendeels ambachtelijk (lees: met veel handwerk) vervaardigd.

Lees verder onder de trailer.

Terminator 2: Judgement Day (James Cameron, 1991)
Fox, 22.00-00.50 uur

De 3D-effecten voegden bar weinig toe, toen Terminator 2: Judgement Day uit 1991 afgelopen zomer weer even in de bioscoop draaide, maar wat een feest was het om dit meesterwerk opnieuw óf voor het eerst op het witte doek te zien. Zelden leek de film zo griezelig actueel: terwijl de vete tussen de VS en Noord-Korea de angst voor een kernoorlog aanwakkerde, pleitten 116 experts op het gebied van artificiële intelligentie nota bene in de week van de re-release voor een verbod op autonoom opererende militaire robots. Ook de actie in dit vervolg op cultfilm The Terminator bleek nog steeds te staan als een huis. De combinatie van analoge en vroeg-digitale effecten hadden erin geresulteerd dat Terminator 2 destijds de duurste film allertijden was. Onelinerkanon Arnold Schwarzenegger (Hasta la vista, baby!), wonder woman avant la lettre Linda Hamilton en toekomstig-rebellenleider-met-Hitkrant-kapsel Edward Furlong proberen te voorkomen dat de mensheid door machines wordt vernietigd. Vergeleken met deel één wordt Schwarzenegger omgebouwd tot goedaardige robot. Hij keert terug uit de toekomst om Furlong te beschermen. Daarbij neemt hij het op tegen de T1000, een kwade robot van een volgende, superieure generatie, gemaakt van vloeibaar metaal.

Lees verder onder de trailer.

Coco avant Chanel (Anne Fontaine, 2009)
NPO 2, 23.25-01.08 uur

Coco Chanel, 's werelds belangrijkste modeontwerper in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw, rookte gemiddeld vijftig sigaretten per dag. Op de poster van Coco avant Chanel, over haar leven vóór ze beroemd werd, stond ze uiteraard rokend afgebeeld. Tot afgrijzen van de Franse autoriteiten: de poster werd verboden nog voor de film in de bioscoop te zien was. De afbeelding zei veel over de intentie van filmmaker Anne Fontaine: ze portretteert Coco Chanel als een eigenzinnige vrouw die tegen alle mores in haar eigen weg gaat. Na een kortstondige carrière als naaister en cafézangeres bouwt ze gestaag aan haar revolutionaire mode-imperium wonderlijk subtiel verbeeld door Amélie-ster Audrey Tautou.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.