De Volkskrant tv-selectie voor vrijdag 16 februari

Tv-tips

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Bérénice Bejo als Marie Brisson in Le Passé. Foto Cineart

NOS Pyeongchang live
NPO 1, 12.00 uur

Martina Sablikova kan voor de derde keer olympisch goud pakken op de 5 kilometer, al zijn er wat vrouwen die haar dwars kunnen zitten. De Nederlandse Annouk van der Weijden bijvoorbeeld, en de pas 21-jarige Esmee Visser.

Het Uur van de Wolf
NPO 2, 14.00 uur

Boudewijn de Groot, Henny Vrienten en George Kooymans touren langs de theaters met hun show Vreemde Kostgangers. Wat krijg je als je deze drie muzieklegendes, en bovendien totaal verschillende types, samenvoegt?

Bekijk hier eerdere afleveringen van Het Uur van de Wolf.

Lees verder onder de afbeelding.

Boudewijn de Groot, Henny Vrienten ( Doe Maar) en George Kooymans (Golden Earring) tijdens de persdag voor de documentaire bij Uur van de Wolf over hun theatertour Vreemde Kostgangers. Foto anp

IceScream
NPO 2, 19.35 uur

Klimaatjournalist Bernice Notenboom neemt vijf jonge ondernemers mee naar de Noordpool om hen de gevolgen van klimaatverandering te laten zien. Notenboom hoopt van de ondernemers oplossingen te horen over duurzaam leven.

Louis Theroux: Dark states
NPO 3, 20.25 uur

Louis Theroux ontmoet Amerikaanse vrouwen die in de illegale seksindustrie van Houston werken en onderzoekt de wisselwerking tussen pooier en prostituee. Hij loopt ook mee met de agenten die optreden tegen prostitutie.

Lees verder onder de trailer.

The Voice of Holland
RTL 4, 20.30 uur

Voor de achtste keer is de finale van The Voice of Holland aangebroken. Wie wordt de opvolger van Pleun Bierbooms? Ook bij de coaches onderling woedt een strijd. Van de huidige coaches wist alleen Waylon een keer te winnen.

Nigel Slater's Middle East
BBC 2, 22.00 uur

Culinair journalist Nigel Slater ontdekt het Midden-Oosten door met de lokale bevolking van Libanon, Turkije en Iran te koken en te eten. Op die manier legt hij de geheimen van 's werelds oudste keukens bloot.

Bekijk hier eerdere afleveringen van Nigel Slater's Middle East.

Le passé
NPO 2, 23.00-01.05 uur

Twee jaar na A Separation, het gelaagde en Oscarwinnende echtscheidingsmeesterwerk waarmee Asghar Farhadi uiterst subtiel de krampen van de Iraanse samenleving blootlegde, presenteerde de Iraanse filmer met Le passé opnieuw een uitzonderlijk knap verteld en feilloos geacteerd verhaal. Ditmaal geen relaas dat de complexiteit van een heel land omvat, maar een ingewikkelde liefdesgeschiedenis, die zich ontvouwt middels zorgvuldig verdeelde brokjes informatie en visuele hints.

Française Marie (Bérénice Bejo) en Iraniër Ahmad (Ali Mosaffa) willen vier jaar nadat hun relatie is stukgelopen in goede harmonie scheiden. Eerder is het daar niet van gekomen. Waarom niet, wordt niet meteen duidelijk. Marie woont inmiddels in Parijs samen met Samir, wiens echtgenote reeds geruime tijd in coma ligt. Ook hier blijft de precieze toedracht voorlopig in nevelen gehuld. De kinderen lijden zichtbaar onder de grillen van hun ouders en Samir kan weinig meer doen dan aanzien hoe het verleden nog altijd grip heeft op het huwelijk van Marie en Ahmad.

Op afstand vertoont Le Passé wellicht trekjes van een soap, maar wie nauwkeurig kijkt, ziet een uitgekiende vertelling over de dwingende, vervormende kracht van het verleden, waarin goedwillende mensen onder druk van omstandigheden de verkeerde beslissingen nemen. Farhadi plaatst zijn publiek daarbij niet alleen in de rol van detective, op zoek naar cruciale gebeurtenissen van vroeger, maar hij dwingt ook tot reflectie, zonder daarbij zelf met de vinger te wijzen. Wel is hij af en toe genadeloos confronterend, zoals in de ijzersterk gespeelde scène waarin Samirs zoontje in de metro vraagt waarom zijn comateuze moeder eigenlijk in leven wordt gehouden. Haarfijn legt Farhadi het menselijke tekort bloot, in een film die minder gedurfd en beklemmend is dan zijn voorganger, maar bijna even uitdagend en intelligent.

Lees verder onder de trailer.

The Remains of the Day
Canvas, 21.15-23.25 uur

De kostuumdrama's van het trio James Ivory (regie), Ruth Prawer Jhabvala (scenario) en wijlen Ismail Merchant (productie) worden gekenmerkt door de zorg waarmee zij elk detail presenteren. Decors en kleding, landschappen en muziek worden met zo veel liefde verbeeld dat hun films alleen al daardoor slagen. Die toewijding is in The Remains of the Day (naar de roman van Kazuo Ishiguro, de schrijver werd vorig jaar bekroond met de Nobelprijs voor Literatuur) te zien in het personage van Anthony Hopkins. Hij speelt Stevens, een butler in het Engeland van de jaren dertig, een van zijn beste rollen. Stevens legt zo veel eer in zijn werk, dat hij de huishoudster (Emma Thompson) voor wie hij gevoelens koestert, uit het oog dreigt te verliezen.

Lees verder onder de trailer.

A Most Violent Year
BBC 2, 00.05-02.00 uur

Uitstekende misdaadfilm die je terugvoert naar het gewelddadige New York van 1981, toen corruptie, straatmoorden, georganiseerde misdaad en drugsproblemen het nieuws beheersten. Oscar Isaac is een ondernemer die in zijn praktijk strenge grenzen wil hanteren in wat wel en niet mag. Zijn vrouw (Jessica Chastain) is de dochter van een crimineel die diens normbesef heeft overgenomen. Dat leidt tot een vicieuze cirkel van problemen zodra haar man in geldnood komt. Regisseur James Chandor (Margin Call, All is Lost) is niet geïnteresseerd in heldendom: zijn personages twijfelen en maken inschattingsfouten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.